Nastapete nastoittaa työkoneiden renkaita

Vesilahtelaisella Petri Nurmisella on yli 22 vuoden kokemus erilaisten työkoneiden, traktoreiden, kuorma-autojen ja pienempien autojen sekä koneiden renkaiden nastoittamisesta. Lähes 20 vuotta Petri teki nastoitushommia vieraan palveluksessa, kunnes syksyllä 2007 perusti oman yrityksen Tmi Nastapete. Petrin päätoimialue on noin 200 kilometrin säteellä Tampereelta, mutta tarvittaessa nastoituksia lähdetään tekemään mihin päin Suomea tahansa, jos nastoitettavia renkaita on tarpeeksi.

Nastoituslaitteet kulkevat Nastapeten pakettiauton kyydissä asiakkaan luokse, missä nastoitukset tehdään. Talviaikaan tarvitaan lämmin halli, jotta paineilmalaitteet toimivat moitteettomasti, muulloin nastoitus onnistuu myös ulkosalla. Petrin suurimmat asiakkaat ovat kuntia ja kaupunkeja, joilla on paljon teiden talvihoitokoneita, kuten tiehöyliä, pyöräkuormaajia ja traktoreita, mutta nykyään yksityistenkin traktori- ja koneurakoitsijoiden määrä on kovassa kasvussa, koska teiden aurauksia ja lanauksia on ulkoistettu.

Työkonerenkaiden nastoittaminen tapahtuu poraamalla erikoisporanterällä 6 mm reikä renkaan kulutuspalaan tai –harkkoon, jonka jälkeen nasta ammutaan nastoituspyssyllä paikalleen. Nastapyssy vaatii 20 barin paineen ammuttaessa isoja nastoja, pienempiin nastoihin riittää noin 8 barin paine. Paine saadaan 50 litran ilmapulloista (tekninen ilma), joiden täyttöpaine on 200 bar. Näitä pulloja Nastapeten autossa kulkee mukana kaksi kappaletta, jotta työt saadaan tehtyä aina loppuun asti. Toinen syy kahden pullon käyttöön on se, että niiden täyttöpaikkoja on erittäin harvassa.

Työkoneiden ja traktoreiden nastoituksessa Nastapete käyttää turkulaisen Turvanasta Oy:n nastoja. Yrityksellä on yli 30 vuoden kokemus nastojen kehittämistyössä sekä tarkka laadunvalvonta. Turvanastat ovat kestäviä ja rengasystävällisiä. Työkoneiden ja traktoreiden nastoituksissa käytetään yleensä Turvanastan tyyppiä 16–19/6, jossa 16 on laipan halkaisija ja 19 on rungon korkeus millimetreinä ja 6 millimetriä itse kovametallin halkaisija. Kovametallinasta on kiinnitetty runkoon kuparijuotoksella, jonka jälkeen koko nasta on sinkitty ruostumisen estämiseksi. Kuorma-autojen renkaisiin tyypillinen nasta on huomattavasti pienempi 11–15/2. Lisäksi Nastapeten kautta löytyy lukematon määrä erilaisia nastakokoja erityyppisiin ajoneuvoihin.

Vuosittaisen talvisesongin aikana Nastapete nastoittaa noin 70-100 työkonetta ja traktoria aina Avantin pienkuormaajista Volvon 30-tonnisiin pyöräkuormaajiin. Nastoja menee keskimäärin 500–600 kappaletta työkonetta kohti. Kesäaikanakaan nastoittaja ei ole työtön, niin kuin voisi kuvitella. Silloin Nastapete nastoittaa moottoripyörien, skoottereiden ja jonkin verran henkilöautojen renkaita varastoon.

www.elisanet.fi/nastapete
Miika Nyrö