Kova isäntäluokan yhdistelmä - Junkkari Patruuna metsäperävaunu ja kuormain

Vimpeliläinen maanviljelijä Kari Kangasaho isännöi maatilaansa Vimpelin Sääksjärvellä ja runsaspäisen lihakarjan lisäksi miestä työllistävät omien metsien hoitotyöt. Syyskuussa 2011 Kari hankki tilalleen Junkkari Patruuna 10 -metsäperävaunun sekä Patruuna 5771 -kuormaimen. Ensimmäisenä talvena yhdistelmälle tuli yli 250 tuntia mittariin ja käyttökokemusten perusteella Kangasaho on ollut erittäin tyytyväinen valintaansa.

Mikään summittainen valinta ei yhdistelmä Kangasaholle ollut, sillä miehellä on Patruunoista kokemusta jo 80-luvulta saakka. Käyttökokemukset ovat olleet hyviä, joten Patruunan valinta oli looginen ratkaisu, varsinkin kun hintapolitiikka saatiin miellyttäväksi. Kangasaho laittoi yhdistelmän kovaan käyttöön ja asensi kuormaimeen Naarva S25E-hakkuupään, jotta kokonaisuudesta saadaan täysi hyöty irti. Yhdistelmä osoittautui toimivaksi ja viime talven haastavatkaan olosuhteet eivät tehokasta hakkuutoimintaa estäneet.

Vankka runko ja kunnon renkaat tekevät vaunun

Patruuna-metsävaunussa Kangasahoa miellyttää sen jykevä 200 x 200 millin yksipalkkinen runko, jossa pankot on helppo asentaa juuri oikeille paikoille, mikä on metsätöiden kannalta erittäin oleellista. Palkki kestää hyvin vääntöä eikä siinä ole murtumille alttiita hitsaussaumoja. Runko onkin kestänyt Vimpelin metsien paineet moitteetta. Myös reippaankokoiset renkaat ovat tärkeitä ja Kangas­aho onkin hyvin tyytyväinen niiden kulkukykyyn lopputalven erittäin korkeissa hangissa. Telinpaikan voi myös valita ja Kangasaho toikin renkaita hieman eteenpäin saadakseen hakkuutyöskentelylle lisätilaa. Vaikeissa maastoissa kahden sylinterin voimakas aisanohjaus on erinomainen ominaisuus.

Patruuna-kuormaimen voima riittää

Kangasaho laittoi Patruuna 5771-kuormaimen kovaan testiin talven aikana ja kone suoriutui tehtävistä hyvin. 7,1 metrin ulottuvuus ja 57 kNm:n nostomomentti takasivat töiden sujuvuuden. Kuormain on laippakiinnitteinen ja vaunuun kytkettäessä se kiinnitetään aisalla olevaan pilariin ja tukijalkoihin. Kääntökoneisto toimii neljällä kääntösylinterillä ja itse kääntöpesä on valurautainen ja öljykylvyn suojassa. Kangasaho kertoo, että voimaa kuormaimessa on riittävästi ja sen liikeradat soveltuvat erinomaisesti hänen työskentelytapaansa. Kehityskohteita mietittäessä Kari näkee vielä pöydän läpäisykyvyssä hieman kehittämisen varaa. ”Muuten Patruunayhdistelmä on nopea sekä tehokas ja jos tulosta ei synny, on syytä katsoa peiliin”, tiivistää Kangasaho.

Naarva-hakkuupää täydentää kokonaisuuden

Kangasaho halusi kuormauksen lisäksi käyttää yhdistelmää hakkuutöissä ja kuormaimeen asennettiin Naarva S25E -hakkuupää. Kangasaho kertoo urakoinnin onnistuneen loistavasti myös kärryn kiinni ollessa. Homman toimimisen edellytys on jämerien ja luotettavien tukijalkojen toimivuus ja Patruunassa tämä puoli on kunnossa.

Kangasaho on käyttänyt yhdistelmää lähinnä kuitu- ja energiapuun keruuseen omissa metsissään. Työn kannalta viime talvi oli erittäin haasteellinen, sillä märkää ja maaston pehmeänä pitänyttä alkutalvea seurasi erittäin runsasluminen loppukausi. Patruunan ja Naarvan yhdistelmällä Kangasaho korjasi kuitenkin keskimäärin 2,5 mottia tunnissa. Koneet pelasivat moitteetta ja huoltotoimenpiteiksi riitti pari letkunvaihtoa.

Kangasaho kannustaa pienurakointiin

Kangasaho on ollut erittäin tyytyväinen Patruunoiden ja Naarvan avulla saavuttamiinsa tuloksiin. Hän suosittelee vastaavaa toimintaa myös muille ja kertoo menetelmän olevan metsänhoidollisesti loistava tapa varmistaa hyvät puuston kasvutulokset. ”Oma hakkuu on taloudellisesti kannattavaa ja varsinkin hakkuu­päällä varustetun kuormaimen ja metsäperävaunun yhdistelmä on todella toimiva menetelmä”, tiivistää Kangas­aho. 

www.junkkari.fi
www.pentinpaja.fi