Tume Gemini – kaksosten kanssa kylvötöihin

Tume-Agrin vahvuus on osaaminen muokkaus ja kylvökoneiden valmistuksessa. Myös tuotekehityspuoli on vireessä, kun teknisesti toimivia laitteita saadaan myös kehitettyä eteenpäin. Gemini -uutuus on osoitus, että uutta halutaan kehittää.

Kuusimetrinen kylvökone kolmen metrin kuljetusleveydellä oikeastaan pitää olla tarjolla, jos mielii myydä koneita isoille tiloille ja urakointiin etenkin Keski-Eurooppaan. Monella muullakin valmistajalla on tarjolla leveitä vähintään 6-metrisiä työkoneita kylvöön.

– Muiden valmistajien kylvökoneet ovat kuitenkin pneumaattisia puhallinlaitteita, joita mekin kehittelimme jo 90-luvulla. Silloin mallistossa olivat Maximasterin pneumaattiset moduulirakenteiset kylvökoneet, Heikki Sola esittelee.

– Pneumatiikalla kylvöön ei kuitenkaan sen aikaistenkaan kokemusten perusteella saatu erityistä lisäarvoa eikä tilanne ole siitä miksikään muuttunut. Putkea pitkin siemenet ja lannoitteet toki saadaan puhallettua joustavasti kylvövakoon, mutta mitään erityistä lisäarvoa puhaltaminen ei kylvöön tuo, päinvastoin, Heikki vakuuttaa. Puhallusilma aiheuttaa variaatiota kylvösyvyydessä ja puhallusilma kuljettaa kevyen maan vaon pohjalta pois, Heikki muistuttaa.

– Traktorin pitää myös koko ajan käydä isoilla kierroksilla, jotta hydrauliikan tuotto riittää puhaltimelle ja korkeat kierrokset traktorissa kuluttavat polttoainetta, Heikki valottaa.

Perustana NovaCombi

Gemini-idean lähtökohtana on Nova Combi kylvölannoituskone. Nova Combi on jo koeteltua tekniikkaa ja Nova Combeja on käytössä eri puolilla Eurooppaa, mutta eniten toki Pohjoismaissa, joissa kylvölannoitus on vallitseva menetelmä etenkin kevätkylvöissä.
Geminin pohjana on kaksi 3-metristä Nova Combi-kylvökonetta, jotka kuljetusasennossa ovat peräkkäin ja kylvöasennossa vierekkäin. Periaatteessa samaa taittojärjestelmää voidaan käyttää myös 4-metrisissä koneissa, jolloin yhdistelmän työleveys olisikin kahdeksan metriä.

Kun kaksi 3-metristä Nova Combia painavat yhteensä 7400 kiloa, 6-metrisen Geminin paino on 10350 kiloa, kun etukonetta on myös rakenteellisesti vahvistettu. Vajaa kolme tuhatta kiloa tarvitaan siis rakenteisiin, jotta kone taittuu ja on tukeva. Tumen rakenne on patentoitu, joten rakenne on uusi myös siltä kannalta. 

Kylvö oikein

Luotettava tekniikkaa on oikeastaan se, mitä asiakkaat useimmiten haluavat hankkia. Se tarkoittaa sitä, että kylvettävä siemen ja lannoite annostellaan oikeaan paikaan maahan tarkkaan, tehokkaasti ja taloudellisesti.

– Tarjoamme nyt 6-metristä kylvökonetta tunnetulla Nova Combin tekniikalla, jolla saimme Ruotsissa Lantmannenin testissä kokonaistaloudellisuudessa voiton. Siinä testissä laskettiin tuotantopanokset, kalusto ja tuotettu sato. Tarjoamallamme menetelmä saadaan kylvettyä juuri se määrä siementä, joka halutaankin, Heikki lupaa.

Tumen uudessa Geminissä on tuplasti suurempi säiliötilavuus verrattuna aikaisempiin 3-metrisiin eli 6,5 kuutiota; onhan siinä kaksi konetta vierekkäin. Molemmissa kylvökoneissa on myös oma, toisesta koneesta riippumaton syöttölaitteisto.

Pieni täyttökorkeus

Kun rakennetaan 6-metrinen pneumaattinen kylvölannoitin, säiliö on poikkeuksetta korkealla lohkojen keskellä. Kylvötarvikehuollossa pitää olla pitkät ruuvit irtotavara­syötössä ja vankka kuormaaja tai useimmiten kurottaja, jos täydennykset tehdään suursäkeistä. Tume Gemini on yhtä matala kone kuin Nova Combi, joten peruskalustoa järeämpää kylvötarvikenostinta ei tähän kylvöketjuun tarvita.

Pienellä vetovastuksella

– Tavoitteenamme on, että kylvöön ei tarvita ylijäreää vetotraktoria. Kuusimetrinen Geminin minimitehon tarve on enimmillään noin 200 hevosvoimaa. Se on vähemmän kuin monella muulla, Heikki muistuttaa. 

Kääntö kolmessa vaiheessa

Kun kylvökoneen ”moodia” vaihdetaan kylvöstä kuljetukseen ja takaisin, on toteutus kolmevaiheinen. Koneen moodin vaihdon vaiheet ovat; koneen kääntö, aisan siirto ja pyöränasennon kääntö. Nämä vaiheet näkyvät ohjaimessa ja käännön vaihe näkyy ohjainyksikössä merkkivalolla.

Kuljettajan on tultava ohjaamosta pois kerran avaamaan mekaaniset lukitukset.
Kun mekaanisesti raskain vaihe käännössä tehdään, eli käännettään kylvökone rinnalle tai taakse, hoidetaan kääntö ja kannatus hydraulitoimisella pyörällä. Pyörä ei ole ohjattava, vaan se seuraa koneen käännön kaarta. Kun konetta käännetään pyörällä, ei itse runkoon kohdistu suuria rasitusvoimia. Kuljetuksessa pyörä on ”vapaalla” pyörimässä ja kantamassa kuormaa eli pyörään ei ohjata silloin öljyä. 

Kylvökoneen työ- ja kuljetuskuntoon laitto vie vajaan kolme minuuttia. Koneen tasapaino kuljetettaessa ei muutu, vaikka säiliöissä olisi tavaraakin. Sinänsä täysillä säiliöillä yhdistelmällä ei ole tarkoituksenmukaista liikkua kuljetusasennossa tiellä.

Kun kuljetusasennossa ve­topiste on 3-metrisen etukoneen keskellä ja 6-metrisessä kylvöasennossa olevassa koneessa se on jälleen keskellä, siirretään vetopiste hydraulisesti oikeaan paikkaan. Yhdellä välinivelellä saadaan kone oikealle leveydelle rinnalle.    

 

Tume-Agri Oy
Keskon vuoden tavarantoimittaja


Viikon 41 lopulla pidettiin Tampereella Kone-Forum. Näyttelyn yhteydessä Kesko myönsi turenkilaiselle Tume-Agri Oy:lle vuoden tavarantoimittajapalkinnon. Perusteena oli pitkäjänteinen ja tiivis yhteistyö K-kauppiaskentän kanssa sekä menestyksellinen koneiden tuotekehitys.

Uutuus Kone-Forumissa
Kone-Forum -näyttelyn yhteydessä yleisön nähtävillä oli ensimmäistä kertaa Tume Gemini 6000 kylvölannoitin, jonka työleveys on 6 metriä, mutta kuljetusleveys maantiellä 3 metriä.

Uutuus oli näyttelyn suosittu tutustumiskohde ja ainakin mielestäni näyttelyn merkittävin uutuus. Tampereelta kone lähti Ruotsiin Elmia-näyttelyyn.
Tume voitti Nova Combillaan ruotsalaisen Lantmannen-lehden järjestämän kylvötestikilpailun 2009–2010 merkittävällä erolla seuraaviin.

 

www.tumeagri.fi
www.k-maatalous.fi

Seppo Pentti