Vervaet-lieteurakointia Suomessa 10 vuotta

Seppo Pentti

Ajettavia lietteenlevittäjiä on Suomessa hieman vajaa 50. Niistä kahdeksan on Vervaetteja. Kp.Koneurakointia toi aikoinaan ensimmäisen Vervaetin omaan käyttöön 10 vuotta sitten ja on siitä lähtien ollut koneen edustaja ja huolto-organisaatio Suomessa.

Kp.Koneurakointia Oy:llä on avoimet ovet perjantaina 22. päivä helmikuuta Kannuksessa osoitteessa Himangantie 578 klo 9-14. Pihassa konekalustoa ja mahdollisuus tutustua korjaamoon. Tervetuloa.

Juttu ensimmäisestä Vervaetista Suomessa oli UU 4/2009-lehdessä.

Moni hämmästeli aikoinaan kolmipyöräisen Vervaetin rakennetta. Siihen rakenteeseen on tekniset perusteet. Kolmipyörälle ei tarvitse rakentaa peltoajoa varten erillistä ohjausjärjestelmää, jotta pyörät kulkisivat eri kohdissa. Kun kone ei kulje kylki edellä, nostolaitteet ovat yksinkertaisemmat ja niitä kiskotaan käytännössä aina suoraan eteenpäin. Nostolaitteisiin ei myöskään tarvitse rakentaa ylimääräisiä niveliä. Kun vetokoneella voidaan ajaa suoraan, painopiste takarenkailla on aina optimaalisesti tasan. Vervaetin yksi etu on keveys.

Vervaet rakennetaan palkkirungolle. Etupyörä on kääntyvä ja vetävä, jolloin konetta vedetään kaarteessa aina oikeaan suuntaan. Järjestelmä ja hydrauliikka tunnistaa ajonopeuden kaarteessakin, jolloin kone ei puske.

Rungon päälle nostetaan tarvittavat komponentit kuten täyttöpuomi, lietepönttö ja ohjaamo. Ohjaamo on alusta saakka ollut Claasin valmistama. Käyttäjälle se on kätevä, kun tarvittavat huolto-osat löytyvät kyseisen ohjaamon ilmastointiinkin.

Vervaetin järjestelmä on rakennettu mahdollisimman yksinkertaiseksi, jolloin ongelmatilanteessa vian paikallistaminen on myös yksinkertaista. Lietepumppuna käytetään luotettavaa Börgerin pumppua. Kuvassa Vervaetin markkinoinnista vastaava Vaan van de Verde.

Vervaetin historiaa

Vervaet on ollut alusta saakka eli vuodesta 1957 perheyritys, jota hoiti alkuun kaksi veljestä Frans ja Richard. Yrityksessä oli aikoinaan korjaamo ja John Deeren maahantuonti. Kolmas veli urakoi maataloustöitä ja oli merkittävä asiakas koneenrakennuksessa. Vuonna 1974 Vervaetilla rakennettiin tiettävästi maailman ensimmäinen ajettava nostokone sokerijuurikkaalle korvaamaan traktoreita, joita tarvittiin huonoina vuosina kolme vetämään nostokonetta pellolla. Ensimmäinen nostokone toimikin omalla pellolla, mutta kun kolme konetta oli myyty ne eivät toimineetkaan hiekkamaalla. Rahat meinasivat loppua yritykseltä, kun koneet jouduttiin ostamaan takaisin.

Veljesten eno pelasti yrityksen, kun lainasi rahaa ja nostokoneet rakennettiin ja modifioitiin uudestaan. Tämän jälkeen ne toimivat paremmin ja kauppa alkoi käydä. Seuraavan sukupolven tullessa mukaan vuonna 1987 yritys jakautui kolmeen osaan; autokauppaan, John Deere-maahantuontiin ja koneenrakennukseen. Frans jäi ylläpitämään koneenrakennusta ja yrityksen nimeksi tuli Frans Vervaet B.V. Vervaet valmisti 1987 seitsemän ajettavaa nostokonetta.

Vuonna 1989 aloitettiin kehittämään ajettavaa lietteenlevitintä, kun sellaisesta oli kysyntää. Ensimmäinen kone esiteltiin vuonna 1990. Kolmipyöräisen rakenne on edelleen pitkälti samanlainen kuin aikoinaan. Vuosien varrella rakenteeseen on toki tullut paljon parannuksia, kun tekniikka on kehittynyt. Vervaet rakennetaan kuitenkin edelleen mahdollisimman yksinkertaiseksi, jotta se on helppo huoltaa.

Yksinkertainen kone toimii yleensä parhaiten urakoinnissa. Osa tehtaan työntekijöistä levittää kasvukaudella lietettä ja talvella he rakentavat koneita. Tällöin oman koneen rakenne tunnetaan tarkkaan ja tarvittaessa neuvoja voidaan antaa myös muille käyttäjille.

Huolto Suomessa

Suomeen tuotujen Vervaetien huolto on järjestetty Kp.Koneurakointi Oy:n kautta, missä huoltopuheluihin vastaavat Harri Kuusisto ja Kyösti Isohanni. Kyösti on kuluneet 10 vuotta myös levittänyt itse lietettä Vervaetilla, jolloin kone on tuttu.

-95 % puheluista asiakkailta, joilla on ollut ongelma, ongelma selviää myös puhelimessa, Kyösti toteaa. Kyösti kuvassa vasemmalla. Kyösti jatkaa, että 5 % ongelmista edellyttää huoltokäyntiä. Kun kone saadaan liikkeelle puhelinneuvonnalla, on se myös käyttäjille kustannustehokkainta. Toki kun koneet käyvät meillä huollossa tai ne huolletaan asiakkaalla vuosittain sesongin jälkeen, koneet ovat myös tuttuja.

-Uusiin koneisiin on mahdollista saada myös etävalvonta, jolloin koneen antureista kerättyä tietoa voidaan analysoida tehtaalla ja jopa ennakoida ja välttää ongelmia, kertoo Daan van de Velde Vervaetin markkinoinnista.

Kun eteen laitetaan vielä yhdet pyörät, saadaan koneelle lisää tukevuutta rinnepelloille. Monessa maassa on oma tietty puomityyppi vallitseva. Saksassa yleinen on edessä sivussa oleva puomi, jossa kärsä nousee eteen. Tanskassa on paljon maanpäällisiä säiliötä ja siellä puomi on nivelöitynä sivussa. 

Kasvanut tuotanto

Vuonna 1987 rakennettiin seitsemän juurikaskonetta. Vuonna 1992 rakennettiin 15 juurikaskonetta ja 15 ajettavaa lietelevintä ja nykyään koneita valmistuu yhteensä sata vuodessa. Kasvua on ollut Vervaetilla myös tuotantotiloissa, kun isompia laajennuksia on ollut vuosina 1996, 2000 ja 2017. Valmistuksen lisäksi tehdasta työllistävät tehdaskunnostukset.

Tehdaskunnostetun koneen hankinta on tapa saada toimiva ja takuunalainen levitin käyttöön edullisemmin kuin ostamalla uusi kone. Tehdaskunnostuksessa kone puretaan lähes ”atomeiksi” ja kuluvat osat vaihdetaan, rakenteita ja johtosarjoja päivitetään ja esimerkiksi vanhan ohjaamon tilalle voidaan vaihtaa uusi ohjaamo. Jos asiakas ostaa käytetyn Vervaetin ja sille tehdään kattava tehdaskunnostus, myös koneen vuosimalli vaihtuu. Tehdaskunnostuksia voidaan tehdä myös suppeampina asiakkaan kanssa tehdyn sopimuksen perusteella.

Puolet Suomessa käytössä olevista Vervaeteista on käynyt läpi tehdaskunnostuksen. Tehdaskunnostettu vaihtokone sopii Suomeen, kun levityskausi on lyhyempi kuin etelämpänä, eikä levitystunteja kerry täällä levityskaudessa kuten Keski-Euroopassa. Tällöin tuntihinta konekustannuksen puolella pysyy kohtalaisena.

Koneet asiakastoimitukset ovat valmistumassa ja koneet viimeistellään. Tehdaskunnostukseen tulee vaihtokoneita, joilla on yleensä ajettu yli 10000 tuntia. Tehdaskunnostuksessa kone puretaan atomeiksi ja koneen rakenteita päivitetään. Hankintahinta tehdaskunnostetulla on noin 2/3 uuden koneen hinnasta, mutta käyttötunteja on kuitenkin jäljellä melkein sama määrä.

Helmikuulle toimitukset

Helmikuun loppuun Vervaetin tehtaalla on kiirettä. Viimeiset uudet ja kunnostetut koneet luovutetaan ennen kuin sesonki alkaa. Uudet mallit on varustettu uusimman päästönormin moottoreilla ja se on muuttanut hieman koneen rakennetta. Vervaetin uusi malli on edestä muhkeampi kuin aiemmin, kun moottori lisälaitteineen vaatii enemmän tilaa. Moottori on nyt ohjaamon alla vasemmalla.

Tähän peruskunnostuksessa olevaan runkoon on lisätty jalustat vaa´oille. Lietteen siirrossa Hollannissa edellytetään kerätty tietoa määrästä ja analyysejä. Rakennetta tutkimassa Harri Kuusisto Kp:koneurakointia Oy:stä.

Valmistuksessa käytetään robotteja, jotka hitsaavat myös kriittisiä komponentteja kuten etupyörän ripustuksia.

Vervaetin tehtaalla on talvella henkilökuntaa myös huollosta. Huollolle on tärkeä osallistua kunnostukseen ja tietää, miten kone on rakennettu ja missä voi olla vikaa. Yksi erikoisuus tehtaalla on se, että johtosarjat valmistetaan itse.

Vervaetin uudempi käyttökohde on olla vetoletkulevityksessä peruskone. Kyseiseen Vervaetiin on rakennettu etuteline letkukelaa varten. Perään kytketään Bomechin levitin. Säiliö ja pumppukuormain on päistelevityksiä varten, mutta peltoa ei muuten tallata turhaan liete säiliössä. Tällöin työ etenee kokonaisuutena nopeasti. Uusissa 5-pyöräisissä Vervaeteissa on aina levenevä keskiakseli. Kavennus toimii automaattisesti, kun multaaja niputetaan kuljetusasentoon.

Nämä ovat varaosamoottoreita. DAF on nyt vakiomoottori Vervaetissa. Voimaa DAF:n moottoreissa on myös juurikaskoneisiin, missä tehotarve on +500 hevosvoimaa.