Uutiset

Yleinen

Varmaa voitelua Valtralle

Valtra on panostanut varmasti omalle vaihteistolleen sopivaan öljyyn kehittämällä ja testaamalla aivan omalla reseptillä valmistettua tuotetta öljy-yhtiöiden kanssa. Valtra Transmission XT60 oli viskositeettiominaisuuksiltaan markkinoilla traktorivoimansiirtoöljyjen normaalia tasoa. Mineraaliöljynä sillä oli kuitenkin rajoitteensa erityisesti kylmäominaisuuksien kanssa.

Päivitetty versio XT60+ on osasynteettinen, mikä on mahdollistanut käyttökelpoisen viskositeettialueen laajentamisen paitsi kylmään, myös lämpimään suuntaan. ”Kehityssuunta on ollut tiedossa, mutta kaksi viimeisintä kylmää talvea edisti tuotteen tuontia markkinoille”, paljastaa tuotekehitysinsinööri Ville Suihkonen.

Testatusti sopiva

XT60+ on testattu toimivaksi esimerkiksi portaattomissa ja pikavaihteellisissa vaihteistoissa. ”Esimerkiksi monilevypakkojen käyttäytyminen uudella öljyllä on testattu sekä laboratorio- että kenttätesteissä”, kertoo Suihkonen. ”Voiteluominaisuudet eivät ole ainoa asia, mikä tekee öljyn yhteensopivaksi vaihteiston kanssa. Olemme testanneet esimerkiksi kaikkien vaihteistossa käytettävien tiivistemateriaalien kestävän tämän öljyn kanssa. XT60+:n lisäaineistus suojaa tehokkaasti hammaspyöriä kulumiselta ja vähentää öljyn vaahtoamista.”

”Erittäin hyvän leikkauskestävyyden ansiosta voiteluominaisuudet säilyvät täydellisinä öljyn koko käyttöiän. Osasynteettinen perusöljy parantaa edelleen kylmäominaisuuksia, kitkaominaisuuksia sekä hapettumisenkestoa. Kitkaominaisuudet on suunniteltu märkiä jarruja varten, estäen jarrujen ääntelyn.”

”Uusille Valtran vaihteistolle voi olla jokin muukin öljy sopivaa, mutta vain XT60+ on suunniteltu ja testattu varmasti sopivaksi tähän. Valitsemalla tämän alkuperäisöljyn asiakas voi olla varma saavansa parhaan suorituskyvyn ja kestoiän”, tiivistää Suihkonen.

Ensitäytöissäkin käytettävä XT60+ täyttää luonnollisesti uusimman öljyluokituksen Valtra G2-B10. Öljyä suositellaan myös vanhempien traktoreiden voimansiirtoihin. Erityisesti Valtra-traktorit, joiden voimansiirron öljyluokituksena on Valtra G2-08 tai G2-01, suositellaan käyttämään XT60+:aa.

Hinnaltaan uusi Transmission XT60+ on vain hieman kalliimpaa kuin XT60. ”Aluksi harkitsimme, että jättäisimme XT60:nen tuotteena uuden rinnalle jälkimarkkinoilla”, kertoo tuotepäällikkö Petteri Väisänen. ”Hintaero muodostui kuitenkin pieneksi ja uusi öljy on täysin sekoituskelpoista vanhan kanssa, joten emme nähneet mitään järkeä jättää vanhaa tuotetta rinnalle. Nyt voimme tarjota paremman öljyn pienellä hinnankorotuksella, jolloin hinta/laatu -suhde on aikaisempaa paremmalla tasolla.”

Luotettavuutta Valtra-voiteluaineilla

”Valtra tarjoaa koko voiteluainepaletin Valtra-traktoreihin, joka on testatusti sopiva jokaisen tuotteen osalta”, huomauttaa varaosien myyntipäällikkö Jussi Anttonen. ”Valtra-voiteluaineita käyttämällä voi varmistaa, että traktori on tuottavassa työssä aina tarvittaessa.”

Esimerkiksi moottoriöljyjen vaatimukset muuttuvat eurooppalaisen Stage 3B -päästövaatimustasoon, joka vastaa amerikkalaisten Tier 4 interim -luokkaa. Valtra ja Agco Sisu Power ovat valinneet SRC-tekniikan päästötason alentamiseen vaaditulle tasolle. Tekniikka vaatii moottoriöljyltä tiettyjä ominaisuuksia, esimerkiksi matalan tuhkapitoisuuden. Uusi, viime vuonna markkinoille tullut Valtra Engine CR-4 10W-40 -moottoriöljy on testattu hyvin toimivaksi Valtran Stage 3B -moottoreissa. Öljy täyttää uusimmat kansainväliset luokitukset – eurooppalaisen ACEA E9:n ja amerikkalaisen API CJ-4:n – ja sopii myös vanhempien Valtra-traktoreiden moottoreihin.

Valtran myymälöistä on luonnollisesti saatavana myös AdBlue-urealiuokset sekä säilytys-, kuljetus- ja tankkausratkaisut.

Myös jäähdytysnesteissä on eroja. Lämmönsiirron ohella jäähdytinnesteen tehtävänä on suojata korroosiolta ja jätymiseltä sekä ehkäistä kavitaatiota, jota esiintyy helposti erityisesti märillä sylinteriputkilla varustetuissa moottoreissa. Jähdytinnesteen tulee ehkäistä myös vaahtoamista ja kalkkikerrostumia. Käyttämällä Valtra Jäähdytinnestettä, jota tehdas käyttää myös ensitäyttöön, voi olla varma sen sopivuudesta Valtran jäähdytysjärjestelmään.

 

Juha Kuusjärvi

 

 

Lue seuraavaksi