Uusia Jaguareja kuusi

Seppo Pentti

Seinäjoen Finnish Agro Machineryllä (entinen Konekesko) järjestettiin uusien ajosilppureiden luovutustilaisuus. Tilaisuudessa luovutettiin kuusi Claas Jaguar-ajosilppuria omistajilleen, mikä luovutusmäärä on harvinaisen suuri. Etelä-Pohjanmaalla toki ajosilppuri- ja Jaguar-tiheys on ollut jo vuosia suuri. Olosuhteet ajosilppurikorjuulle ovat alueella hyvät, kun nautakarjatiloja on vielä runsaasti.

Claas Jaguar-ajosilppureita on valmistettu vuodesta 1973 lähtien ja yhteensä niitä on valmistettu 40000 kappaletta. Kyseistä merkkipaalua juhlistetaan tänä vuonna. Seinäjoen alueelle täksi kaudeksi hankittiin kuusi uutta Jaguaria, mikä oli tavallista enemmän. Vuodessa valmistetaan noin 1600 uutta Jaguaria.

-Syklisyys toki näkyy ajosilppurikaupassa eivätkä tällaiset kuuden koneen luovutukset ole tavallisia, Moni asia sattui loksahtamaan kohdalleen. Tosin meillä on useampia Claas Jaguar-asiakaita, joilla on useampi kone käytössä, toteaa myyntipäällikkö Arto Hukka Finnish Agro Machineryltä.

Ajosilppureiden menekki on ollut kasvamaan päin ja 200 ajosilppurin kokonaismäärä Suomessa lienee jo rikki. Ajosilppureita on tuotu käytettynäkin, mikä on monelle ollut ensiaskel ajosilppurikorjuuseen. Mielenkiintoiseksi ajosilppurit tekee logistiikka, joka pitää saada kuntoon koko ketjussa. Etenkin siilokuskin rooli korostuu, koska tavaraa tulee paljon ja se pitää saada tallattua järjestyksessä tiukkaan ohuena kerroksena.

Jaguareja luovutettiin kuusi, mutta uusia ostajayrityksiä oli vähemmän. Kaksi Jaguar 850:stä hankki Koneurakointi Toni Harju. Yhden 850:sen hankki uusi yritys T&T Contracting Oy, jossa on mukana Toni Harjun lisäksi hänen veljensä Timo. Harri Sukuvaara ja Maija Huhtanen hankkivat yhteiseksi koneeksi 930:sen. Kruunupyyn Säilörehupalvelu Oy hankki 850:sen ja MTY Mäntykoski hankki 850:sen. MTY Mäntykoskessa ovat mukana Ossi ja Tuomas Mäntykoski.

Jaguarit Claasilta

Claas on pysynyt perheyrityksenä reilut 100 vuotta eli siitä lähtien, kun yritys perustettiin 1913. Asiakkaista halutaan pitää huolta ja tehtaalla maahantuojien toimintaa seurataan tarkasti. Seinäjoella oli paikalla Cees Meinsma Claasin aluemyyntipäällikkö, joka hoitaa Suomen ja Baltian alueita eli käytännössä Konekeskon nykyistä aluetta.

Kuvassa vasemmalta myyntipäällikkö Arto Hukka ja liiketoimintajohtaja Jukka Keltto ja Claasin aluemyyntipäällikkö Cees Meinsma

Cees muistutti, että Jaguar-ajosilppuri on markkinajohtaja maailmassa noin 50 % markkinaosuudella ja Claasin puimurit vastaavasti ovat markkinajohtaja Euroopassa. Työtä suunnittelussa, tuotannossa ja jälkimarkkinoinnissa tehdään Claasillakin jatkuvasti, jotta asiakkaita voidaan palvella paremmin. Jokainen Jaguar on yksilö ja kone valmistetaan tilauksen mukaan.

Juhlavuoden merkiksi Claas-ajosilppurin hankkijat saavat Jaguar-liivit nimellä varustettuna. Kuvassa Cees, myyjä Peter Waxlax ja tuotepäällikkö Henrik Lindström.

Jukka Keltto, liiketoimintajohtaja, kertoo markkinoiden rakenteesta. Konekeskon omistuksen vaihtuminen viivästyi, mutta lopulta lupa omistajavaihdokselle tuli. Okra-näyttelyssä Konekesko oli vielä vanhalla nimellä mukana. Organisaatio vaihtoi siellä nimensä Finnish Agro Machinery Oy:ksi ja aloitti toiminnan 1.8.

-Kannattaa muistaa, että aikoinaan Konekesko oli Claasin maahantuojista suurin, kun Konekeskon alue käsitti myös Baltian. Nyt uudessa organisaatiossa alue käsittää seitsemän maata eli myös muut Pohjoismaat, kun Danish Agrosta tulee pääomistaja. Jokaisessa maassa on toki omat erityispiirteensä, joita kaupankäynti edellyttää. Parhaita käytäntöjä halutaan kuitenkin monistaa, Jukka muistuttaa. Suomessa Finnish Agro Machinery aloitti liiketoiminnan ja jatkaa siitä, mihin Konekesko oli sitä hoitanut.

-Haluamme olla kumppani eturivin viljelijöille ja urakoitsijoilla, Jukka toteaa. Myynti ja jälkimarkkinointi ovat omissa käsissämme ja Suomeen perustetaan muutamalle paikkakunnalle täyden palvelun Claas-center. Niissä on myynti, huolto ja varaosat samassa paikassa. Niiden lisäksi on pienempiä myyntipisteitä sekä varaosapisteitä.

Varaosatoimintojen rakennetta pohditaan. Näillä näkymin nykyinen varaosien Postin keskusvarasto säilyy, niiden lisäksi käytetään Latvian Jelgavan ja Ruotsin Skurupin keskusvarastoja suorien tehdastoimitusten lisäksi.

Myyjät ovat asiakkaiden kanssa tekemisissä ja nykyinen myyntiverkosto, joka perustuu aikaisempaan Konekeskon toimipaikkaverkostoon ja henkilökuntaan, on kattava.

Varaosaverkostoa palautetaan lähemmäksi käyttäjiä, kuten se oli ennen Konekeskon toimintojen (maarakennuskoneet ym) alasajoa. Huoltoverkosto ja etenkin sopimushuoltajien rooli korostuu, koska heillä on myös yhteydet päävaraosavarastoihin Ruotsissa ja Latviassa.

-Huoltoverkostoa toki rakennetaan edelleen ja varaosavarastoa palautetaan osaltaan lähemmäksi käyttäjiä, Jukka toteaa. Suomessa tulee olemaan muutama huolto, jotka keskittyvät etenkin Claasiin. Suuri osa verkostosta on huoltoyrittäjiä, jotka ylläpitävät monimerkkihuoltoja, Jukka päättää.

Kuvassa Timo Harju ja Toni Harju, joille luovutettiin yhteensä kolme Jaguaria ja Maija Huhtanen-Sukuvaara (os. Huhtanen) ja Harri Sukuvaara, jotka hankkivat yhteisen koneen. Harri Sukuvaara Lapualta ja Maija Sukuvaara Ilmajoelta hankkivat yhteisen ajosilppurin Jaguar 930-silppurin ja sillä korjattava ala 1200-1300 hehtaaria kokoviljasäilörehun kanssa. Aiemmin rehut on korjattu kahdella noukinvaunulla ja yksi Claas-noukinvaunu jää edelleen käyttöön, jolla keräillään nurkkia. Noukinvaunuun voi rehua toki ottaa kyytiin ajosilppuriltakin. Harrilla on kokemusta jo ajosilppurikorjuustakin parin vuoden takaa, kun aikoinaan hän oli mukana osakkaana kimppakoneessa.

Lue lisää Claasista