Uutiset

Yleinen

Victorius osaa lujitemuovin

Victorius-konserni on koonnut siipiensä suojaan kovan luokan lujitemuoviosaamista. Konserniin kuuluvat suomalaiset osakeyhtiöt Rääkkylän Muovi, Ykimuovi ja Garant Finland. Näiden lisäksi joukkoon kuuluu valmistavat yritykset Ruotsissa, Virossa ja Saksassa. Tuotekirjo on laaja, mutta esimerkiksi lava-autojen katteet, perävaunun kuomut, taukotilat, veneet ja erilaiset altaat kuuluvat tuoterepertuaariin.

Oulussa Ahmasjärven yrityspuistossa sijaitsevan pääkonttorin yhteydessä on juuri laajennetut toimitilat valmistukselle. Täällä on toiminut Ykimuovi jo ennen konsernin perustamista ja Rääkkylän Muovin toiminta siirtyi samoihin tiloihin tämän vuoden alkupuolella. Toimipaikan kasvanut tuotanto määrä antaa mahdollisuuksia panostaa tuotantovälineisiin aikaisempaa enemmän ja viimeisimpiin hankintoihin kuuluu nykyaikainen maalauskammio tuotteiden viimeistelyn tarpeisiin. Aikaisemmin tarvittavat maalaukset on tehty alihankintana.

Lujitemuovi, josta yksi tavallinen sovellus on lasikuitu, on monien mahdollisuuksien materiaali. Se kestää UV-säteilyä ja siitä saadaan hyvin esimerkiksi lumikuormat kestäviä rakenteita. Myös kemikaalien ja korroosionkestävyys ovat korkeaa tasoa.

Victorius Oy:n toimitusjohtaja Ari Hautala esittelee älyvaatteissakin käytettävää sähköllä lämpiävää kangasta. Kangas voidaan laminoida lasikuidun sekaan, jolloin saadaan lämpiäviä rakenteita, vaikka lattioita tai seiniä.

Lujitemuovi mahdollistaa myös erilaisten pintojen tekemisen. Kuvassa murskeella karhennettua pintaa ja keraamista laattaa jäljittelevää pintaa. Myös värejä saadaan tarpeiden mukaan ja esimerkiksi kivijäljitelmiä.

Lujitemuovin muotti on kohtuullisen helppo tehdä, mikä mahdollistaa pienten sarjojen ja jopa yksittäiskappaleiden tekemisen kilpailukykyiseen hintaan. Sopimusvalmistuksessa Victoriuksella on niin suuria sarjoja käsittäviä töitä, kuten erään talotehtaan teknisen tilan lattiakaukalon valmistus.

Ratkaisuista erikoiskäyttöihin mainittakoon, että Victorius valmistaa Angry Birds -puistoihin figuurit.

Suunnittelupäällikkö Ari Hulkkonen ja toimitusjohtaja Ari Hautala esittelevät taukotilan aisalle tulevaa varustelaatikkoa, jossa on paikka myös kaasupullolle.

Victoriuksella on panostettu tuotesuunnitteluun ja 3D-mallinnuksella saadaan laskettua rakenteet, lujuuslaskelmat, painopisteet ja tehtyä mallikuvat valmiista tuotteesta.

Victoriuksen Nordtop-kuomumallisto kattaa ammattilaisten monipuoliset ja monesti erilaiset tarpeet. Perinteistä kuomuratkaisua Victoriuksella on kehitetty lisäämällä kuomuun luukkuja. Näin käytettävyys helpottuu ja paranee huomattavasti, kun joka kerta ei tarvitse nostaa koko kuomua ylös. Jotkut ovat huomanneet, että kuomu toimii parhaiten kokonaan ilman koko kuomun nostomekanismia ja sehän on helppo ratkaista tällä. Luukkuja voidaan tehdä kuomuun periaatteessa mihin vain. Yleisimmin luukut tehdään taakse ja eteen, mutta myös sivuille eri kohtiin käyttötarkoituksesta riippuen. Kuomuja on saatavissa yleisesti käytössä oleviin perävaunukokoihin.

Uusimpana innovaationa on tänä keväänä lanseerattu Nordtop MD -mallisto. Se on tarkoitettu lavettimallisten perävaunujen kuomu. Moduulirakenteinen ratkaisu saadaan sovitettua erilaisten vaunujen päälle leveyksiin 1,5–2,5 metriä ja pituuksiin 3,5–6 metriä. Korkeudet ovat 1,55 ja kaksi metriä. Ratkaisussa on aina pariovet takana ja sivullekin on saatavissa pariovi. Näin esimerkiksi pienkoneiden kuljetus onnistuu suojassa ja lastaus esimerkiksi trukilla käy leveästä sivuovesta helposti.

Nordtop-kuomut ovat sileäpintaista lasikuitua, joka on helposti maalattavissa tai teipattavissa näyttäväksi tai mainospaikaksi. Victorius antaa kuomuilleen kymmenen vuoden materiaalitakuun.

Hinattavat taukotilat ovat Rääkkylän Muovi Oy:n tuotteina tunnettuja ympäri Suomen. Samoja rakenteita valmistetaan nyt Victoriuksen Oulun toimipisteessä. Näissä molemminpuolisten lasikuitupintojen väliin jää runkorakenne ja uretaanieristys. Saumaton pinta suojaa runkoa ja eristettä erittäin hyvin ja valmistajan mielestä käyttöikä on jopa haitallisen pitkä, kun uusia ei päästä myymään vuosikymmeniin.

Oleellinen ero näissä asuntovaunuihin verrattuna on, että nämä ovat tehty kestämään ja sopimaan kovaan työkäyttöön. Kolhut on helppo korjata ja verovähennyksiinkin taukovaunu on huomattavasti helpompi perustella kuin asuntovaunu.

Vaunu varustellaan asiakkaan toiveiden mukaan. Vaunuun voidaan tehdä esimerkiksi keittiöratkaisu ja wc. Yksi suosittu ratkaisu on valokaapelien kytkentävaunu, johon tehdään luukku kaapeleita varten ja kytkentätyö voidaan suorittaa lämpimässä ja valoisassa sisätilassa. Lämmitysratkaisu on tyypillisesti sähkö-/kaasukäyttönen.

Taukovaunujen kanssa samaa rakennustekniikkaa on käytetty siirrettävien käymälöiden rakentamiseen, jolloin saadaan lämpöeristetty ja muutenkin tukeva ratkaisu, premium-luokan ”bajamaja”. Tällä tavalla on rakennettu muun muassa itärajan rekkaparkeilla käytössä olevat siirrettävät käymälät.

Yksi sovellus pienemmästä päästä ovat pumppukopit, joissa eristyksen ansiosta saadaan pysymään lämpötila sopivan korkeana myös pakkasten aikaan. Käyttökohteita on vaikka kuinka paljon, kuten helikopterilla siirrettävät pelastustilat, lämmitettävät ja lukittavat varastot ilman pyöriä ja onpa tällä tekniikalla tehty asuntovaunujakin. Kuvassa henkilökuljetuskori pelastuskäyttöön. Sitä viodaan vetää moottorikelkalla tai mönkijällä ja alle vaihdetaan tarpeen mukaan jalakset tai pyörät.

Victoriuksen Viron tehtaalla valmistetaan pick-up-autoihin katteita tuotenimellä Vindic. Kilpailu näille tuotteille tulee lähinnä Aasiasta. Valttina kilpailussa Vindiceillä on räätälöinti ja suunnittelu ammattikäytön näkökulmasta. Esimerkiksi helppoon puhdistettavuuteen on kiinnitetty huomiota.

Ovimahdollisuuksia on monia erilaisia. Samoin lukituksia on mahdollista saada erilaisia Exclusive-malliston aina auton oman keskuslukituksen kanssa yhtaikaa toimivaan lukitusjärjestelmään asti.

Näihin katteisiin on saatavana myös kiskot ja kattotelineet, jolloin pystytään kuljettamaan pitkää tavaraa katolla.

Vindic-katteet on mahdollista teippauttaa tai maalauttaa vaikka auton väriin. Jarruvalo ja sisävalaistus kuuluvat katteiden vakiovarustukseen.

Juha Kuusjärvi

Lue seuraavaksi