Uutiset

Yleinen

Valtraan tehdaskunnostetut Reman vaihteistot

– Riippumatta merkistä ja mallista, joskus koneisiin vain voi tulla korjattavaa, Jari Luoma-aho aloittaa. Jotkut merkit taas valmistautuvat vanhempaankin kalustoon tuleviin ongelmiin vakavammin kuin toiset.

– Olemme kyselleet huolto-organisaatioltamme, miten palveluamme voisi parantaa ja yksi idea, joka aikoinaan tuli esille, ovat tehdaskunnostetut vaihteistot. Kun ideaa aloimme jalostamaan yhdessä Jukka Vappulan kanssa, joka Valtran Huoltopalvelujen lisäksi vetää myös AGCO Powerin Huoltopalveluja, katsoimme että tehdaskunnostus vaihteistoissa voisi edetä liiketoiminnaksi, Jari muistelee.

Voimansiirtotehtaalla vaihteistojen kasaaminen on molemmille Sami Liimataiselle (vasemmalla) ja Kari Pitkäselle tuttua työtä, kun sitä on tehty vuosikausia. Sami on ollut 19 vuotta voimansiirtotehtaalla ja Kari 15 vuotta. Jari Luoma-aho oikealla. Vaihteistokorjaamolla sen sijaan saa pähkiä ja päätellä uusia asioita.

Kun vaihteisto on saatu purettua ja ongelma ratkaistua alkaa vaihteiston kasaaminen. Voimansiirtotehtaalla on olemassa ohjearvo kasaamiseen, mutta korjaamolla ei pääse aivan samaan, kun kaikki osat ja työkalut eivät ole samalla tavalla aivan vieressä. Korjaamolla vaaditaan työntekijöiltä monipuolisuutta ja ammattitaitoa. Kaverin apua tarvitaan myös monesti etenkin alkuvaiheessa, toteaa Sami. Onhan tämä meille arvonylennys, kun pääsemme kehittämään uutta liiketoimintaa. Muitakin tulijoita tänne olisi ollut. Aikaa vaihteiston korjaamisessa kuluu vaikka vaihteisto on valmiiksi irti. Vaurioitumisen syy halutaan saada selville ja vaihteisto puretaan, jotta vaihteistoista saadaan uutta tietoa. Vaihteisto maalataan kunnostuksen jälkeen. Traktoriin kiinnittämisen jälkeen vaihteisto pitää vielä kalibroida.

Kuvassa yksi vaihteistonkorjaustyötä edistävä työväline, joka helpottaa kasaamista eli tuki, jonka avulla öljyputki asennetaan oikeaan asentoon, jonka jälkeen pumppu taas asettuu oikeaan paikkaan, kun vaihteisto asennetaan traktoriin.

Tavallisella korjaamolla korjattava vaihteisto tulee harvoin vastaan, jolloin erikoistyökaluja ei välttämättä ole.  Vaihteistokorjaamon ei tarvitse olla yhtä puhdas kuin dieselpajan, mutta puhtaudesta huolehditaan myös uudessa vaihteistokorjaamossa.


Lue seuraavaksi