Uutiset

Yleinen

Uusin tulokas Suomen markkinoilla – hollantilainen Vervaet Kannukseen

Paikalle esittelytilaisuuteen oli kutsuttu Kannuksen maatalousoppilaitoksen opiskelijoita, urakointityön asiakkaita ja urakoitsijoita.

Kp.Koneurakointia Oy

Koneen toivat maahan koneurakointia.fi sivustollaan toiminnastaan kertovat Kp.Koneurakointia Oy:n Harri Kuusisto ja Kyösti Isohanni.

Maahan tuotu Vervaetin lietteenlevitysvaunu on käytetty ja vuosimallia 1998 ja se on peruskunnostettu vuonna 2005. Vervaetin varsinaisena maahantuojana on Kp.Koneurakointia Oy ja sen edustajana Kyöstin veli Petri Isohanni. Yritys on aloittanut uusien sekä käytettyjen lietekaluston ym. maatalouskoneiden tuonnin Suomeen Euroopasta.

Poikkeuksellinen rakenne

Vervaetin filosofia on rakentaa lietteenlevittimiä, jossa on pariton määrä renkaita. Kannuksen kone on kolmipyöräinen. Kun käytössä on kolme pyörää, kaikki pyörät vetävät, mutta vain etupyörä on kääntyvä. Veto on osittain mekaaninen, kun käytössä on kaksi nopeusaluetta: pelto ja tie. Voima siirretään kuitenkin hydrostaattisesti pyöriin, jolloin vedon suhdetta voidaan myös vaihdella etu- ja takarenkaiden välillä ja nopeutta voidaan muuttaa portaattomasti.

Kun lietesäiliö on täynnä, painosuhde on noin 33 % eteen 66 % taakse, jolloin kaikilla pyörillä on yhtä paljon painoa. Kokonaispaino Vervaetilla tankki täynnä on noin 27 tonnia, kun lietesäiliön tilavuus on 14 m3. Kun laite on kolmipyöräinen normaalissa levityksessä, myös loivissa kaarteissa, jokainen rengas kulkee omaa linjaansa.

– Kolmipyöräisyys tarkoittaa myös sitä, että konetta ei kammeta mihinkään päin, kun lietteenlevitin on maassa ja kone kulkee eteenpäin. Kun takana on kaksi rengasta, niillä on molemmilla sama paino (massa), joka on itse asiassa pellolla vähemmän kuin normaali paino, kun osa painosta on jo levittimellä, Dany huomauttaa. Ja kun tarkoitus on päästä eteenpäin ja levittää lietettä, molemmat takarenkaat luistavat ja vetävät samalla voimalla.

– Kun kone kulkee suoraan, myös esimerkiksi nostolaitteille tuleva rasitus on mahdollisimman pieni, kun levitintä vain vedetään perässä kulkusuuntaan ja levitin kulkee myös tasaisesti eteenpäin. Tämä on kolmi- tai viisipyöräisyyden etu, Dany kehuu.

Vervaetin selkeä rakenne

Dany kertoo Vervaetin rakenteesta seuraavaa. Hydrauli- ja lietepumput ovat säiliöiden alapuolella, jolloin niiden teho on paras mahdollinen. Kun lietepumpulle on koko ajan tulossa lisää pumpattavaa levityksessä automaattisesti, syöttö vie vähemmän voimaa.

– Kun pumput ovat alhaalla tämä tarkoittaa myös sitä, että ne pumppaavat pidempään kuin imevät pumput, Dany muistuttaa.

Liete murskataan vasta levityksen yhteydessä, toisin kuin monissa muissa laitteissa.

– Jos liete murskataan täyttövaiheessa, murskaus vie osan pumpun tehosta ja säiliön täyttö kestää pidemmän aikaa. Kun liete vain imetään, täyttö on nopea tehdä ja päästään taas levittämään. Lietepumppu imee noin kuusi kuutiota minuutissa.

Kaikki lietteenkäsittelyyn tarvittavat laitteet kivikouru, pumppu, repijä ja imukärsä on sijoitettu koneen oikealle puolelle. Tällöin turhaa putkitusta ei tarvita.

Automatiikkaakin

Vaunussa on määränsäätöautomatiikka, jolloin oikeaan ja tarkkaan levitysmäärän säätöön ei tarvitse kuljettajan kiinnittää ajaessa huomiota. Jos jokin menee vikaan, voidaan siirtyä myös manuaaliohjaukseen, eikä levitys pysähdy tietokoneongelmaan.

Ajonaikainen rengaspaineidensäätö takaa levityksen onnistumisen pehmeilläkin ja samalla voidaan minimoida raiteet ja painumat.

Levitin

Vervaetilla liete sijoitetaan kaksoiskiekkorakenteella nurmeen tai sänkeen. Tarjolla on myös äesmultain varpajyrällä lietteen kynnökselle levittämiseen.

Ei turhia hienouksia

– Moni etsii ja haluaa hienouksia laitteisiin, Dany pahoittelee. Yksinkertainen laite on usein toimivin arkielämässä ja siksi Vervaetissa on vältetty turhaa hienostelua. Toki rakenteista on tehty tarkoituksenmukaisia.

– Ja urakoitsijan tienaa, kun kone on alhaalla levitysasennossa ja lietettä levitetään. Olemme rakentaneet konetta silmälläpitäen juuri tuota tarkoitusta, Dany kuvailee.

Lietteen pakokaasulämmitys

– Polttoaineen kulutus lisääntyy aina, kun lietettä sijoitetaan maahan. Keskimäärin polttoainetta kuluu noin 25 litraa tunnissa. Se on kuitenkin vähemmän kuin mitä tarvitaan, jos sama työ tehdään traktorilla, Dany vertaa.

DAF:n moottori on ohjaamon alla, sopivalla huoltokorkeudella. DAF:n moottorin pakokaasut esimerkiksi kulkevat lietesäiliön läpi ylös pakoputkea pitkin. Tällöin pakokaasut eivät häiritse huoltoa ja samalla äänet vaimenevat säiliön sisällä kulkiessaan.

– Ja lämmittäähän pakokaasu lietettä säiliössä, jolloin se ei pakkaselle sinne jäädy, Dany nauraa.

os lietteen seassa on kiviä (miksikähän?), vaunussa on kivikouru, johon isommat kivet putoavat. Pienet kivet jatkavat matkaansa lietteen seassa pumpulle, joka pysähtyy. Kun hydraulikäyttöinen pumppu pysähtyy, se saadaan tyhjennettyä pyörittämällä pumppua takaperin, jolloin kivet putoavat kouruun.

Logistiikka kuntoon

Jotta lietteen levittimelle saadaan kuljetettua riittävästi lietettä, käytettävissä on tarpeen neljä noin 20 kuution perävaunua. Kaikissa on varusteena pumppukuormaimet, jolloin ne toimivat itsenäisesti.

Jotta pienet viivytykset siirrossa eivät vaikuta levitykseen, käytettävissä on kaksi siirrettävää välivarastokonttia, joiden tilavuudet ovat 75 m3 ja 35 m3.

Lietteenlevityksen uusi aika –traktorilevityksistä ajettaviin koneisiin
Lietteenlevityksissä on Suomessa kahden viime vuoden aikana tapahtunut merkittäviä asioita. Urakointi Uutisten numerossa 6/2007 oli juttu Suomen ensimmäisestä ajettavasta lietteenlevittimestä. Tämän jälkeen ajettavia lietteenlevittimiä on tuotu maahan uutena ja käytettynä niin, että niitä tällä kaudella on käytössä kai kolmetoista. Kuka olisi muuten uskonut, että näin käy?
Myös lietteensiirrossa on hypätty aimo askel eteenpäin, kun lietettä siirretään kuorma-autoilla ja siirtoon suunnitelluilla traktorin perävaunuilla. Monella urakoitsijalla käytössä on 3-4 traktoria perävaunuineen ja moni käyttää merikonttia puskurina. Uudella ajattelutavalla saadaan kuutioita liikkeelle, kun on kuljettamisen ja levittämisen aika. Kuutioita levitetään toimivalla ketjulla reilu sata tunnissa. Sesonkina jo tuolla levityskaluston määrällä levitysmäärä on valtava. Noin 1000 kuutiota päivässä, per yksikkö, kun logistiikka toimii.
Kun lietettä liikutellaan pykälää raskaammalla siirtokalustolla pitää myös kulkureitit laitaa kuntoon. Tiestöä pitää kunnostaa ja rumpuja leventää, jotta liikenne on sujuvaa. Tiestön kunnostuksesta on kaikille myös pitkäaikaisempaa hyötyä.

Lue seuraavaksi