Uutiset

Yleinen

Uutta Nisula Forestin valikoimiin

Nisula Forestin tuotantotiloissa järjestettiin tiedotustilaisuus uusista toimitiloista ja harvennushakkuiden onnistumisesta toimivalla kalustolla kustannustehokkaasti. Esittely jatkui Nisula Forestin FinnMetkon osastolla ennen varsinaista avauspäivää tuotantoon siirtyneen joustavan tela-alustan Flexin koeajoilla. Paikalla oli myös edustus Häggblomilta ja Puuppolan Konepalvelulta.

Nisulan Forestin tavoitteena on valmistaa mahdollisimman kustannustehokkaita laitteita harvennushakkuisiin. Tavoitteena on kehittää kalustoa myös erikoistarpeisiin. Pääpaino hakkuissa mielletään päätehakkuisiin, mutta yhä enemmän hakkuita pitäisi tehdä harvennuksilla, jotta päätehakkuussa olisi tarjolla laadukasta puuta teollisuudelle. Harvennuksilta kertyy noin 30 % teollisuuteen menevästä puusta, Kalle Mattsson Nisula Forestilta esittelee.

– Jos harvennushakkuita on niin paljon, niin miksi ne pitää tehdä päätehakkuukalustolla, Kalle kysyy. Harvennuksilla on kannattavampaa tehdä työt tuntihinnaltaan edullisemmalla kalustolla, koska puu ei tiedä, kuinka järeällä kouralla se on katkaistu, eikä teollisuuden hinnoittelu perustu korjuumenetelmään, Kalle pohtii.

Nisula on kehitellyt kustannustehokkaita valtavirrasta poikkeavia koneita erikoiskohteille jo vuodesta 1987, kun Ali ja Seppo Nisula perustivat yrityksen. Nisulan kalusto on aina tehty kovaan käyttöön ja materiaalit kuten kulutusteräkset valitaan tarpeen mukaan. Huoltoon tulee kouria, joilla on hakattu 25000 tuntia, ja joissa runko on edelleen kunnossa. Etenkin harvennushakkuille tarjotaan kustannustehokkaita vaihtoehtoja. Erikoistuotteille on markkinoilla tilaa ja euro ohjaa kehitystä suuntaan, jossa erikoiskoneilla hoidetaan niille sopivat työt.

Kalle Mattsson ja Ali Nisula esittelevät Nisulan uutta 555H motokouraa. Painoa kouralla on noin 800 kiloa. Kouran virtausvastuksia on pienennetty ja mittapyöräpaketti on hydraulisella ylösnostolla.

Pikkupuiden eli alle 10-senttisten, vaikka ajouralla olevien puiden katkaisuun lisävarusteena on saatavilla patentoitu Nisulan Goldfinger, jolla pikkupuut voidaan katkaista myös kouran ollessa auki. Katkaisuvoima kohdistuu terärunkoon.

– Harvennuksille on kasvava kysyntä ja sinne tarjotaan nyt kalustoa. Kun harvennushakkuut lisääntyvät, joka kerta pohditaan myös korjuun hintaa eli kustannustehokkuus korostuu, Kalle kertaa. Ympäristöarvot ja kustannustehokkuus vaikuttavat korjuukoneen valintaan kuten myös korjuujälki. Siksi uudeksi sloganiksi Nisula Forestille on otettu käyttöön ”The Future of Efficient Logging”.

– Yhä useammin hakkuita tehdään pehmeillä metsäpohjilla, joka asettaa uusia vaatimuksia korjuukalustolle. Kalustovalinnoilla voidaan työtä helpottaa ja yhä useammin harvennuksilla tullaan näkemään joustavalla Flex-alustalla varustettuja kaivinkoneita, Kalle toteaa.

Tarvetta asiakkailla

– Monet metsänomistajat ovat tiedostaneet, että harvennuksia pitäisi tehdä. Monella metsänomistajalla on toki raivauksetkin tekemättä.

Jo ensiharvennuksiin on tarjolla Nisula Forestilta sopivaa kalustoa. Isäntälinjalle hankintahakkuille ja pienimuotoiseen urakointiin rakennellaan harvennusvarusteita Valtran A- ja N-sarjoihin. Kyseiset traktorit varustellaan täysiverisiksi metsätöihin, mutta samat koneet ovat riisuttuna valmiita maatalous- tai kiinteistötöihin. Traktori on monikäyttöinen ja toisaalta traktori säilyttää vaihtoarvonsa. Lännen rungolle on suunniteltu N5-harvennuskone, jonka kehittely jatkuu edelleen. N5:n kanssa päästään edulliseen tuntikustannukseen harvennuksella, mutta saanto on samalla tasolla kuin isolla koneella, Kalle muistuttaa. Harvennuksiin ja energiapuun korjuuseen valmistetaan energiakouria ja isomman puun kaatoon motokouria.

– Metsäteollisuus ja hankintapuun tekijät ovat potentiaalisia asiakkaita uusille yrittäjille, jotka hoitavat pääasiassa ensiharvennuksia. Meidän mielestä esimerkiksi karjatiloilla, joista karjanpito on lopetettu, on potentiaalia metsätöihin, Kalle laskee. Monilla heillä on kuitenkin vielä työvuosia jäljellä, halua ja ammattitaitoa metsätöihin. 500-3000 m3 vuodessa eli omat ja muutaman naapurin puut saadaan kevyemmälläkin kalustolla pinoon.

Nisula Forestilla on nyt 23 vientimaata ja hyviä kumppaneita etsitään koko ajan. Vaikka tuotteet ovat hyviä, paikallinen tuntemus on avainasemassa. Nisula Forestin liikevaihdosta puolet tulee viennistä ja tärkeimmät vientimaat ovat Puola ja Brasilia.

Valmistusyhteistyö Flexissä

– Yhteistyöverkostoja viritellään, jotta asiakkaille saadaan toimivaa kalustoa ja se on yksi esittelypäivän teema, Kalle kertoo. Viime Maxpossa oli esillä Hyundain tela-alustainen kaivukone, jossa oli PKP Flexin suunnittelemat joustavat Flex-telat. Nyt valmistuksessa on aloitettu yhteistyö Ab A. Häggblom Oy:n kanssa ja nyt tarjotaan Flexiä Telakoneen edustamaan Hyundaihin. Flex on tarjolla alkuun 8- ja 14-tonnisiin Hyundain kaivukoneisiin. Syksyn aikana alustaratkaisu tulee saataville myös pariin muuhun kaivinkonemerkkiin.

PKP Flexin Jarno Hiljanen esittelee uutta Flexiä ja Flexcavaattoria. Kone painaa tasaisesti koko telastoa.

Kaivukoneen alkuperäinen alavaunu hyödynnetään Flexissä täysin. Alavaunussa on järeä levyrakenne, joka nivelöityy nivelpisteen ympäri.

– Suomen metsissä on noin 500 kaivukonetta, joilla pääasiassa tehdään teitä, kaivetaan ojia ja muokataan maata päätehakkuun jälkeen. Samat kaivukoneet sopivat myös harvennuksille, etenkin jos ne ovat lyhytperäisiä. Flex-alustaratkaisu tulee lisäämään koneen tehokkuutta ja työmukavuutta valtavasti, Kalle kertoo. Nisula tulee esittelemään Flex-alustaratkaisun kanssa täysin valmiin varustelukokonaisuuden hakkuukäyttöön vuoden 2017 alkupuolella.

Tela-alustainen kaivukone on suunniteltu kulkemaan maastossa. Metsäominaisuuksia voidaan parantaa leveillä teloilla etenkin pehmeässä maastossa ja toisaalta myös tukisuksilla.

Häggblom valmistaa

Valmistusyhteistyö alkoi Häggblomin kanssa, kun Häggblomilta saadaan palikat valmiina tuotteeseen. Jukka Karhula, Häggblomin toimitusjohtaja totesi, että Flex sopii Häggblomin tuotantoon hyvin, koska 60 vuotta on Kokkolassa tehty metallitöitä. Häggblom on merkittävä telavaraosien toimittaja ja telastojen kunnostaja. Valikoimiin kuuluvat myös kauhat, erilaiset asiakastilauksena valmistettavat alavaunut ja telarungot vaativiin kohteisiin.

Flexin rakentaminen Hyundaihin ja muihin merkkeihin on mahdollista, kun henkilökunnalla on riittävästi erikoisosaamista. Toisaalta myös erikoisolosuhteiden huomioiminen onnistuu.

Flexin kanssa kaivukone kiipeää esteen yli kevyesti. Samalla kun toinen tela nousee ylöspäin, painuu toinen alas, jolloin kone nousee kevyesti. Taustalla Ab A. Häggblom Oy:n toimitusjohtaja Jukka Karhula ja suunnittelija Jarkko Herajärvi, liiketoiminnan vetäjä Markus Jansson Häggblomilta hekin. Testituloksia ei vielä ole, mutta joustavat telat säästävät korjaus- ja polttoainekuluissa. Merkittävää on parannus kuljettajan olosuhteissa.

Flex tasaa liikkeen

Merkittävä parannus maasto-ominaisuuksiin saadaan kotimaassa suunnitellulla ja valmistetulla Flex-järjestelmällä, jolla telat mukautuvat maastoon ja vältytään keikkuvalta koneelta maastosiirrossa ja itse työssä. Flex on patentoitu innovaatio, jossa haittapuolia ei oikeastaan ole.

– Kiinteätelaista konetta on lähes mahdoton maastossa laittaa siten, että kone ei keikkuisi, kertoo Jarno Hiljanen PKP-Flexiltä ja siksi aikoinaan Flexin kehittely aloitettiin. Vuosien varrella rakenteet muuttuivat. Tuotantomallissa vetomoottoreiden ja telojen pyöriessä eli koneen liikkuessa vapautuu venttiili automaattisesti ja telat pääsevät vapaasti keinumaan suljetun piirin hydrauliikan avulla. Kun telojen liike lakkaa, sulkeutuu venttiili ja telojen keinunta lukitaan jälleen automaattisesti. Kun koneella sitten tehdään työ, telat ovat tukevasti maata vasten, eikä kone heilu.

Kaivukoneen liikkumista ja heilahtelua voidaan vähentää tukemalla konetta kauhalla, mutta puomin käyttö koneen tukemiseen tai jopa maaston tasaaminen hidastaa merkittävästi maastossa tehtävää työtä. Metsässä työ edellyttää jatkuvaa liikkumista, jotta työ etenee ja siitä urakoitsija saa palkkansa.

Maastossa tarvitaan maavaraa ja Flexissä kaivukoneen maavara kasvaa. 8-tonnisessa maavara kasvaa 50 senttiin ja 14-tonnisessa 60 senttiin. Flexin myötä rakenteet alavaunussa muuttuvat ja samalla 14-tonniseen tulee 1,5 tonnia lisää painoa oikeaan paikkaan eli alavaunuun.

Flex parantaa kuljettajan ergonomiaa, kun turha keikkuminen vähenee ja vetoteho paranee, kun telat pitävät paremmin maastossa. Flexin avulla kaivukonetta ja kuljettajaa voidaan työllistää paremmin ympäri vuoden. Flex-alustaisella kaivukonetyö nopeutuu ojituksissa ja monissa muissa töissä. Puukouran kanssa puulleviennissä heilahdusta ei kaivata ollenkaan.

Kone kestä paremmin Flexin kanssa, kun telasto ei joudu yhtä koville kuin kiinteällä alustalla. Kun tela lähtee esteen tavatessaan nousemaan heti ylös, tulee perusketjuihin ja vetomoottoreihin vähemmän huoltotarvetta ja telojen kuluminen vähenee.

Ali Nisula ja Kalle Mattsson esittelevät tuotantotiloja. Uutta tilaa valmistui viime syksynä 500 neliötä, josta osa on varastoa ja osa aulatilaa ja samassa tilassa on myös mahdollista esitellä ja kouluttaa koneen ollessa sisällä.

Kaikki levytavara tulee valmiiksi laserilla leikattuna, jotka kootaan ja hitsataan. Uutena on kalustoon ostettu isompi sorvi ja isompi työstökeskus. 90 % koneistuksista tehdään itse.

Hakkuupään runkoja kasataan tulevaisuudessa osittain robotilla. Kun leikkeiden hampaat putoavat paikalleen ja levyt sopivat toisiinsa ei jigejä paljoa tarvita.

Kouran kasaa yleensä yksi työntekijä. Pieniä energiakouria valmistuu 2-3 päivässä.

Hakkuupäät vaativat kokoamisaikaa 3-4 päivää testiajoineen.

Kaikki sähköpuolen työt tehdään itse, jolloin laatu on tunnettu ja asentajat tuntevat laitteet perinpohjin. Sähköt on koottu yksien kuorien sisään.

Lue seuraavaksi