Uutta Tumelta -Super Nova Combi

Seppo Pentti

Tume esittelee Okra-näyttelyssä uuden Super Nova Combin. Merkittävimmät muutokset aikaisempaan ovat isompi säiliö, joka nyt on neljämetrisessä koneessa 5,5 kuutiota. Yhdistetyt siemen- ja lannoitevantaat ovat 16,7 sentin välein. Takajyräpyörästössä on halkaisijaltaan ja leveydeltään aiempaa suuremmat renkaat. Pyörästöt edessä ja takana ovat nyt porrastetut.

Riviväli on 16,7 senttiä ja aikaisemman 12,5 sentin sijaan. Vantaisto on vahvennettu. Kylvövantaat ja jyräpyörästöt ovat porrastettu edessä ja takana, jolloin lauttaaminen vältetään. Super Nova Combi 4000:en säiliötilavuus on kuutio enemmän kuin aikaisemmin eli 5,5 kuutiota. Säiliötä ei toki tarvitse aina laittaa täyteen, mutta suurempi tilavuus antaa enemmän pelivaraa.

Kalusto kehittyy tietämyksen lisääntyessä ja maatalouskalustoonkin tulee kehittyneempiä koneita. Vanha tietämys korvataan osaltaan uudella. Toisaalta myös käytettävyyteen tulee parannuksia etenkin sähköisen ohjauksen lisääntyessä. Kaikki eivät sähköstä ohjauksessa pidä, mutta monia etuja sähköinen ohjaus tuo mukanaan. Esimerkiksi Tumen lannoite- ja siemenpuolien sähköinen ohjaus, jolla syöttöä voidaan ohjata erikseen puolikkaalle koneelle, on monessa tapauksessa kätevä. Tume toki säilyttää ja kehittää edelleen vanhaa Nova Combia niille tiloille ja niihin vientimaihin, missä sähkötekniikan varassa ei haluta olla.​

Moni asia on muuttunut vuosien varrella. Aikoinaan etenkin pohjoismaihin kehitelty syvemmälle, kahden siemenvantaan väliin lannoitteet sijoittava lannoitevannas oli aikoinaan kokeissa ja käytännössä toimiva järjestelmä. Sijoituslannoitus tuolla tavoin oli aikoinaan perusteltu ratkaisu.

Tumessa on päädytty yhdistettyihin vantaisiin. Aiemmin rivivälinä on käytetty 12,5 senttiä ja nyt riviväli on kasvatettu 16,7 senttiin. Suurempi riviväli ei samalla siemenmäärällä ole vaikuttanut satotasoon negatiivisesti. Toisaalta harvemmalla vantaistolla saadaan kevytmuokatuillakin lohkoilla kone kulkemaan paremmin tukkeutumatta. Harvemmalla vantaistolla saadaan lisättyä vannaspainoa ja samalla tasaisempi kylvösyvyys etenkin jäykillä mailla. Positiivista on myös vetovastuksen pieneneminen, jolloin pienemmällä traktorilla voidaan vetää työleveydeltään suurempaa konetta. Suurempi riviväli vähentää kulutusosien määrää ja siten myös huoltokohteita.

Tumella on tiedostettu kevyiden maiden lauttaamisongelmat. Niitä vähennetään Super Novassa aikaisempaa isommilla takapyörillä, jolloin lauttaaminen voidaan välttää. Lauttaavilla mailla kasojen aiheuttamat ongelmat näkyvät epätasaisena orastuvuutena ja seuraavissa työvaiheissa haittana. Osaltaan lauttaamista vähentää porrastettu pyörästö edessä ja takana.

Super Nova Combissa on neljä kappaletta sähköisiä syöttömoottoreita, joiden mukana saadaan täsmäviljelyoptio. Sekä siemen- että lannoitesyöttö voidaan puolittaa itsenäisesti. Etenkin pitkät kapeat lohkot, joissa jako ei mene tasan ja kylvökoneen työleveyden sovittaminen kasvinsuojeluruiskun leveyteen, on kätevä hoitaa puolittamalla. Sähköiset syöttölaitteet mahdollistavat myös entistä tarkemmat kylvökoneen säädöt, yksinkertaisemmat kiertokokeet ja täsmäviljelyoption rakennettavien viljelykarttojen pohjalta. Traktorin automaattiohjaus täsmäviljelyssä parantaa tarkkuutta.

Koeajoja Janakkalassa

Tume testaa protokoneensa ennen valmistuksen aloitusta erilaisissa olosuhteissa. Yksi testitila tänä keväänä oli Janakkalassa Samuel Jussilan tila.

-Myin pari vuotta sitten oman kylvökoneeni ja tarkoituksenani oli hankkia tilalle toinen. Hetki tämän jälkeen Solan Heikki soitti ja tarjosi demokoneiden testaamisdiiliä. Tällä tavoin olen saanut käyttöönsä paitsi uudet prototyypit, ja samalla päässyt vaikuttamaan myös niiden kehitykseen, Samuel aloittaa.

Samuelin kokemus ja kasvivalikoiman laajuus toki puolsivat päätymistä testiajoihin. Maalajien erilaisuus ja vaihtuminen lohkolla on haaste merkistä riippumatta kylvökoneille. Toisaalta, kun Samuel viljelee esimerkiksi kuminaa, asettaa se omat haasteensa kylvölle.

-Olen viidettä vuotta nyt kuminaviljelijänä ja toimin myös kuminayritys Transfarmin viljelykonsulttina ja ProAgrian kasvinviljelyn asiantuntijana. Jotta näkemystä kertyy, omia kokemuksia pitää kartuttaa joka vuosi myös omilla kokeilla, Samuel kertoo. Uuden Tumen porrastetut pyörästöt toimivat vaihtelevilla maalajeilla myös silloin, kun siemen pitää saada tarkasti lähes pintaan. Vaikka pellon pinta ei ole aivan tasainen, itäminen on tasaista, kun vantaisto myötäilee pellon pinnan vaihteluita. Kyseinen lohko on muokattu syksyllä hyvin ohuesti kahteen senttiin.

Normaalisti Samuelin viljapellot suorakylvetään, jolloin maan rakennetta säästetään, kun ajokertoja on vähemmän. Viljelyssä on myös suunniteltu maan rakennetta parantava viljelykierto, mihin kuuluu kerääjäkasvien tehokas hyödyntäminen.

Senttimittaa ei tarvitse kuminalla laittaa syvään. Osa siemenistä jää lähelle pintaa ja jälkihara peittää ne. Viime vuonna pelto muokattiin Väderstad Carrierin CrossCutter –uutuusmallilla noin kahteen senttiin kertaalleen.

Samuelin pellot ovat tasaisia jo lähtökohtaisesti. Suorakylvettävillä lohkoilla syysmuokkausta tai muokkausta yleensäkään ei ole tehty säännöllisesti. Kuminaa on tilalla kylvetty myös täysin suoraan sänkeen ja keväällä kevytmuokattuun peltoon. Tämän lohkon haaste oli olkimassa ja sen aiheuttamaa ongelmaa haluttiin vähentää kylvön yhteydessä. Oljesta on haittaa etenkin aivan pintaan kylvettävälle kuminalle, kun siemen jää helposti itämättömään tilaan olkimassan joukkoon.

-Kynnettyyn tai muutoin yhtään pintaa syvemmältä muokattuun maahan ei kuminaa puolestaan ole meillä koskaan kylvetty, koska maakosteuden säästäminen on avainjuttu, Samuel muistuttaa.

-Nova Combin vannas, missä työsyvyyspyörä kulkee vantaiden edellä, toimii erityisen hyvin kuminalla muokatun maan kylvöillä, koska pyörä jyrää ja tiivistää maata edellään, estäen osaltaan liian syvälle kylvämistä, Samuel kertoo.

Protokoneilla tarkkana

-Protokoneiden kanssa pitää olla tarkempi kuin aikoinaan vain omalla koneella kylvettäessä. Koneen säätöjä ja toimintoja on saatettu muuttaa tehtaalla, eikä protokone ole välttämättä koko aikaa käytössä kylvöillä. Kone saatetaan viedä muualle koeajoon kesken kylvöjen. Tällöin ajetaan korvaavalla koneella, joka pitää saattaa kylvökuntoon.

-Mielenkiintoistahan tämä toki on, kun olosuhteet vaihtuvat kesken kauden, Samuel pohtii. Nyt esimerkiksi ajetaan merkkarin kanssa ja testataan niiden kestävyyttä ja ohjausta, vaikka traktorissa on tuki automaattiohjaukselle.

Rivivälinä on 16,7 senttiä, mikä on toimiva normaalisti kasvinviljelytilalla. Haittaa suuremmasta rivivälistä on lähinnä nurmilla ja luomussa, joissa halutaan suurempaan rivitiheyttä. Tällöin rikkakasveille ei haluta antaa tilaa alkukehityksessä. Jos tiheyttä halutaan lisää, koneella voidaan toki ajaa kasvulohko toistamiseen ristiin.

Monivuotisilla kasveilla, kuten kuminalle, pellon vesitalous on oltava kunnossa. Paras peltomaa on hieman viettävä, jolloin vesi ei jää missään vaiheessa seisomaan lätäköiksi kovallakaan sateella. Kyseinen lohko on seitsemän kilometrin etäisyydellä Samuelin tilakeskuksesta.

Kumina tiivistyy ja holvaa herkästi kylvökoneessa, joten Samuel ei laita säiliötä täyteen. Siemenmenekki ei ole valtavaa, niin holvaamista on vaikeampi huomata. Osa siemenistä on säkeissä ja säkkejä tyhjennetään säiliön vajaannuttua. Tumessa holvaamista ei herkästi tapahdu, kun syöttölaitteet sijaitsevat suorassa säiliön pohjassa ja kuminakin valuu syöttölaitteisiin hyvin.

Nyt ollaan Samuelin vuokrapelloilla, joita kuitenkin hoidetaan kuin omia. Kuvassa keskellä näkyvä kylvämätön alue olisi voinut olla puolikkaan koneen levyinenkin. Se olisi ollut kätevä kylvää sulkemalla koneen toisen puolen syöttölaitteet, jolloin olisi vältetty tuplakylvö ja -lannoitus.

Lue lisää Tumen huolloista.