Uutiset

Yleinen

Valtra lanseeraa täysin uuden N-sarjan

Täysin uudet ominaisuudet 4-sylinteriseen kokoluokkaan – jopa 185hp / 730 Nm

Valtran N-sarja kehittyy neljänteen sukupolveen. Nelisylinterinen N-sarja sisältää nyt paljon samoja asiakkaiden arvostamia ominaisuuksia kuin isoveljensä, kuusisylinterinen T-sarja, jonka neljäs sukupolvi esiteltiin vajaa vuosi sitten. Uusi T-sarja on osoittautunut menestykseksi ja nyt menestys konsepti tuodaan uuteen hevosvoima luokkaan ja entistäkin pienemmillä ulkomitoilla.

Uuden N-sarjan AGCO Power – Tier4 Final -moottori tuottaa enimmillään 185 hevosvoimaa ja 730 Nm vääntöä. Valtra on ollut pioneeri huipputehokkaiden nelisylinteristen traktoreiden valmistajana. Jo 1969 esiteltiin Valmet 1100 -malli, jossa oli maailman ensimmäinen turboahdettu nelisylinterinen traktorinmoottori ja mullistavat 115 hevosvoimaa. Sittemmin Valtra on pitänyt maailman vahvimman nelisylinterisen traktorin titteliä hallussaan mm. M- ja N-sarjan traktoreilla.

Parasta työskentelymukavuutta kaikissa olosuhteissa uudessa ohjaamossa

Neljännen sukupolven N-sarjan ohjaamo muistuttaa uuden T-sarjan ohjaamoa. Ohjaamosta on erinomainen näkyvyys joka suuntaan (jopa 6,5 neliömetriä lasipinta-alaa) ja se on erittäin hiljainen (<70 db). Ohjaamo voidaan varustaa kattavasti esimerkiksi: huippustereot integroidulla subwooferilla, 270 astetta kääntyvä pyyhkijänsulka, lämmitettävä etu- ja takalasi sekä TwinTrac-taakseajolaite. Etukuormaintöitä tekevä asiakas voi valita kattoikkunan, joka varmistaa esteettömän näkymän työvälineelle kuormaimen ääriasennoissa.

N-sarjaan on tarjolla sekä yhdellä että kahdella ovella varustetut ohjaamovaihtoehdot. Uutena on tarjolla myös SkyView-metsäohjaamo, joka avaa suuresta, pyyhkijällä varustetusta polykarbonaatti-ikkunasta näkymän myös taakse ja ylös. Metsätöitä varten traktoriin saa myös kapeat lokasuojat ja 160 litran teräksisen polttoainesäiliön. Polttoainesäiliön normaali koko on 250 litraa, optiona jopa 300 litraa, ja urea-säiliön 45 litraa.

Powershiftin vallankumous etenee

Neljännen sukupolven T-sarjan aloitti powershift-vaihteistojen vallankumouksen – ensi kertaa pikavaihdetraktorilla pystyy ajamaan kuin portaattomalla. Lisäksi powershift-traktoreissa on ominaisuuksia kuten hill-hold -mäkilähtöavustin, patentoitu hydrauliikka-assistentti ja ASR-vetoluistonesto, joilla varmistetaan paras helppokäyttöisyys, tuottavuus ja taloudellisuus vaativissa töissä.

Täysin uutta traktorialalla on ASR. Autotekniikasta tuttu järjestelmä rajoittaa moottorin tehoa, jos tutkan ja renkaiden pyörimisnopeuden perusteella laskettu luisto ylittää sallitun rajan. ASR:n ideana on auttaa kuljettajaa ylläpitämään paras vetohyötysuhde ja polttoainetalous samalla kun maan rakenteen vaurioita vältetään.

Jokaiseen työhön löytyy sopiva voimansiirto

N-sarjan voimansiirtovaihtoehdot ovat kattavammat kuin koskaan ennen: HiTech, Active, Versu ja Direct. HiTechissä, Activessa ja Versussa on viisiportainen pikavaihde, Directin vaihteisto on portaaton ja siinä, kuten myös Activessa ja Versussa on kuormantunteva hydrauliikkajärjestelmä, jonka tuotto on joko 115, 160 tai 200 litraa minuutissa asiakkaan valinnan mukaan. HiTechissä puolestaan on 73 tai 90 litraa minuutissa tuottava hammaspyöräpumppu. HiTechissä ja Activessa hydrauliikkaa ohjataan mekaanisesti, Versussa ja Directissä sähköisesti. Traktoriin saa enimmillään seitsemän hydrauliikkalohkoa, sen lisäksi neljä voi olla edessä. N104, N114 ja N124 ovat saatavana HiTech-malleina, N134, N154 ja N174 ovat saatavana sekä HiTech-, Active-, Versu- että Direct-malleina. N104, N114 ja N124 voidaan varustaa HiTrol-turbiinikytkimellä.

Voimanulosotossa on kolme eri nopeutta ja valinnaisena myös metsä- ja maansiirtourakoitsijoiden suosima ajovoiman ulosotto.

AGCO Power Tier4 -moottori – suunnannäyttäjä SCR Only -tekniikassa jo vuodesta 2009

AGCO Power on luottanut SCR Only strategiaan jo vuodesta 2009 ja kehittänyt systemaattisesti tämän teknlogian ratkaisuja. Tuloksena on taloudellisin ja responsiivisin moottori markkinoilla. N104-, N114- ja N124 -mallit on varustettu nelisylinterisillä 4,4 litran AGCO Power -moottoreilla. N134-, N154- ja N174 -malleissa on 4,9 litran moottorit. Pakokaasuista huolehtii SCR-järjestelmä ilman DPF-puhdistinta tai EGR-pakokaasun takaisinkierrätystä. SCR Only -järjestelmä vähentää polttoaineen kulutusta ja pidentää moottorin elinikää.

Valtran kehittämä Sigma Power -lisäteho antaa kymmenen hevosvoimaa lisää tehoa, kun voimanulosottoa kuormitetaan tarpeeksi. Mallissa N174 Sigma+ -järjestelmä antaa 20 hevosvoimaa lisää tehoa. Kaikissa malleissa on myös transport boost -toiminto, joka lisää moottorin tehoa kuljetusajossa.

N114 ja N154 ovat Valtran perinteisiä EcoPower-malleja. Näissä malleissa kuljettaja voi valita katkaisijasta joko Eco- tai tavallisen ajotavan. Eco-ajotavalla moottorin kierrosnopeutta lasketaan 10-20 prosenttia ja maksimivääntö saavutetaan pienimmillä kierroksilla. Eco-ajotavan käyttö säästää polttoainetta jopa 10 prosenttia tavalliseen ajotapaan verrattuna.

Ketterä käyttää ja huoltaa

Neljännen sukupolven N-sarjan kääntösäde on 4,5 metriä ja akseliväli 2665 millimetriä. Niinpä se on ketterä esimerkiksi etukuormaintöissä, mutta toisaalta erittäin vakaa maantiellä. Maavara on peräti 55 senttiä, mistä on apua niin metsässä, lumessa, rehunkorjuussa kuin riviviljelyssäkin.

Traktorin huoltoväli on 600 tuntia, mikä säästää rahaa ja mahdollistaa katkeamattoman työskentelyn sesonkiaikaan. Määräaikaishuollot on suunniteltu aiempaa nopeammiksi. Käyttäjän päivittäisessä tarkastuslistassa on viisi kohdetta, jotka ovat helposti käsillä.

Paljon uusia lisävarusteita

N-sarja räätälöidään asiakkaan toiveiden mukaan Suolahden tehtaalla. Tarjolla on satoja erilaisia lisä- ja valinnaisvarusteita, joista asiakas voi muodostaa miljoonia erilaisia yhdistelmiä. Listalta löytyy mm. seitsemän värivaihtoehtoa, kääntyvä etunostolaite ja polttoainetoiminen lisälämmitin. Luonnollisestikin uuden N-sarjan voi varustaa myös telemetria-etäseurannalla ja AutoGuide 3000 -automaattiohjauksella. Jos tavallisen lisävarustelistan vaihtoehdot eivät riitä, voidaan varustelua jatkaa Valtran Unlimited-studiossa, jossa edes taivas ei ole rajana.

Mallisto

Malli Standardi Boost Vaihteisto
N104 HP kW Nm HP kW Nm HT Active Versu Direct
105 77 470 115 85 510 X      
N114e 115 85 540 125 92 570 X      
N124 125 92 550 135 99 580 X      
N134 135 99 570 145 107 620 X X X X
N154e 155 114 660 165 121 700 X X X X
N174 165 121 680 185 136 730 X X X X

Lue seuraavaksi