Uutiset

Yleinen

Liete liikkuu liukkaasti

Tämän kauden levitysmäärä tulee ensimmäistä kertaa olemaan jo yli 100.000 kuutiota. Levityssesonki kestää normaalisti huhtikuun puolivälistä lokakuun loppuun. Poikkeusluvalla kautta voi jatkaa marraskuun puoliväliin saakka. Kevätsesongin aikaan yritys työllistää parhaimmillaan vajaat 10 perheen ulkopuolistakin ihmistä.

”Olen koko ikäni ollut kiinnostunut kuorma-autoista, laveteista ja koneista. Ja jo pikkupoikana päätin ryhtyä yrittäjäksi. Isä kumosi kuitenkin lavettiauton hankinnan liian tavanomaisena”, valottaa Tero vielä lyhyen yrittäjäuransa alkumetrejä.

Ilkka Liukas liikkui 2000 -luvulla Keski-Euroopassa paljon Oripäässa sijaitsevan Supernostojen nosturikaluston tiimoilta ja bongasi siellä pelloilta TerraGator -merkkisen lietteenlevittimen. Vuoden 2007 alussa otettiin ensimmäistä kertaa yhteyttä Hollannissa sijaitsevaan tehtaaseen ja nopeasti se poiki tehdas­käynnin ja konekaupan.

”Kesäksi 2007 saatiin ajoon ensimmäinen viisipyöräinen käytetty TerraGator. Telivetoisen Volvon päälle rakennettiin 30 kuution säiliö pumppuineen ja puomeineen. Tätä kalustoa tarjottiin sitten Biovakalle. Sieltä näytettiinkin vihreätä valoa ja luvattiin töitä. Ensimmäisiin isäntiin otettiin myös yhteyksiä ja töitä alkoi tippua hiljalleen. Ensimmäinen kesä meni kalustoa kehitettäessä ja levitystä harjoitellessa, joten kokonaismäärä jäi sinne 40.000 kuutioon. Tyhjästä kun lähti, niin investoinnit olivat aika isot”, jatkaa Tero. Nykyisin Biovakka Oy Vehmaalta työllistää ajokalustoa talvella. Laitokselta maatilojen lietesäiliöihin kuljetettiin viime talvena jo 15.000 kuutiota lietettä.

”Kyllä isännät alussa tätä TerraGatoria kylillä ihmettelivät. Ensimmäinen reaktio oli, että tuo kyllä sotkee ja tallaa kaiken alleen. Uudella paikkakunnalla löytyi kuitenkin aina se ensimmäinen rohkea isäntä, niin siitä oli helppo jatkaa naapureihin. Omat traktorivetoiset lietevaunut laitettiin ladon taakse piiloon ja pyydettiin sitten käymään. Ja koneitten rapuohjaus takaa, että puoliperänkin kolme akselia kulkee omaa ajolinjaansa ja tallaaminen on minimoitu”, jatkaa Ilkka.

”Kun ympäristöasioihin panostetaan hallintopuolellakin ja viljelijät haluavat ravinteista kaiken taloudellisen hyödyn irti, se lisää kiinnostusta tähän menetelmään”, selvittää Ilkka.
Suomessa on käytössä kohta kaksikymmentä itsekulkevaa lietteenlevitintä. TerraGatoreita Liukkaan kolmen koneen lisäksi löytyy yksi.

Ensimmäinen jo myynnissä

Ensimmäinen viisipyöräinen TerraGator on jo menossa myyntiin ja kaksi uudempaa hankittiin nekin vähän käytettynä Hollannin tehtaalta. Kaksiakselinen kone tuli viime vuoden keväällä ja tämän vuoden hankinta on kolmiakselinen puoliperämalli, joka on aivan ensimmäinen tehtaalla rakennettu puoliperä. Molemmissa on 8,4 metrin työleveyden omaava lautaslevitin, jonka vantaitten avulla liete sijoitetaan maahan.

”Meillä oli tietyt kriteerit, kun lähdimme ostamaan tätä toista Terraa. Menimme alun perin ostamaan kaksiakselista kuten edellinenkin on. Säiliön koko piti olla 16 kuutiota, koska uudempi auto vetää 32 kuutiota. Näin auto saadaan kahdella imulla tyhjäksi. Maksimaalisen levitystehon takaamiseksi purkupumpun pitää olla yhdeksän kuution tuotolla. Koeajon jälkeen päädyimme kuitenkin puoliperään, jonka ajo-ominaisuudet ovat huippuluokkaa. Kaksiakselisessa onkin säiliökoko juuri tuo 16, mutta tässä puoliperämallissa 25 kuutiota”, tarinoi Ilkka Liukas.

”Ja käytettyihin päädyttiin jo kustannussyistäkin. Uusi puoliperä levittimellä kun maksaa verottomana noin 450.000 euroa”, valistaa Tero.
Mekaanisen vedon Tero laskee myös Terran eduksi. ”Liemivetoiset” voimansiirrot kun hänen mukaansa kiehuttavat öljyjä ja hyytyvät tiukan savisiin mäkiin.

Uusinta puoliperämallia on ajanut pääasiassa Ilkka keväästä asti. Ensimmäisen 10 vuorokauden aikana levitettiin heti 15.000 kuutiota. Jutunteon hetkellä kone löytyy Alastarolta, Jaakko Rautalan tilalta. Liete kulkee säiliöstä nopsaan lähellä olevalle sänkipellolle. Tehokas pumppu imee Terran 25 kuutiometrin säiliön täyteen rapiassa kahdessa minuutissa eli 12-13 kuution minuuttivauhdilla pumppu tuup­paa lietettä säiliöön. Massiivinen kone kääntyy keskinivelensä ympäri lähes linkkuun ja on yllättävän ketterä tiukoissakin mutkissa. Pellolla kahdeksan metrin päiste riittää käännöksiin.

128 kuutiota tunnissa – ei huono

”Tämä pumppu imee kyllä kaikenlaiset lietteet, myös nautojen. On imetty sellaistakin tavaraa, jota aiemmin oli lastattu kaivurilla kasettiautoon. Viljaruokinnassa olevissa sikaloissa ongelmia levittimessä aiheutuu kuorista. Myös puru ja turve voivat tukkia levittimen putkia. Yöksi onkin levitin syytä jättää ylös, jotta liete putkista valuu pois.”
Lietesäiliöltä 11 pykäläinen Powershift -vaihteisto antaa Terralle rivakan liikkeelle lähdön. Liukkaat pitävät viittä kilometriä ajomatkan rajana.

”Kun ajomatka on yli viisi kilometriä, otetaan autot lietteen kuljetukseen. Ihan pieniä määriä voidaan tilapäisesti ajaa kauemmaskin. Maanteitä ei näillä vehkeillä kannata ajaa, vaikka huippunopeus on kyllä 50 kilometrin luokkaa. Yksi 1050 millimetriä leveä rengas maksaa noin 7.000 euroa, joten ihan huvikseen ei asvaltilla niitä kannata hingata. Yksi isäntä kellotti todellisen levitystehon viiden kilometrin siirtomatkalla ja tavaraa lähti säiliöstä motti minuutissa. Jos säiliö on aivan pellon vieressä, niin levityksessä päästään sellaiseen 150–200 kuution tuntivauhtiin. 250 kuutiota tunnissa lienee ennätys. Todellisen levitystehon lasken aina kuitenkin esimerkiksi 18 tunnin ajalta keskiarvona. Siinä on sitten mukana kahvipaussit ja siirtoajot”, jatkaa Ilkka Liukas.

Esimerkkinä hän kertoo 1870 kuutiometrin levitysurakasta 36:lle hehtaarille. Iltakahdeksalta homma alkoi ja loppui seuraavana aamuna puoli yhdeltätoista. Todellinen levitysteho oli tuolloin 128 kuutiota tunnissa.

Pikkukengissä pellolla

Ilkka Liukas istuu ilmastoidussa ja hajuttomassa ohjaamossa lenkkarit jalassa ja pikeepaita ojennuksessa. Kaukana ovat ajat, kun lietesäiliön tyhjentäjän haalareissa kulki imeytyneenä kuutio sitä itseään. Myöskään hajuja ei komentosillalle tule. Peilit näyttävät levittimen reunat takana ja peruutuskamera antaa kuvaa taakse lieteputkille. Kuorma päällä 44 tonnin painoinen TerraGator kulkee pehmeästi sängellä.

”Automatiikkaa on runsaasti. Ajonopeus voidaan säätää tiettyyn tasoon ja myös koneen kääntyminen päisteissä voidaan antaa automatiikan hoidettavaksi. Kuljettajan ei tarvitse muuta kuin hoitaa nostolaitetta. Levitysmäärää ja ajonopeutta voidaan tarkkailla reaaliaikaisesti näytöltä”, opastaa Ilkka ja tunnustautuu samalla sen verran vanhanaikaiseksi, että ajaa ilman automatiikkaa. Jotain liikuntaa kun pitää saada.

Esimerkiksi levitysmäärän ollessa 30 kuutiometriä hehtaarille, etenemisnopeus on maksimissaan 20–25 kilometriä tunnissa. Kun ajonopeutta lisätään, hoitaa tietokone automaattisesti levitysmäärän oikeaksi. Kun nopeus kasvaa liian suureksi, järjestelmä hälyttää.

Lopuksi Liukkaat toteavat koneketjunsa olevan nyt tehokkaan ja pystyvän palvelemaan millä etäisyyksillä tahansa. Tehokas autokalusto syöttää Terroja ja on aivan sama, onko etäisyys yksi vai 10 kilometriä.

Omien autojen lisäksi saamme tarvittaessa yhteistyökumppaneidemme avustuksella siirrettyä lietettä kuorma-autoilla yli 200 kuutiota kerralla, Tero laskee. Hiljalleen ketju on jalostunut viimeisen päälle tehokkaaksi ja toimivaksi.

 

Lue seuraavaksi