Uutiset

Yleinen

Urakointi Uutiset lumimiesten jäljillä, eli Hakalan miehet kinoksia ohentamassa

”Meillä on neljä-viisi konetta auroineen liikkeellä, kun lumipyry yllättää. Yleensä lähtö on siinä kahden aikaan yöllä ja kuudelta pitää olla päätiet ja jalkakäytävät auki. Tänä vuonna on tosin saanut lähteä alusta uudestaan kun kierros on tehty. Sankasti on lunta tullut moneen otteeseen”, aloittaa traktorin ohjaamossa kasvanut nuorempi Hakala eli Tomminpoika Niko (21 v).

”Koko kierros kestää noin 12 tuntia neljällä traktorilla”, lisää kolmisen vuotta Hakaloiden palveluksessa ollut Hannu Leminen. Mies on konehommissa viettänyt jo 17 vuotta elämästään.

”Talvet lumitöissä, keväät imulakaisuautolla katujen puhdistusta ja kesällä asvalttihommissa traktorilla”, kuvaa Leminen vuodenaikojen mukaan vaihtuvaa toimenkuvaansa.
”Traktorit ovat Lemminkäisellä kesät asvalttityömailla. Meillä on kaksi kaivukonetta ja niillekin on vakiopesti Lemminkäisellä kesäaikaan”, täydentää Niko Hakala.

Mutta tammikuun alussa miehet tekivät lumitöitä tosissaan. Jutunteon hetkellä takana oli lyhyt lauha kausi, joka oli kovettanut penkat ja tehnyt tienpohjat liukkaiksi. Aamupäivällä oli juuri saatu kierros tehtyä, yöllä ohutta pakkaslunta oli satanut kymmenisen senttiä.
Hannu käy nietosten kimppuun Ford 8160 -traktorilla ja 3,4 metrin työleveyden omaava, Lametal Oy:n valmistama Stark -alueaura. Se soveltuu työleveydeltään hyvin pyöräteiden ja jalkakäytävien aukaisuun.

”Fordissa on normaalisti 100 heppaa, mutta siitä on otettu tehoa irti kyllä reilusti enemmän. Keskimääräinen aurausnopeus on jossain 30 tuntikilometrin tuntumassa. Puoliautomaattivaihteisto on auraushommissa ehdoton. Minä en manuaaliin vaihtaisi”, toteaa Leminen.

Starkin AL 4200 RR

Niko tekee työtä Valtra 8550 traktorilla (vm. -03/teho 225 hv), nokalla niin ikään Stark -aura, maantiemalli AL 4200 RR. Kyseessä on ensimmäinen laatuaan ja suurin Lametalin maantieauroista. Työleveys on 4,27 metriä ja ajoradat saadaan puhtaaksi kahteen suuntaan auraamalla. Kapeissa paikoissa tulee Nikon mukaan jo ”ylileveä” auraus.
Valtran huippunopeus on 50 kilometriä tunnissa ja Niko kertoo hyvissä paikoissa ja hyvällä näkyväisyydellä auraavansa jopa täydellä nopeudella. Aikamoista menoa siis.

Starkin järeä

”Uusi maantiemallin aura on kehitetty ja testattu viime talven aikana. Meillä oli kokeilussa monia eri konstruktioita. Niillä etsittiin optimaalista siipiprofiilia ja terän kulmaa. Kun oikea profiili oli löydetty, lisättiin auraan järeämpi Relax, terän laukaisumekanismi. Terän pohjan materiaalit ovat normaalia lujempaa terästä, mikä tekee aurasta kestävän ja turvallisen. Relax on patentoitu teränlaukaisumekanismi, jonka ansiosta auraus on turvallista ja tehokasta kaikissa olosuhteissa.

Aurauksen aikana terät ovat mekaanisesti lukittuna ja se mahdollistaa myös polanteen poiston. Mekanismi laukaisee terän osuessa esteeseen ja jouset palauttavat terän aurausasentoon heti, kun este on ohitettu”, valistaa tuotepäällikkö Tommi Paldanius Lametal Oy:stä Lapinlahdelta.

”Kokemukset uudesta aurasta ovat hyvät. Se heittää lumen niin pienillä kuin suurillakin nopeuksilla eikä nosta lunta tuulilasille. Myös märkä lumi ja loska kiertyvät ulos profiilia pitkin. Kelluntakin siinä pelaa hyvin. Kellunnan merkitys korostuu, mitä lujempaa ajetaan. Terän laukaisusysteemi on sekin toiminut moitteetta”, toteaa Hakala.

Ominaisuudet paikalla

”Auran pitää olla tarpeeksi painava. Käsiteltävyyden on oltava myös helppoa, ahtaissakin paikoissa. Lumen heitto täytyy toimia sekä hiljaa että lujaa ajettaessa. Korkeankin penkan päälle lumi pitää saada heitettyä. Huolto pitää myös olla kätevä suorittaa”, luettelee Leminen auralle asetettavia vaatimuksia.

Tarkkana lumitöissä

Aurausnopeudet ovat siis melkoiset. Miten vahinkoja vältetään ja miten lumisateen jälkeen kaikkialle leviävässä valkeudessa tie- ja katulinjat sitten löytyvät? Aurausmerkkejäkään kun ei enää juuri teiden varsille laiteta.

”Kyllä se toisinaan on vaikeaa erottaa teiden ja katujen reunoja. Varsinkin aamuyön hämärissä on vaikeaa välillä nähdä tuiskussa ja tuulessa mitään. Kaikki on vain yhtä valkoista massaa ja lumisokeus yllättää helposti. Onhan sitä ajettu ojaan ja joskus postilaatikoitakin nurin. Mitään vakavampaa ei ole onneksi koskaan sattunut”, päättävät miehet tarinointinsa.

Katso edustajat
www.stark.fi

Lue seuraavaksi