Virhydro huoltaa ja myy

Seppo Pentti

Virhydron nimi ei anna oikeaa kuvaa Virroilla toimivasta yrityksestä, jolla on monta tukijalkaa. Hydrauliikka on toki tärkeä osa yrityksen toimintaa, ja se näkyy esimerkiksi yrityksen maahantuontikuvioissa. Vahva panostus kehitykseen on kuitenkin luonut yrityksestä monipuolisen toimijan alueellaan, toteaa Kimmo Mäntysalmi, Virhydron yrittäjä. Yhteistyötä tehdään etenkin Valtran ja Sampo-Rosenlewin puimuripuolen kanssa. Virhydro on valtuutettu huolto Husqvarnan tuotteisiin ja hyllystä löytyy niihin varaosat. 

Virroilla on paljon yritystoimintaa ja konepuolen yrittäjät myös korjaavat omaa kalustoaan. Toimintasäde varaosatiskikaupassa on noin 100 kilometriä, mutta suuri osa asiakkaista on toki lähiseudulta.

- Paikalliset yrittäjät, maanviljelijät ja koneurakoitsijat ovat vakioasiakkaitamme, mutta paljon asiakkaana on myös yksityisiä, jotka kunnostavat kalustoaan. Liike ja sitä myötä varaosapiste on auki, kun ovessa on aukioloaika merkitty, Kimmo lupaa. Asiakkaat ovat myös tottuneet siihen, että tavaraa on saatavilla ja siksi hyllytavarana on laaja valikoima tarvikkeita ja konepuolen varaosia.

Valtran huolto Virroilla

Virhydrolla on Virtain alueella AGCO Suomen sopimushuolto vuodesta 2009. Virtain alueella Valtran traktoreiden markkinaosuus uusissa koneissa on joinain vuosina ollut jopa 100 %, mutta toki Virtain alueelle muitakin merkkejä myydään, etenkin vaihtokoneina. Virhydrolla on Valtran sopimushuolto ja alueella on noin 700 Valmet- tai Valtra-traktoria. Traktorihuollon lisäksi Virhydro Oy huoltaa Sampo-Rosenlew puimureita.

Nykytraktoreiden isojen renkaiden kanssa pitää olla varovainen. Jyrki Myllyaho (edessä) hoitaa huoltoa Mikan ja Janin kanssa.

- Meillä huoltoliiketoiminta tarkoittaa sitä, että kolmen työntekijän työpanos on käytetty tarkkaan huoltohallissa. Kun panostamme Valtraan, saadaan se hoidettua kunnolla. Jos valikoimissa olisi lisää merkkejä, myös varaosiin sitoutuisi pääomaa, joka olisi muualta pois, Kimmo pohtii. Kyllä tässä kuitenkin joutuu koko ajan miettimään kriittisesti, mihin panoksia laitetaan, Kimmo jatkaa.

Traktori- ja puimurihuollon käytössä on yksi huoltoauto. Korjaamohalli on muutaman sadan metrin päässä Virhydron myymälästä. Töiden järjestelystä huollossa huolehtii Jyrki Myllyaho ja työt tehdään Mikan ja Janin kanssa. Raskaamman traktorikaluston lisäksi huolletaan pienkoneita, sillä Virhydro on Husqvarnan valtuuttama huolto- ja varaosapiste.

- Tällä hetkellä kolmella kaverilla on kädet täynnä työtä, etenkin kun perushuolloista on saatettu kireinä aikoina tinkiä. Näin normaalin huollon yhteydessä voikin paljastua jotain isompaa korjattavaa, Jyrki pohtii.

Varaosamyynnissä huoltotilaukset otetaan vastaan pienkoneista. Traktrorihuollon myyntitilaukset ohjataan suoraan Jyrkille, toteaa Kimmo. Jyrki hoitaa omalla ammattitaidolla traktoripuolen huollon kuormituksen, arviot valmistumisajasta ja kustannusarviota asiakkaille.

Joskus aikataulutus ei ole helppoa. Esimerkiksi uudempien traktoreiden vaihteistokorjauksissa, pitää traktori katkaista ja aikaa voi kulua viikko. Isot remontit vaativat paljon tilaa ja silloin pikkujuttujenkin hoito hidastuu, kun huoltotilan kapasiteetti on täysin käytössä.

Huoltohallissa tehdään huoltoa, remonttia ja tarkastetaan vaihtokoneita luovutuskuntoon. Osaltaan työllistää myös uusien traktoreiden varustelu, kun muutoksia tulee tilauksen jälkeenkin. Traktorihuollon lisäksi tehdään pienkonehuoltoa. 

Vaihtokoneet huollon kautta

Valtran huollossa Virtain vaihtokoneista kiertää moni. Myynnin yhteydessä on monesti sovittu tehtäväksi jokin korjaus tai määräaikaishuolto.

Paljon menee vaihtokoneita toki asiakkaalta suoraan toiselle, jolloin kuljetuskustannuksia saadaan karsittua.

Kolme huoltomiestä on täystyöllistettynä ja jonon pituuden ollessa alle kaksi viikkoa, se on vielä kohtuullista. Jos asiakkaalle on luvassa kolmen viikon jonotus, se on jo monille liikaa ja aletaan kysellä aikatauluja jo muualtakin. Koneita käy sitten huollossa Seinäjoella, Tampereella tai sopimushuolloissa Keuruulla ja Alavudella.

- Kuitenkin tällä alueella eli Virrat, Kuru, Mänttä, Ruovesi ja Vilppula koneet ovat tulleet kuntoon ja liikennettä on meillekin päin. Tärkeää on saada asiakkaiden koneet huollettua laadusta riippumatta ja silloin tulee kauempaakin koneita, kun muilla on pidempiä jonoja.

Valtran myyntimäärät näkyvät myös varaosakaupassa. Toki muidenkin merkkien varaosia kysytään, mutta vähemmän. Kokonaisuutena varaosakaupan ja huollon liikevaihto on ollut kasvamaan päin viime kalenterivuoden ja luultavasti kasvu jatkuu tämän vuoden, kun uusien koneiden kauppa on ollut rauhallisempaa. Kone- ja maatalousyrittäjillä on ollut tiukkoja aikoja, vaikka esimerkiksi kiinteistönhoidossa töitä on ollut runsaasti.

Verkkokaupasta uusi tukijalka

Virhydron tietojärjestelmiä on systemaattisesti kehitetty, jotta on päästy mukaan monikanavaiseen kaupankäyntiin. Tuotetiedot ja varastotilanne ovat myyjien ja asiakkaiden käytössä.

- Järjestelmä ei vain ole koskaan valmis, sillä tuotteiden elinkaari on entistä lyhyempi ja laadukkaan tuotetiedon tuottaminen on yksi markkinoinnin kulmakivistä, toteaa Janne Pirttiniemi. Janne hoitaa Virhydron tietohallintajärjestelmiä.  

- Verkkokaupan järjestelmäuudistuksen myötä asiakkaille voidaan tulevaisuudessa tarjota sama tuotevalikoima sopimusalennuksineen, kuin myymälässämmekin, Janne jatkaa.

- Verkkokauppa meidän kaltaiselle yritykselle on yhä tärkeämpi muun markkinoinnin tuki. Verkkokauppa ohjaa asiakkaita myymälään, lyhentää välimatkaa kaukana oleviin asiakkaisiin ja vapauttaa asiakkaan tekemään päätöksiä ympäri vuorokauden kaupan ollessa aina auki, Kimmo kertoo.

Etelä-Suomessakin verkkokaupasta saadaan hyötyä, mutta mitä kauemmaksi pohjoiseen mennään, sitä suuremmaksi verkkokaupan hyödyt kasvavat. Aikaisemmin merkittävänä pidetty maantieteellinen sijainti on vähemmän tärkeää, jos tavara vain saadaan liikkumaan ripeästi.

- Merkittävä osa meidän asiakkaista on Virtain lähiympäristöstä tai pohjoisemmasta. Pohjoisessa etäisyydet ovat pitkät ja tavaran kotiin hakeminen on kallista. Nyt tilaus voidaan tehdä yhtä helposti kuin tiskiltä ja tavara tulee pakattuna kotiin, Kimmo kertaa.

Hydrauliikkaa monipuolisesti

Hydrauliikkakomponenttien tukirangan muodostaa Specman tuotteet

- Merkittävässä roolissa ovat myös omat maahantuomamme hydrauliikkakomponentit, mäntäpumput, liittimet ja letkut, joiden avulla voimme parantaa valikoimaa huomattavasti. Valikoimiin kuuluvat myös itse maahantuodut koneisiin asennettavat öljysäiliöt. Laaja hydrauliikan komponenttivalikoima taas kiinnostaa asiakkaita, kun yhdellä rahdilla saadaan mahdollisimman paljon tuotteita kerralla. Säiliöitä on esittelemässä Kimmo Mäntysalmi. Asiantunteva palvelu on meille elinehto, sillä kilpailu alalla on kovaa.

- Teemme runkotilauksen hydrauliikkakomponenteista säännöllisesti, ja sen toimitusaika on viikko tai puolitoista. Jos jollain tuotteella on kiire, niin se saadaan tarvittaessa seuraavaksi aamuksi Suomeen. Valmistava teollisuus ostaa komponentit usein suoraan valmistajalta, sen vuoksi pääasiallisina asiakkainamme ovatkin koneiden omistajat, Kimmo esittelee.

Valmistajan, joka käyttää hydrauliikkapumppuja, ei tarvitse olla isokaan, kun sen kannattaa tilata pumput suoraan tehtaalta. Perinteisestä maahantuojan ja agentin käytöstä on tehtaan edustajana pääasiassa luovuttu. Osaltaan siihen on vaikuttanut maahantuonnin helpottuminen, kun tavaraa tilataan yhteisön alueelta.- Maahantuonnin helppous on johtanut välikäsien vähenemiseen ja sen vuoksi tukkureiden varastovalikoima on pienentynyt. Meillä tavara on varastossa, joten se saadaan nopeasti toimitettua asiakkaalle, Kimmo kertoo.Sähköinen kauppa on kasvamassa myös hydrauliikkapuolella, mutta kauppakenttä on melko hajanainen, eikä kenenkään ole oikeastaan mahdollista nousta todella isoksi tekijäksi, kun rinnalla ovat koko ajan myös ulkomaiset verkkokaupat. Verkkokaupan laajentaminen hydrauliikkapuolella edellyttäisi vahvaa panostusta erityisesti logistiikkaan.

Monipuolinen palvelu helpottaa asiakkaidenkin elämää. Virhydro tekee hydrauliikkaletkut asiakkaan tilauksen mukaan.

Markkinat kasvamassa vähitellen

- Uskon, että elämme investointien pohjakosketuksen jälkeistä aikaa ja yritykset alkavat hiljalleen satsata kehitykseen ja uuteen liiketoimintaan, Kimmo pohtii. Aiemmin on siirretty investointeja, joita aletaan nyt hiljalleen toteuttaa.

- Vastaavanlaista liikehdintää olemme havainneet myös huoltopuolella. Kaluston ylläpitohuollon välejä on aikaisemmin lykätty, joka näkyy nyt vilkastuneena liiketoimintana huollossamme.

Verkkokaupasta odotamme luonnollisesti lisää myyntiä, toteaa Janne. Verkkokaupan hyvä puoli on se, että riippumatta siitä onko asiakas uusi tai vanha, hän pääsee kiinni samaan tuotevalikoimaan, kuin myymälässämmekin. Verkkokaupassa meidän on kuitenkin huomioitava kansallinen ja kansainvälinen kilpailu, joka asettaa meille vaatimuksia tuotevalikoiman, saatavuuden ja hinnoittelun saralla. Näiden lisäksi panostamme vahvasti markkinointiin, jotta meidän löydetään, Janne jatkaa.

- Kauppiaan kannalta verkkokauppa tarjoaa mahdollisuuden suurempaan myyntimäärään, jolloin kokonaismyynti kasvaa. Verkkokaupalla on kuitenkin vahva rooli myös myymälään ohjaavana tekijänä: olemme havainneet, että asiakas on selvästi katsellut tuotetta ensin verkkokaupasta ja tulee vasta sitten hakemaan sen myymälästämme.

- Verkkokaupassa asiakas on katsellut tuotetta jo monesta paikasta ja tehnyt hankintapäätöksen hinnan ja saatavuuden perusteella. Yhden komponentin kaupasta tulee herkästi monta kauppatapahtumaa, kun asiakas on katsonut yhtä tuotetta ja samaan rahtiin saadaan useampi tuote kerralla, Kimmo päättää.