Valtran uudet traktorimallit - portaaton Direct- ja moniportainen Versu-mallisto

Valtra laajentaa N- ja T-sarjoja portaattomalla Direct-mallistolla ja moniportaisella Versu-mallistolla. Valtran suunnittelemat ja valmistamat voimansiirrot ovat rakenteeltaan modulaarisia. Taka-akseli ja suunnanvaihtaja ovat samat kuin aiemmin. Täysin uusi vaihteisto on pääosin sama portaattomassa Directissä ja moniportaisella pikavaihteella varustetussa Versussa.

Valtran Versu- ja Direct -mallit ovat helppokäyttöisiä. Ohjaamossa ei tarvita enää vaihdevipuja ja ilman vaihdevipuja olevan ohjaamon ilme onkin muuttunut.

Versun moniportaista pikavaihdetta ohjataan kyynärnojaan sijoitetuilla kolmella painonapilla. Portaattoman voimansiirron vivulla valitaan haluttu nopeusalue, ajopolkimella nopeus ja vasemmalla kädellä suunta. Portaattoman Directin vaihteistoa ohjataan kyynärnojaan sijoitetulla vivulla.

Versussa kolmen painonapin järjestelmä

Versussa kuljettaja voi valita ”vaihteistoksi” automaatti- tai manuaalivaihdon. Kun vaihteiden valinta halutaan antaa automaattisesti tai manuaalisesti tehtäväksi, kytketään sivupaneelista päälle haluttu valinta. Automaatti- tai manuaalivaihto valitaan tehtävän työn mukaan. Esimerkiksi kynnössä valitaan työhön sopiva vaihderyhmä, jolloin työ saadaan sujumaan. Tieajoon taas voidaan valita haluttu nopeampi ryhmä.

Manuaaliasennossa vaihteiden vaihto tapahtuu kyynärnojassa olevilla kahdella painonapilla. Ryhmä vaihtuu, kun painetaan kyynärnojan alapuolella olevaa nappia ja valitaan ryhmä kyynärnojan päällä olevilla painonapeilla. Valittu ryhmä, A-D, ja vaihde näkyvät oikealla etupylväässä. C ja D ryhmiä käytetään tieajossa.

Vasta kaasunpainalluksella liikkeelle

Kun kaasua ei paineta, käytössä on aktiivinen ”paikallaan olo”, vaikka vaihde olisi päällä. Traktori ei siis lähde ryömimään eteen tai taaksepäin, ennen kuin kosketaan kaasuun toisin kuin esimerkiksi automaattivaihteisessa autossa. Aktiivinen paikallaan olo on kätevä esimerkiksi metsätöissä. Mäessä esimerkiksi traktori pysyy paikallaan, kun kaasupolkimeen ei koske. Vasta veto vapauttaa ajopakat vaihteistosta, muutoin ajopakat ovat lukittuna.

Uusissa malleissa käsikaasu on vaihtanut paikkaa siten, että nyt käsikaasua säädetään kyynärnojassa pienellä kepillä. Käytössä ovat vakionopeus- ja vakiokierrossäädin.

Uusia ominaisuuksia

Uusien mallien käyttäjille tuodaan uusien vaihteistojen lisää käyttökelpoisia ominaisuuksia. Sekä Versu- että Direct -traktorit vaihteistoilla voidaan ajaa yhtä nopeasti eteen- ja taaksepäin. Tämä ominaisuus on kätevä etenkin TwinTrac-taakseajolaitteen kanssa, kun kyynärnojassa vaihteenvalitsimet seuraavat kuljettajaa pyörivän istuimen mukana.

Talvikäytön haasteita

Valtrassa on perinteisesti ollut hyvät kylmäkäynnistysominaisuudet. Uusissa malleissa vaihteisto on täysin irti moottorista sitä käynnistettäessä. Kun uudet vaihteistot ovat olleet koeajossa talvella, vaihteistojen lämpiämiseen menee enimmillään varttitunti, joten ne on kehitetty suomalaisiin kylmiin olosuhteisiin.

Mielenkiintoinen ominaisuus monille käyttäjille on ajovoimanotto, joka on käytössä myös molempien portaattomien vaihteistojen yhteydessä. Raskaassa urakointikäytössä; metsässä, turvetuotannossa, kalkinlevityksessä ja maansiirrossa ammattilaiset arvostavat juuri ajovoimanottoa. Versu-malleihin on saatavissa myös ryömintävaihteisto.

Uudet voimansiirrot ovat mekaaniselta rakenteeltaan yksinkertaisia, siten niiden hyötysuhde on hyvä. Nopeusalueella vaihdetta toiselle vaihdettaessa vain yksi kytkin avautuu ja sulkeutuu, jolloin vaihtaminen on sujuvaa. Malleihin on saatavilla 50 km/h-vaihteisto ja polttoainetta siirtoajossa säästävä EcoSpeed-ominaisuus.

Portaattomalla vaihteistolla on traktorikäytössä tiettyjä haasteita esimerkiksi liukkaalla pinnalla, kun hellitetään kaasusta. Portaattomalla vaihteistolla kuljettajan valittavana käytössä tulevat olemaan normaalimoottorijarrutus, täysmoottorijarrutus ja rullaava vaihtoehto.

Lisää moottoritehoa ja erinomainen hydrauliikka

N122-malli on varustettu AGCO Sisu Powerin 44 CWA-moottorilla, N142-malli 49 CWA-4V-moottorilla, T132-T172-malleissa on 66 CTA-4V-moottorit ja T182-T202 -malleissa 74 CTA-4V-moottorit. Kaikissa malleissa on hieman enemmän tehoa kuin vastaavissa entisissä malleissa sekä 5-17 % enemmän vääntöä.

Vääntömomentin nousua on lisätty edellisiin malleihin verrattuna. Kaikissa Versu-malleissa on myös saatavilla transport boost -lisäteho kuljetusajoa varten ja isoimmissa malleissa on Sigma Power -ominaisuus raskaisiin voimanottotöihin. T162e Versu on polttoainetta säästävä EcoPower-matalakierrosmalli.

Uusissa traktoreissa on vakiona kuormantunteva hydrauliikka. Normaalin pumpun tuotto on 115 l/min, mutta saatavilla on myös 151 l/min öljyä liikuttava pumppu.

Erilliset öljyt

Voimansiirrolla ja hydrauliikalla on omat öljynsä. Tällöin likaantunut hydrauliikkaöljy ei pääse vahingoittamaan herkkiä voimansiirron komponentteja, eikä öljyn määrä vaihteistossa muutu vaikka käytettäisiin yksitoimisia sylintereitä. Vaihteisto ja hydrauliikkaöljyjen välillä on kuitenkin lämmönvaihto, jolloin voimansiirron öljy lämmittää kylmällä hydrauliikkaöljyä ja hydrauliikkaöljy jäähdyttää kuumalla voimansiirron öljyä.

Raskaampiin olosuhteisiin tarjolla on lisävarusteina heavy duty -nostolaite sekä jarruilla varustettu teollisuusetuakseli. 85 kN nostava hd-nostolaite ovat saatavissa T182- ja T202-malleihin. N- ja T-sarjaan on saatavissa järeä teollisuusetuakseli, joka T-sarjassa on myös varustettu kahdella jarrulevyllä per puoli.

T-sarjaan on saatavana 50 kN tai 35 kN nostava etunostolaite. Kumpikin etunostolaite voidaan asentaa yhdessä etuakselin Aires-ilmajousituksen kanssa ja 35 kN etunostolaite myös yhdessä etukuormaimen kanssa. Etukuormainta käytettäessä automaattisesti kierroksia nostava hydrauliikka-assistentti puolestaan auttaa lastaustöissä Direct-malleissa. Versu- ja Direct –malleissa päivittäisiin tarkastuskohteisiin on helppo pääsy.

Ajomukavuutta

Uudet T- ja N-sarjan Versu- ja Direct -mallit erottaa uusista konepeitoista ja takalokasuojista. Myös T-sarjan valurautainen runko ja erillinen polttoainetankki poikkeavat aiemmasta. Mallimerkinnän viimeinen numero 2 tarkoittaa N- ja T-sarjan toista sukupolvea.

Uudistettujen mallien moottorin ilmanottoaukkojen ansiosta moottori jäähtyy paremmin. Uuden takalokasuojan ansiosta traktorin sisäänkäynti pysyy paremmin puhtaana. Valurautainen runko ja uusi voimansiirto ovat osaltaan nostaneet T-sarjan painoa noin 300 kiloa.

Tarjolla entistä laajempi valikoima

Uusilla voimansiirroilla varustetut Versu- ja Direct -mallit täydentävät Valtran traktorivalikoimaa. Kolmella pikavaihteella varustetut N- ja T-sarjan HiTech-mallit säilyvät valikoimassa. Uudet voimansiirrot antavat asiakkaalle mahdollisuuden räätälöidä entistäkin tarkemmin juuri omia tarpeitaan vastaava traktori.

Versu-mallien T- ja N-sarjan traktoreiden valmistus alkaa vuoden 2009 ensimmäisellä puoliskolla vaiheittain. T- ja N-sarjan Direct-mallien valmistus alkaa ensi vuoden puolivälissä.

Seppo Pentti