Uutiset

Yleinen

Yksinkertaisesti hyvä – Schuitemaker Rapide 125

 

Schuitemaker Rapide 125 on malliston pienemmästä päästä oleva silppuava noukinvaunu 34 kuutiometrin DIN-tilavuudellaan. Keski-Euroopassa Schuitemaker tunnetaan laadukkaana ja on siksi varsin suosittu. Rapidea on valmistettu jo vuodesta 1986 lähtien. Mallisto on varsin kattava suurimman vaunun ollessa DIN-normin mukaiselta tilavuudeltaan 57 kuutiometriä.

Nyt kokemuksia on kertynyt tämä kesä ja edelleen Kivioja on tyytyväinen eikä ole katunut valintaansa. ”Ei ole tarvinnut tehdä remonttia eikä muutenkaan ole ollut ongelmia. Tarkkuussilppuri, jolla rehu ennen korjattiin, on edelleen hallin perällä, mutta tuskin sitä enää tulee kiinnitettyä traktorin perään”, arvelee Kivioja. Tilalla on 75-päinen lypsykarja ja nuori karja päälle. Rehua Kivioja tekee lähes pelkästään omiin tarpeisiinsa, vaikka kapasiteettia nyt tämän noukinvaunun myötä olisi urakointiinkin.

Täysleveä noukin

Täysleveän noukkimen edessä on hydraulisesti pyörivä rulla. Tämän ansiosta noukin ”imee” rehun ohjainrullan ja noukkimen välistä tarkkuussilppurin tapaan jopa karhon sivuilta eikä se tee rehupaakkuja.”Juuri koskaan ei tarvitse peruutella, vaan karhot nousevat vaunuun kerta-ajolla lähes aina”, tietää Kivioja. Noukkimessa on telipyörät, joissa peräkkäiset renkaat kulkevat eri jälkeä. Tämän ansiosta nuokin seuraa tarkasti maan pintaa eikä mene helposti liian lähelle maata vaikka traktorin renkaat painuisivatkin hieman pehmeässä kohdassa. Myös pomppiminen vähenee, sillä teli ”puolittaa” möykyt.

Noukkimelta rehu siirtyy sulloinroottorille, jonka piikkien sijoittelu on on suunniteltu siten, että toiminta on tehokasta, mutta tehontarve pieni. Tähden muotoisen kahdeksanpiikkisen roottorin piikit ovat kahdeksan millimetriä vahvoja ja ne on valmistettu kulutusteräksestä.

Piikkejä on aina kaksi samassa tasossa ja terä on näiden välissä. Tämän ansiosta korsi menee lähes aina vaakatasossa päin terää ja tuloksena on tasalaatuinen ja lyhyt rehusilppu. ”Jokainen korsi on aina vähintään jostakin kohdasta poikki”, todistaa Kivioja.

Teräpakka on kolmessa osassa ja pakat ovat hydraulisesti painotettuja paineakkujen avulla. Tämän hydraulisen jousituksen ansiosta yksikään terä ei päästä rehua läpi silppuamatta sitä suurenkaan kuormituksen aikana, mutta silti sillä on herkkyys kivien aiheuttamien vaurioiden minimoimiseksi.

Teräpakat käännetään ohjaamosta huolto- tai käyttöasentoon. Sähköhydraulisesti tapahtuvan käännön jälkeen terien vaihto on todella helppoa seisomakorkeudella vaunun edessä. Lukitustyökalun kääntämisen jälkeen terät ovat yksinkertaisesti nostettavissa vain pois paikoiltaan kääntöä, teroitusta tai vaihtoa varten.

Terät ovat 6 millimetriä vahvoja hammastamattomia tasateriä, jotka on helppo teroittaa ilman erikoistyökaluja. Terät ovat myös käännettävissä, joten esimerkiksi kiven vaurioitettua terää tai muutamaa, on ne helppo ja nopea kääntää, jolloin työ pääsee jatkumaan nopeasti laadun kärsimättä.

Sulloinroottori pyörii Schuitemakerin vaunuissa toisin päin, kuin yleensä muissa vaunuissa. Näin päin pyörivä roottori maksimoi kuorman täyttymisen. Schuitemakerin vaunuissa käytetään aina yhtä leveätä sulloinroottoria, kuin mitä on noukinkin – mallista riippuen 1,8 tai 2 metriä.

Järeä rakenne

Lavarakenne on järeä. Koska roottori on yhtä leveä kuin noukin, se tiivistää kuorman hyvin aivan laitoja myöten ja hyötykuormasta saadaan näin mahdollisimman suuri. Sulloinroottorin lisäksi lavan tiukkaa täyttymistä edesauttaa alaspäin taittuva lavan etuosa. ”Apilapitoista rehua saa ajaa lavan täyteen ilman epäilystä, että se ei kestäisi. Tämä on raudan kanssa tehty”, toteaa Kivioja. ”Tämä on myös hyvän korkuinen, 4,2 metriä, maantiellä kulkemista ajatellen.”

Teräskorin lujitetut laidat ja niitä tukeva erillinen kehärakenne takaavat muodon säilymisen, mikä onkin tarpeen tuikkaan sullotuiden kuormien takia. Kestävyyttä lisää pulverimaalaus. Vaunun yläosassa ei ole esteitä, joten vaunua voidaan käyttää myös ajosilppurivaununa ilman mitään muutostöitä. Suuri maavara ja sen ansiosta korkealle nouseva noukin mahdollistavat vaunun käytön helposti myös kuljetusvaununa.

Vaunun täyttyminen tunnistetaan perälaudan sylintereiden paineesta. Perälauta aukeaa 90 asteen kulmaan, mikä helpottaa ja nopeuttaa kuorman purkamista. Vaunun ja perälaudan välin on saatavana myös viiden kuutiometrin lisätila, jolla saadaan mukavasti lisäkapasiteettia ketteryydestä tinkimättä.

Pohjakuljettimen ketju on erikoisvahva ja sitä käytetään kruunuhammaspyörällä, joka vetää luistamatta löysälläkin ketjulla eikä rehu ketjun ja hammaspyörän välissä ole ongelma.

Huollon yksinkertaisuuteen on panostettu ja esimerkiksi rasvauskohteita on vain muutama. Ainoastaan noukin pyörii ketjulla, muuten voimansiirto tapahtuu öljykylpyvaihteistossa olevien hammaspyörien välityksellä. Vaunun peräpäässä voimansiirto on täysin hydraulista.

Myös etulaita on avattava, mikä helpottaa vaunun puhdistusta. ”Minulla on happotynnyri asennettuna tuohon etulaitaan, joten tässä avaaminen ei käy kovin helposti. Käytännössä pääsy takalaidan kautta lavalle on ollut minulle hyvinkin riittävä, joten suunnitelmissa ei ole keksiä muuta paikkaa säiliölle”, sanoo Kivioja.

Mukava ajettava

Vaunun teli on Schuitemakerin omaa valmistetta. Teli on tässä vaunussa vapaasti ohjautuva hydraulisella lukituksella, pakko-ohjattu teli on saatavana lisävarusteena. ”Tämä on vakaa vaunu vetää ja paranee vain kuorman kanssa”, vakuuttaa Kivioja. ”Esimerkiksi peltoliittymistä pääsee tämän kanssa kulkemaan hyvin eikä tarvitse pelätä vaunun kaatumista joka paikassa. Vaunu on ketterä ja seuraa hyvin, koska akseli on lähellä.”

Vakauden ja hyvän vedettävyyden taustalla on vaunun jousitus. Akselit ovat jousittamattomat, jonka ansiosta vaunun kallistelu on pientä. Aisassa taas on hydraulinen jousitus, mikä parantaa ajomukavuutta tinkimättä vakaudesta.

Kiviojalla pääosa nurmipelloista on lähellä, mutta osalle on jopa 15 kilometrin ajomatka. ”Tätä vaunua voi käyttää myös ajovaununa ilman noukkimen irrottamista, koska noukin nousee korkealle. Tästä on suurta hyötyä myös ojien ja kivien ylityksessä”, mainitsee Kivioja.

Telin kantopiste on hieman keskikohtaa edempänä ja tämän painotuksen ansiosta vaunu on kevyt peruuttaa. ”Tämä menee auman päälle yllättävän kevyesti. Olen ajanut tällä lähelle kolmea metriä korkean auman päälle jyrkkää luiskaa ja aivan hyvin se on sinne mennyt. Olemme tehneet rehua sekä aumaan että laakasiiloon.”

Ohjausjärjestelmä

Vaunu on helppo liittää traktoriin vaunussa olevan sähköohjatun hydrauliikkalohkon ansiosta. Traktoriin liitetään hydrauliikan meno- ja paluuletkut sekä signaalijohto. Tämän lisäksi tulee vain perävaunun valo- ja jarruliitokset. Valoja varten ohjausjärjestelmässä on omat väylänsä niidenkin ohjaamiseen, joten suoralla sähköliitännällä saadaan toimimaan esimerkiksi työvalot releellä vaunun ohjaimen kautta.

Kaikki ohjaustoiminnot ovat ohjaamoon sijoitettavassa ohjaimessa. Siinä on LCD-näyttö ja kaksi joystic-ohjainsauvaa toimintojen ohjaamiseen. Näyttö valitaan kunkin työvaiheen mukaan, jolloin näkyvissä oleva informaatio on tarpeen mukaista. Se myös säätää ja rajoittaa tiettyjä toimintoja näiden työvaiheiden mukaan. ”Esimerkiksi maantie-alueen ollessa valittuna ei takalaitaa voi avata. Tämä estää sen, että vahingossa avaisi takalaidan maantiellä”, sanoo Kivioja. Ohjainlaitteessa on myös CAN-väylävalmius ja se voidaan päivittää uusilla ohjelmilla tietokoneliitännän kautta.

”Uskomattoman iso ja tehokas, vaikka näyttää päälle pieneltä. Lyhyyden ansiosta se on ketterä, mutta rehua siirtyy paljon ja vakaasti ja rehu tulee tarkasti talteen pellolta. Järeys ja helppohoitoisuus antavat lupauksen pitkästä käyttöiästä. Tämä on helppo ja yksinkertainen käyttää ja käyttöjärjestelmä on looginen”, kiteyttää Kivioja.

Suomenkielisen esitteen Schuitemaker-noukinvaunuista voi ladata Agrok Oy:n kotisivuilta www.agrok.fi.

Juha Kuusjärvi

Lue seuraavaksi