Valtran traktorit armeijan leivissä

Suomen Puolustusvoimat tilasi pari vuotta sitten 106 kappaletta Valtra N163 Direct-traktoreita huollon käyttöön. Viimeiset traktorit toimitetaan näihin aikoihin, mutta Puolustusvoimat on jo tilannut lisää traktoreita: muun muassa kymmenen kappaletta pioneerien käyttöön. Traktorien monipuolisuus ja helppokäyttöisyys ovat yllättäneet Puolustusvoimat myönteisesti. 

Suomen Puolustusvoimissa traktorit ovat kiinteä osa huollon ketjua. Armeijan taistelutapa uudistettiin pari vuotta sitten ja entistä laajemmalle alueelle hajasijoitettujen taistelujoukkojen huolto siirrettiin traktorien vastuulle. Nyt ammukset, polttoaineet, elintarvikkeet ja muu tavara tulee rekkojen vetämissä konteissa asevarikoilta huoltokomppanioihin. Traktorit puolestaan toimittavat kontit huoltokomppanioista etulinjan taisteleville joukoille.

- Uutta taistelutapaa ja kalustoa on nyt kokeiltu useissa pienemmissä ja muutamissa isommissa harjoituksissa, ja se on osoittautunut erittäin toimivaksi. Traktorit ovat osoittautuneet vieläkin monipuolisemmiksi kuin luulimme. Niillä on aurattu teitä, lastattu ja purettu kuormia, lingottu lunta, lanattu teitä, linnoitettu ja vedetty kuormia maastossa. Muutkin aselajit, kuten tykistö ja pioneerit, ovat kiinnostuneet traktoreista, kertoo maavoimien huoltopäällikkö Jussi-Petri Hirvonen.

Traktorit on varustettu Suolahden tehtaan kokoonpanolinjalla ja Unlimited-studiossa muun muassa mattavihreällä maastovärillä, etukuormaimen letkurikkoventtiilillä, polttoainetoimisella lämmityslaitteella, asetelineellä, lisäpistokkeilla, suojatulla polttoainesäiliöllä ja palapintarenkailla. Työkoneina traktoreissa on muun muassa lumiauroja, kauhoja, trukkipiikkejä sekä tärkeimpänä kontinkäsittelyyn sopiva perävaunu. 

Yllättävä mutta looginen valinta

Traktoreiden käyttö huollon ajoneuvona nousi esille jo 1990-luvun puolivälissä tehdyissä logistiikan tutkimuksissa. Myöhemmin ajatus on jalostunut, kun kontinkäsittelyyn sopivat kärryt ovat tulleet laajemmin markkinoille.

- Alussa vähän nauratti, kun työryhmässä joku ehdotti traktorin käyttöä näihin tehtäviin. Otettiin kuitenkin traktori testiajoon ensin kahdeksi viikoksi ja myöhemmin puoleksi vuodeksi. Traktori sopii paremmin vaikeaan maastoon kuin esimerkiksi pyöräkuormaaja tai maastotrukki, jotka eivät voi vetää kuormaa ja ovat lisäksi aika hitaita. Erilaisten kuljetus- ja lastaustehtävien lisäksi traktoria voi käyttää esimerkiksi aurauksessa, kertoo Hirvonen.

Kuljettajia löytyy jonoksi asti

Traktori sopii hyvin Puolustusvoimien käyttöön, koska Suomessa on asevelvollisuus. Traktori on helppokäyttöinen ja varusmiehistä löytyy kokeneita traktorinkuljettajia. Liikekannallepanossa vastaavaa kalustoa saataisiin lisää siviilistä.

- Kaikki traktorinkuljettajakoulutuksessa olevat miehet ovat pyrkineet tähän tehtävään ja heillä on ennestään kokemusta traktoreista tai muista isoista ajoneuvoista. Motivaatio ja lähtötaso ovat siis hyviä, kertoo traktorinkuljettajia Kainuun Prikaatissa kouluttava ylikersantti Jarno Minkkinen.

Kokemuksen näkee myös kuljettajien otteista. Lumiaura haukkaa ajoharjoittelukentän pintaa tarkasti, mikä ei olekaan ihme, sillä Viljami Linnakallio tekee siviilissä lumitöitä juuri samanlaisella koneella. Jonne Väänänen lastaa etukuormaimella kuormalavoja perävaunuun. Homma sujuu kätevästi, sillä Väänänen on kotoisin maatilalta ja kokenut traktorinkuljettaja.

Myös muiden maiden puolustusvoimat ovat kiinnostuneet traktoreista. Valtroja on esitelty esimerkiksi Naton puolustusvälinemessuilla Saksan Münsterissä ja muutamien maiden puolustusvoimien kanssa on käyty jo keskusteluja.