Uutiset

Yleinen

Alstor-pienmetsäkone tosi toimissa

Suomeen ensimmäinen Alstor on tuotu vuonna 2003 ja kaikkiaan niitä on tällä hetkellä Suomessa 19 kappaletta. Alstoria tuo maahan Metsä-Säämänen Oy, jonka maahantuontiin kuuluvat myös traktorisovitteiset puutavarakuormaimet ja -perävaunut. Säämänen toimittaa metsäperävaunut aina itse asiakkaalle asti, jolloin asennus ja käyttöopastus hoituvat viimeisen päälle asiallisesti. Pertti Säämänen on itse yrityksen ainoa työntekijä, joten myyntityöltään hän ei paljoa ehdi urakoimaan Alstorillaan. Puunajokokemus hänellä on kuitenkin vankka, sillä hän on ajanut puuta metsästä 27 vuotta ja yrittäjänä hän on toiminut palan matkaa neljättä vuosikymmentä.

Alstoria on saatavana sekä avomallina että hytillisenä. ”Itse ottaisin melkein mieluummin ilman hyttiä”, sanoo Säämänen. Hän urakoi Alstorillaan harvakseltaan puunajoa, mutta sesonkina taimien jakoa istutusalueille. ”Tällä on päässyt jakamaan taimet hakkuualueille ainakin tähän asti joka paikkaan. Ojien ylitys käy jokapyörävedon ansiosta yllättävänkin hyvin. Nokkaan olen rakentanut puskuriksi levyn, joka auttaa juuri tuossa taimien jaossa ojien ylityksessä toimien kuin suksena.”

Kiinteä jokapyöräveto

Alstorin etenemiskyvyn taustalla on kiinteä kahdeksanpyöräveto. Koska kaikki pyörät vetävät kiinteästi, ei synny nopeuseroja pyörien välille eikä siten joku pyörä lähde ruopimaan omaa monttuaan. Tasauspyörästöjen puute tulee esiin käännöksissä, joissa Alstor ei ole erityisen notkea. Kapeus ja maasto-ominaisuudet korvaavat monesti ketteryyden puutteen.

Rengaskoko on 25×12.5-10. Parhaan etenemiskyvyn maastossa saa pitämällä rengaspaineet matalalla, mutta Säämänen kertoo hieman korkeampien paineiden säästävän rengasremonteissa. Etenemiskykyä voidaan parantaa asentamalla telat renkaiden päälle. Ne ovat nopeat asentaa paikoilleen tai ottaa pois – aikaa toimenpiteeseen menee Säämäsen mukaan noin 10 minuuttia. Telat ovat Säämäsen omaa suunnittelua ja hän on toimittanut niitä puolen vuosikymmenen ajan myös Alstorille myytäväksi muualle maailmaan.

Voima pyörille välittyy teleillä ketjujen välityksellä, telille voima tuodaan kardaanien välityksellä. Jarrut, seisonta- ja käyttöjarru, vaikuttavat kardaanilla, joten sekä veto että jarrutus vaikuttavat yhtä lailla joka pyörään.

Vaihteita on eteenpäin neljä sekä taakse yksi. Vaihteistona on tähän asti käytetty Volvo Amazonin vaihdelaatikkoa, mutta nyt uusissa koneissa tullaan käyttämään italialaista laatikkoa. Moottorin ja vaihteiston välissä on variaattori, joka tekee vedosta joustavaa.

Moottoriksi Alstoriin voi valita joko bensiini- tai dieselmoottorin, molemmat vaihtoehdot ovat alle 20 hevosvoiman tehoisia. Bensiinimoottori on Vanguard, eli Briggs & Strattonin premium-luokan moottori, joka on tarkoitettu ammattikäyttöön. Kaksisylinterinen V-moottori on saatavana 16 tai 18 hevosvoiman tehoisena. Dieselmoottori on teholtaan 15,7 hevosvoimaa ja on Kubotan tuotantoa.

Polttoainetta bensiinimallille ilmoitetaan tarvittavan 1,5-2 litraa tunnissa ja dieselin ollessa kyseessä 1-1,2 litraa tunnissa. Polttoainetankki ei ole kuin 21 litran kokoinen, mutta pienen kulutuksen ansiosta sillä pärjää hyvin työpäivän.

Tehokkaasti lyhyestä matkasta

Nosturina on Farman C3,5D, jossa ulottuvuutta on 3,5 metriä. Nostovoimaa näyttää siinä olevan suhteellisen paljon, sillä täydet kouralliset kolmimetristä pinotavaraa nousevat täydellä ulottuvuudellakin ongelmitta. Teknisten tietojen mukaan nostovoima kolmen metrin etäisyydeltä on 300 kg. Tukijalkojen ansiosta koneen vakaus pysyy hyvänä.

Kuorma täyttyy metsässä nopeasti. ”Lyhyellä ajomatkalla ehtii ajamaan 3-4 kuormaa tienvarteen tunnissa. Usein metsään kannattaa mennä takaperin, jolloin metsässä ei tarvitse kääntää konetta. Uusiin malleihin on saatavana taakseajolaitteet, jolloin takaperin ajaminen on helppoa”, esittelee Säämänen.

Ensiharvennuksen ajopeli

Alstor soveltuu ajokoneeksi ensiharvennuksiin, jolloin isoilla koneilla on tarve mennä vasta isoon metsään. Tällaista metsänhoitotapaa harjoittaa Markku Koskenniemi Orivedellä sijaitsevalla 260 hehtaarin metsätilallaan, jolla Alstoria esiteltiin marraskuun lopulla. Polttopuuksi soveltuvan puuaineksen Koskenniemi jalostaa Tulen Rako Oy:n nimissä klapeiksi, jotka toimitetaan asiakkaille nosturilla varustetulla kuorma-autolla joko kuution verkkosäkeissä tai patentoimallaan teräsrakenteisella klapiliiterillä.

Koskenniemellä on tilalla yksi mies töissä, joka hoitaa hakkuut, kuljetukset ja klapien teon. ”Puutavaraa olemme ajaneet Terrillä, mutta se alkaa olla vanha. Alstor vaikuttaa sopivan kokoiselta meidän tarpeisiimme ja siksi on mielenkiintoista nähdä se toiminnassa täällä omalla tilalla”, sanoo ajokoneen uusimista miettivä Koskenniemi.

www.metsa-saamanen.fi

www.tulenrako.com

Juha Kuusjärvi

Lue seuraavaksi