Tempo Pro hydraulivedolla

Seppo Pentti

Perävaunut ovat yleensä ilman vetoa. Aikoinaan oli kätevämpi rakentaa mekaaninen veto voiman ulosotosta. Nyt hydrauliikka on kehittynyt myös traktoreissa, jolloin hydraulinen veto on kätevä toteuttaa. Traktorin ja perävaunun vedon yhteensovittamista helpottaa anturointi ja ISOBUS, jolloin hydraulinen veto saadaan toimimaan samaan tahtiin traktorin vedon kanssa. Veli-Matti Paalasen uuteen Tempo PRO -maansiirtoperävaunuun asennettiin kotimaiset Black Bruinin vetomoottorit ja vedonohjausjärjestelmä.

Mikkelissä tehtiin lumitöitä jo viikolla 44 eli lokakuun lopussa. Silloin lumetettiin ulkoilureittiä, jotta hiihtäjät pääsevät ladulle. Pieni lenkki oli valmis ja sillä saatiin jo hyvä alku. Nyt oltiin lumettamassa jatkolenkkiä, jolloin lumetetun ladun pituus on lopulta 2,1 kilometriä. Viime vuonna oltiin viikkoa myöhemmin liikkeellä, mutta nyt haluttiin pidempi hiihtokausi.

Tempo PRO -maansiirtovaunu on varustettu korokelaidoilla ja korokelaitojen takalaita nousee samaa tahtia saranoituna kokonaisuutena ylös.

Lunta latupohjaan varattuun kasaan on tykitetty edellisenä talvena. Se on tehty talkootyönä. Lunta ajattaa Mikkelin kaupunki omalla ja Veli-Matti Paalasen kalustolla. Paikalla on liikuntatoimen kalustoa ja Veli-Matin veljen, Pekan kaivukone täyttämässä perävaunuja. Veli-Matti ajaa itse lunta syyskuussa luovutetulla Tempo PRO -maansiirtoperävaunulla.

-Tämä on siinä mielessä mukava työmaa, että tässä ei olla ajamassa veronmaksajien rahoilla vaan rahoitus lumetukseen kerätään hiihtäjien kausikorttimaksuista, Veli-Matti toteaa.

30000 kuution kasa on huvennut aika pieniin reilun viikon ajolla. Sahanpuru on kaavittu lumen päältä pois ja purut kerätään uudestaan kasalle. Kun lumikasan tykittäminen taas talvella aloitetaan ja kasa saadaan valmiiksi, sahanpuru levitetään taas kasan päälle odottamaan seuraavaa syksyä.

Pitkä traktorityöhistoria

Aikoinaan Paalasella oli lypsykarjaa, mutta uuteen navettaan ei investoitu.

-Silloin aikoinaankin jo tein lumitöitä talvisin, mutta nyt mietityttää vain se, miten silloin oikein jaksoi niin pitkää päivä. Kun sitten luovuin lehmistä ja aloin urakoimaan, ei tyhjää hetkeä juurikaan ole ollut, Veli-Matti aloittaa. 

Veli-Matti elää erilaisilla traktoritöillä. Viime vuosina on työllistänyt merkittävästi Destia, jolla on ollut tietöitä Mikkelin seudulla. Tietyömailla on käyty ajamassa maa-ainesta; pehmeää alta pois ja louhosta ja sepeliä päälle. Nyt asfalttityömaalla ajetaan yhdellä traktorilla ja perävaunulla vettä kahdelle höylälle.

Veli-Matti tekee erilaisia kiinteistö- ja maansiirtotöitä ja hänellä on nyt käytössä järjestyksessään kolmas Tempon perävaunu. Kaksi ensimmäistä olivat tavallisia maansiirtoperävaunuja Hardox-lavalla. Edellisen pohja oli kuusimillinen ja nyt laitettiin kahdeksanmillinen lava, jotta louheellakin lava pysyy siistinä. Vaihtoehtoisina materiaaleina ovat S355, Strenx ja Hardox. Seinämävahvuus voidaan valita myös käyttötarpeen mukaan.

Pidempi harkinta

- Kun uuden vaunun hankinta oli edessä, asiaa pohdittiin pari vuotta. Monta kertaa vierailin sekä Agri-Kymin että Black Bruinin osastolla näyttelyissä ja pohdin, miten tuollaisen vetävän perävaunun saisi aikaiseksi. Tarve sillä jo oli, kun maansiirtoa tehdään liukkaalla ja lervassa ja mäkisessä maastossa eli paikoissa, mihin ei normaalisti kuorma-auton kanssa mennä.

Vaunu pysyy hyvin pystyssä kippauksen aikanakin, kun runko on riittävän tymäkkä. Kun hydraulimoottorit ovat takarenkaissa, kiskovat takapyörät omalta osaltaan peruutuksessa vaunua liukkaallakin juuri oikeaan suuntaan.

Kun traktori päivitettiin vajaa kaksi vuotta sitten, hankinta suunniteltiin niin, että hydrauliikasta taatusti riittää tuottoa myös perävaunun pyörille. Traktoriksi valittiin Valtran N-sarjalainen 174D, missä on 160-litrainen hydrauliikkapumppu. Kuormantuntevaa pumppua ei kuormiteta turhaan, vaan kun litroja pyydetään, niin silloin niitä tarjotaan. Traktorissa on SmartTouch-näyttö ja ISOBUS. Tuntimittariin on kertynyt reilu 3500 tuntia reilussa puolessatoista vuodessa.

Aikoinaan moneen kertaan mietin, miten saan lisää menokykyä yhdistelmään. Mekaaninen veto ei kuitenkaan kiinnostanut, kun tiedossa oli, jotta hydraulivetokin vaunuun saadaan, toteaa Veli-Matti Paalanen.

-Tätä moottoria ei ole lastutettu eikä ohjelmoitu, kun ajattelin hommata tehtaalta sellaisen nelosen kuin sieltä saa ostaa, Veli-Matti perustelee. Meillä on tässä Mikkelissä hyvä huolto, jolloin merkkivalinnassa ei oikein ollut epäselvyyttä, Veli-Matti jatkaa.

Kun traktori on lyhyt, kuten nämä nelisylinteriset, niillä mahtuu perävaunun kanssa ahtaisiin koloihin ja kääntymään pienessä tilassa. Ketteryys on edellytys myös kiinteistötöissä, kun talvella etukuormaajaan laitetaan kauha ja taakse Ala-Talkkarin ruuvilinko. Kun perävaunun kanssa liikutellaan raskaita kuormia, niin etunostolaitteisiin kiinnitetään etupaino, jolloin traktoriin saadaan sopivasti omamassaa lisää. Kun talvi koittaa, vaihdetaan renkaiksi Nokian Hakkapeliitat lamelleilla, jolloin saadaan pitoa liukkaille teille.

Hydrauliikan ja ohjausjärjestelmän asennustyö tehtiin Black Bruinin avustuksella Agri-Kymillä Kouvolassa. Navat ja etenkin letkut saadaan sopimaan lavan alle kätevästi ilman, että mitään jää maastoon kiinni, vaikka vaunulla ajettaisiin pahempaankin paikkaan.

Lumikasasta latupohja

30000 kuution kasa tehtiin viime talvena tykkilumella, jotta latulumesta saadaan puhdasta. Kasan päälle ajettiin päälle puoli metriä sahanpurua eristeeksi. Lumi lastataan nyt perävaunuihin ja kuljetetaan latupohjalle. Lumen päällä ei voi ajaa, koska hiihtolatu ei siedä roskia. Kääntöpaikalta peruutetaan aikaisemmin kipattua lumivallia vasten ja latupohjalle kipataan kuorma paikkaansa ja vähintään kaksi kuormaa rinnakkain ja kurveihin hieman enemmän. Näin saadaan latupohja perinteistä hiihtäville ja luistelijoille.

Jos latupohja olisi tasaisessa maastossa, niin tavallisellakaan perävaunulla ei olisi ongelmia liikkua kuorman kanssa. Perävaunun ja kuorman kanssa joudutaan peruuttamaan myös jyrkkää mäkeä ylös, jolloin pito traktorista loppuu helpolla.

-Veto laitettiin takimmaiseen akseliin, jolloin peruuttaessa vedolla mäkisessäkin maastossa, taka-akseli kiskoo yhdistelmää tehokkaasti. Black Bruinin ohjausjärjestelmä tunnistaa aktivoinnin jälkeen kumpaan suuntaan yhdistelmällä ollaan liikkeellä, jolloin kuljettajan ei tarvitse huolehtia siitä. Käytön helppous on ainakin minulle jäänyt tästä päällimmäisen mieleen, kun portaattomalla vaihteistolla saadaan myös veto toimimaan samaa tahtia, Veli-Matti kertoo.

Kun edellisviikolla oli ajettu lunta parin sentin lumisateen jälkeen tiukkaan mäkeen, niin vaunu nousi ylös, vaikka tehosta oli käytössä vain 50 %. Nelivetoakaan en aina heti huomannut laittaa päälle, mutta kuorma nousi silti, Veli-Matti kehuu.

Letkut eivät roiku missään, vaan vaunun kanssa voi ajaa reippaasti samanlaisesta paikasta kuin aikaisemminkin pelkäämättä letkurikkoja.

26 tonnia

-Kun perävaunuhankintaa Agri-Kymin Mannin Janin kanssa suunniteltiin, niin yhteyttä otettiin sitten myös Black Bruinin myyntiin Tero Pelkoseen. Kun vaihtoehtoja pohdittiin, niin ensin oli mielessä 20 tonnin teli. Kävin sitten läpi töitä, missä vetoa tarvitaan, kuten epätasaisessa maastossa raskailla kuormilla, päädyttiin isompaan 26 tonnin teliin 1,8 metrin napavälillä. Veli-Matilla on käytössään 12-kuutioinen maansiirtolava.

Kun aikoinaan yhdistelmää katselin, niin tavoitteena oli riittävä ketteryys. Reilun kuukauden aikana perävaunua on hinattu jo ahtaissa paikoissa ja se on sopinut sinne, minne sen on pitänytkin. Jokaiseen huonompaankin paikkaan on päästy, mihin on haluttu. Peruuttamista helpottaa langattomasti toimiva kamera, joka on lavan alla. Kamera parantaa myös turvallisuutta.

Ohjaamoon on sijoitettu näyttö, joka kertoo vedon tilan. Kuljettaja voi valita vedon pois ja päälle sekä halutun voima/painetason (25/50/75/100 %), millä öljyä ohjataan napoihin.

Ensin puhuttiin pienistä hydraulimoottoreista navoissa, mutta lopulta laitettiin pykälää isommat, B260-moottorit rumpujarruilla. Hitaammalla alueella hydrauliikka avustaa maksimissaan 4 km/h nopeuteen ja nopeammalla 8 km/h saakka, kun moottorissa on 1500 kierrosta minuutissa.

-Edellisessä perävaunussa oli hydraulitoimiset jarrut. Tähän touhusivat minulle paineilmakäyttöisiä rumpujarruja. Nyt en näitä enää antaisi pois, kun toimivat paremmin kuin vanhat. Jarrut ottavat pehmeästi kiinni, Veli-Matti kehuu. Näissä hommissa pitää olla kaikissa pyörissä pitää olla jarrut, jotta vaunu saadaan pysähtymään. Alle valittiin leveimmät Nokian Country Kingit, mitä oli lupa laittaa.

Lue lisää Agri-Kymin maahantuomista Samasz-tuotteista.