Valttorilla avajaiset

Seppo Pentti

Valttori muutti Jyväskylässä uusiin, avariin ja valoisiin toimitiloihin Kuormaajantielle. Useimmille asiakkaille uudet toimitilat ovat helpommin lähestyttävät huoltoon tuotavan koneen kanssa tai varaosakauppa mielessä. Pentti Luoma on luotsannut yritystä vuosia menestykseen.

Valttorin avajaiset olivat marraskuun alussa.

Kuvassa avajaisissa keskellä Pentti Luoma

Avajaisissa oli normaali myymälämyynnin lisäksi huutokauppa, missä myytiin edellisen kiinteistön kalusteita.

Huolto ja varaosakauppa ovat eläneet vuosien kuluessa monenlaisia murroksia. Yhteen aikaan maahantuojat ja valmistajat luopuivat huolloistaan ja varaosakauppaakin siirrettiin jälleenmyyjille. Nyt suunta on toinen ja huolto ja varaosakauppa keskittyy koko ajan ketjussa ylöspäin. Samaan aikaan monet varaosa- ja tarviketukkurit ovat lähellä jälleenmyyjiä ja etenkin nettikaupassa käy melkoinen kuhina. Itse varaosat ostaen asiakas on monesti yksin asentamisen kanssa. Kaikille se ei ole ongelma, kun laitteet ovat tuttuja. Valttori on kasvattanut omaa viime vuosina maahantuontia ja sen merkitys kasvaa entuudestaan. Nykyisin Valttorin ostoista 15–20 % tulee omana maahantuontina.

-Yhä uudelleen kuitenkin korostuu ammattimaisen huollon merkitys, jotta asennettava osa saadaan toimimaan kokonaisuudessa oikein, Pentti Luoma vakuuttaa.

Moni yritys huollattaa kuitenkin koneensa ammattilaisilla ja esimerkiksi Valttorin asiakkaista noin 85 % on erilaisia kuormausta tai kiinteistöhoitoa tekeviä yrityksiä tai rakennusfirmoja. 15 % on perinteisiä maatalousasiakkaita, jotka huollattavat esimerkiksi traktoreitaan.

-Kaikkia asiakkaita halutaan palvella ammattimaisesti ja asiakkailla on erilaisia sesonkeja, joiden mukaan huoltotöitä pitkälti tehdään. Esimerkiksi joka vuosi monet huolelliset asiakkaat huollattavat koneensa etukäteen ja ensilumella ne ovat kunnossa ja kun tulevat ensimmäiset kovat pakkaset, niin kaikki pelaavat edelleen. Sama on keväällä ennen harjauskauden alkua. Koneet huollatetaan, jotta parin viikon harjauskausi saadaan tehdä harjaustöitä ilman turhia katkoja, Pentti kertoo.

Sitten on asiakkaita, jotka tulevat toisessa aallossa huoltoon, kun sesonkityöt ovat jo alkaneet ja olosuhteen kiristyneet. Yleensä silloin on jo ensimmäiset ongelmat koneen kanssa tulleet ja esimerkiksi polttoainejärjestelmä jäätyy pakkasten kiristyessä.

-Kaikkien asiakkaiden koneet on saatu toki kuntoon, mutta ennakointi helpottaa myös asiakkaiden töitä. Tavoitteenamme on toki laittaa ja pitää asiakkaidemme koneet kunnossa ja töissä, jotta loppuasiakkaiden pihat, tiet ja muut hoidettavat alueet olisivat kunnossa. Tällöin asiakkaillamme on myös mahdollisuus menestyä ja myös vastaisuudessa huollattaa koneensa, Pentti pohtii.

Asiakkaiden teettämät työt ovat vuosien varrella muuttuneet ja nykyään koneita varustellaan työhön sopivammiksi. Koneisiin asennellaan huoltojen yhteydessä syksyisin esimerkiksi lisää valoja, jotta työtä pimeässä yössä olisi mukavampi tehdä.

Kovan pakkas- ja runsaslumisen talven jälkeen monissa kiinteistökoneissa on öljyvuotoja, jotka pitää saada hoidettua kuntoon. Niiden remontit ovat joskus kalliitakin. Ne asiakkaat, jotka huollattavat lumitöistä koneensa maataloustöihin talven jälkeen ovat hieman myöhemmin liikkeellä varauksissaan.

Kiinteistöpuoli on huoltotöissä ainakin meillä syklisempi ja siellä tulee herkästi myös huollon lisäksi selkeää korjausta, Pentti toteaa.

Kiinteistölaitteita

Suuri osa huoltohallilla hoidettavista koneista on erilaisia pieniä kiinteistökoneita. Paljon on myös pyöräkuormaajia ja kurottajia, mitä käytetään rakennustyömailla nostotöissä. Maatalouden murros on näkynyt huollettavien traktoreiden määrässä, Lukumääräisesti yhä vähemmän huollossa käy traktoreita, vaikka siinäkin on toimipisteittäin eroja. Valttorin suurimpina toimipisteinä ovat Jyväskylä, jonka rinnalla toimii Suolahden piste saman työnjohdon alaisuudessa sekä Tampereella olevat toiminnot. Tampereelta syntyy liikevaihtoa jo 1,5 M € verran. Muut toimipisteet ovat myös Vantaalla ja Pieksämäellä.

Huoltohalli on läpiajettava, jolloin saadaan iso kone sisään ja siltanosturi saadaan hallista läpi.

-Aiemmin Valttori oli Valtran sopimushuolto, nyt sitä kytköstä ei enää ole mutta Valtraa ja montaa muuta traktorimerkkiä huolletaan kiinteistökoneiden ohella. Moni vanha asiakas on edelleenkin meidän asiakas ja alkuperäis- ja tarvikevaraosat saadaan eri kanavia pitkin Euroopasta, Pentti kertoo. Toisaalta maantieteellisesti laajemman ketjun ylläpito tuo tolkkua ostoihin, kun ostotoimintaa voidaan edelleen keskittää ja saada hyöty siitä vyörytettyä asiakkaalle, Pentti jatkaa.

-Toisaalta haluamme, että etenkin ammattilaiset löytävät toimipisteisiimme ja ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun. Tavallisia kuluttaja-asiakkaita emme välttämättä tavoita eikä markkinointimmekaan ole sinne suunnattu, Pentti pohtii. Kuluttaja-asiakkaille pitäisi olla pidemmät aukioloajat ja aivan toinen valikoima myymälässä. Siihen ei taas riitä tila, eikä resurssit riitä kilpailemaan isojen ketjujen kanssa.

-Varaosakaupassa hinnalla on vaikea kilpailla, mutta ainakin tähän mennessä olemme onnistuneet ylläpitämään varaosamyynnin ja huollon laatua ja reagointiherkkyyttä palvelulla. Asiakkaan murhe voi olla iso tai pieni, mutta reagoida siihen pitää nopeasti, Pentti toteaa.

Oma varastotila on aina rajallinen ja paljon osia tilataan ulkomailta pikarahtina. Illalla tilattu osa on aamuksi Tampereella ja Jyvässeudulle saadaan saman päivän illaksi kuin Tampereellekin.

Huoltopuoli hallussa

Sopimushuoltoja lukuun ottamatta asiakkaan toiveiden mukaan hankitaan varaosia hieman eri kanavista. Raskaskonehuolto kiinteistökoneiden rinnalla ovat kuitenkin tärkeimmät. Sopimushuoltoyhteistyöt on laajin Jyväskylässä, missä on sopimukset JCB:n, Kubotan ja Claasin koneisiin. Tämän lisäksi huoltosopimus on Krameriin, Willeen, Yanmariin ja Mitsubishin trukkeihin. Tämän lisäksi huolletaan monia muita merkkejä.

Osalla asiakkaista on myös huoltotyötä tasaavia vaihtoehtoja. Jotkut työmaat ovat auki vain neljä päivää ja perjantai on vapaata, jolloin kalusto ehtii silloin huoltoon. Joillain asiakkailla kone on käytössä vain yöllä, jolloin kone ehtii olla päivällä huollossa. Joillekin asiakkaille tehdään töitä myös iltaisin, koska konetta ei voi irrottaa huoltoon päivällä. Pyrimme elämään asiakkaan arjessa mukana.

Pentti pohtii kiinteistökoneiden roolia Suomessa, kun monissa muissa maissa esimerkiksi Willen tyyppisiä kiinteistökoneita ei juurikaan tunneta ja esimerkiksi harjakoneet ovat pääasiassa ajettavia koneita. Suomessa ilmasto-olosuhteet ja etenkin runsas lumi ratkaisevat sen, millaisella kalustolla kiinteistöjä hoidetaan. Pääasiassa näillä leveyspiireillä on monitoimikoneita, joihin kiinnitetään työlaitteet tehtävän työn mukaan ja se tekee esimerkiksi Pohjolan alueen markkinasta kiinteistökoneissa kohtalaisen pienen. Huoltopuolella tämä näkyy niin, että peruskoneisiin ajetaan vuodessa kohtalaisen suuria tuntimääriä ja tämä edellyttää intensiivistä huoltoa.

Jyväskylän toimipisteessä uutta on Avant Rent eli Avantin vuokraus. Tarjolla on sekä pienkuormaajia että Leguan -henkilönostimia. Valttorin tiloissa toimii myös itsenäinen toimija joka myy Avantit ja Leguanit.

-Yhteistyö Avantin kanssa tuo meille myymälään ja huoltoon uudentyyppisiä asiakkaita, Pentti toteaa.

Pentti jatkaa, että, pyrimme palvelemaan asiakkaita kellon ympäri kun asiakkaille tulee huolto- ja varaosatarvetta myös öisin ja viikonloppuisin.

Uudet tilat

Vanhoissa tiloissa oli runsaasti epäkäytännöllisiä ratkaisuja ja piha oli ahdas, Pentti muistelee. Näissä uusissa tiloilla oikeastaan kaikki on kertaluokkaa paremmin paitsi käytössä olevat neliöt. Kunnostun kiinteistön valoisat tilat ovat myös käytännölliset.

-Liikenteellisesti tämän paikka on selkeämpi ja parempi kuin edellinen, Pentti toteaa. Erityistä puikkelehtimista ei tarvitse tehdä ja kun koneen ja auton saa pihaan ilman temppuja, niin suuri osa asiakkaista on tyytyväisiä.

Muuttoa suunniteltiin huolellisesti ja esimerkiksi varaosapuolen hyllyt olivat numeroitu etukäteen, jolloin laatikolliset sopivat uusiin paikkoihin ilman suurempaa ammattitaitoa. Myymälän muutto tehtiin yhtenä viikonloppuna.

Huoltotilojen muutossa meni hieman pidempään, mutta huoltotoiminta ei juurikaan keskeytynyt. Kahdessa viikossa edellisen osoitteen huoltotilat kuitenkin piti olla tyhjät, joten ylimääräistä aikaa ei juurikaan ollut.

Muuton suunnittelussa on joka kerta huomioitava, että tavara pitää saada nostettua kerralla oikeaan paikkaan hyllylle. Se että kuormalavallinen tavaraa jää lattialle lojumaan tai tavara nostetaan väärään paikkaan, aiheuttaa ongelmia hetken päästä.

-Työnjohtaja pääasiassa junaili korjaamon muuton, jotta uudessa paikassa työkalut saatiin oikeisiin paikkoihin asentajille, Pentti kertoo. Huollon puolella uusittiin myös kalusteita ja vanhoja kalusteita myytiin avajaisissa huutokaupalla.

-Tähän mennessä henkilökunta on ollut tyytyväinen muuttoon, Pentti kertoo. Myynti ja huoltopisteet ovat saatu toimiviksi ja henkilökunnan omat tilat ovat avarat.

Huollon käytössä on toimiva pesutila, läpiajettava hallit ja ovia on ulos enemmän kuin vanhassa osoitteessa, jolloin hukkatilaa on vähemmän ja koneet eivät jää toisten taakse jumiin. Huoltohallissa on läpi hallin kulkeva siltanosturi, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi kurottajan puomin purkutöissä.

Pääasiassa asiakkaat ovat yksittäisiä yhden koneen urakoitsijoita, ”rasvakouria” ja yritysasiakkaita, joilla on useampi kone. Myös niin sanottuja kuluttaja-asiakkaita on ollut myös uusissa tiloissa enemmän kuin aiemmin. Moni hakee osaa esimerkiksi vanhaan 502 Valmettiin, millä pyöritetään pilkekonetta.

Jyväskylän korjaamolla Suolahti mukaan lukien on kuusi asentajaa. Jyväskylässä on tämän lisäksi kaksi varaosamyyjää.

Agrol-öljyt

-Olemme tuoneet usean vuoden maahan ruotsalaisia Agrol-öljyjä. Ruotsista Suomeen toimitetaan öljyä rekan perävaunu kerrallaan ja öljyt varastoidaan kuljetusliikkeen varastohotelliin. Tilauksen mukaan tynnyrit toimitetaan asiakkaalle tai toimipisteisiimme käyttöön suoraan terminaalista.

Agro Oil on Lantmännen ketjuun kuuluva öljy-yhtiö, joka toimittaa esimerkiksi Ruotsissa Lantmännenin kautta öljyt maarakennus- ja maatalouskoneisiin. Öljymarkkina on volyymilaji, mutta Agrol-öljyt esimerkiksi sekoitetaan Värttanin satama-alueella Tukholmassa ja tuotekehitysosaston kanssa Suomestakin voidaan olla yhteydessä tuotekehittäjiin ominaisuuksien parantamiseksi. Agro Oil on maailmanmittakaavassa pieni yhtiö ja se ei voi kilpailla loputtomasti hinnalla vaan laadulla.

-Agrol-öljyt on kehitetty Ruotsissa pohjoisiin olosuhteisiin ja siksi ne toimivat myös kylmissä olosuhteissa. Valmistaja tekee runsaasti yhteistyötä Volvon maansiirtokoneiden kanssa ja pitkälti Volvon standardien mukaan. Koneethan ovat Ruotissakin kylmissä olosuhteissa. Monet öljyt ovat synteettisiä, joten niiden kylmä- ja kuumaominaisuudet ovat hyvät, Pentti toteaa.

Tärkeintä organisaatiossa on ihmiset, Pentti muistuttaa. Jos asiakas saa huonoa palvelua tai kohtelua, asiakas löytää nopeasti uuden ja sopivan asiointipaikan. Asiakaspalvelussa pitää olla koko ajan töissä ja vietävä työasiaa eteenpäin.

-Meidän liikeidea on auttaa asiakasta liiketoiminnassa, ja ylläpitää koneiden kuntoa, jotta asiakas voi tehdä koneilla työnsä, Pentti kiteyttää lopuksi.

Pesuhalli on tilava ja valoisa. Peltiseinät on helpot pitää puhtaana. Monet koneet pitää höyrypestä ennen huoltoa