Uutiset

Yleinen

Tehdaskunnostettu Vervaet tilakäyttöön

– Ei tämän hintaluokan hankintaa aivan suinpäin tehdä, Anna Ollila nauraa.
Lietekaluston päivittäminen tuli ajankohtaiseksi, kun 25 vuotta palvellut Teho-Lotina multainvaunu ei lietemäärän kasvettua enää ollut riittävän tehokas tilan tarpeisiin. Myös levitystarkkuuden ja työn jäljen vaatimustaso oli noussut. Alusta asti itsekulkeva lietteenlevitin oli ykkösvaihtoehto, koska haussa oli tehokas, ketterä ja mahdollisimman vähän peltoa tiivistävä ratkaisu kohtuulliseen hintaan. 90-luvun alusta asti liete on tilalla siirretty pellon laitaan kahdella ajotankilla levitystehokkuuden lisäämiseksi ja teiden rapaantumisen välttämiseksi.

Kun eri vaihtoehtoja pohdittiin, päädyttiin lopulta kolmipyöräiseen levittimeen.
– Kolmipyöräisessä koneessa yhdistyivät haetut ominaisuudet. Vervaet on ketterä ja helppo ajaa, eikä isorenkainen, kohtuullisen painoinen kone jätä pahoja jälkiä peltoon, summaa Anna.

9 kuutiota 6:n sijaan

– Kun kauppaa koneesta tehtiin, sopimus tehtiin nimenomaan peruskunnostetusta koneesta. Kävin tehtaalla katsomassa ostamaani Vervaetia sen ollessa purettuna ja kunnostettavana, Anna kertoo. Kaupanteko ja neuvottelut teknistä asioista hoituivat todella jouheasti suoraan tehtaan edustajien kanssa ja neuvoja saa edelleen tarvittaessa helposti soittamalla.

Ollilan Vervaetin alkuperäinen vuosimalli on 2001, mutta kone purettiin tehtaalla palasiksi ja kuluvat osat, kuten hydraulipumput, lietepumppu ja hakkurin osat, vaihdettiin uusiin. Ollilan Vervaetissa on 430-hevosvoimainen DAF:n moottori, mikä on vakiona kaikissa koneissa vuodesta 2002 eteenpäin.

– Ohjaamo on vanha, mutta siihen on paranneltu ääni­eristyksiä. Runko tarkistetaan peruskunnostuksen yhteydessä ja sitä vahvistetaan tarvittaessa. Vanhemmissa koneissa nostolaitteet päivitetään nykyaikaisemmiksi, luettelee Anna muutamia tehdaskunnostuksen vaiheita.

Yhdeksän kuution lietepumppu ei ole alkuperäinen vaan se vaihdettiin kunnostusvaiheessa. Yhdeksän kuution lietepumppu lyhentää täyttöaikaa noin minuutilla kuusikuutioiseen pumppuun verrattuna. Levitystehon kannalta jokainen työvaihe on tärkeä. Jos aika kuluu päisteissä sorratessa, siirtymissä välisäiliölle tai tankin täytössä, koneen levitysteho jää huonoksi korkeastakin ajanopeudesta huolimatta.
Vervaetissa liete ei mene hakkurin läpi säiliötä täytettäessä, vaan vasta levitysvaiheessa ennen kuin liete päätyy multaimen jakajalle.

– Hyvä puoli on se, että hakkuri ei syö pumpun imutehoa. Huono puoli on, että Börger-pumpun lamellit ovat alttiimpia vaurioille, jos lietteen seassa on asiaankuulumatonta tavaraa, Anna muistuttaa.
– Olen tyytyväinen tähän valintaan, Anna vakuuttaa.

Sijoitus tulevaisuuteen

Sikatilalla viljan ja valkuaiskasvien viljely kattaa suurimman osan peltoalasta.
– Mahdollisimman suuri osa lietteestä halutaan sijoittaa peltoon keväällä ennen kylvöjä lietteen ravinteista saatavan hyödyn maksimoimiseksi. Silloin ei aikaa ole hukattavana, vaan tarvitaan tehokas ja toimiva koneketju. Uskoisin Vervaetin simppelin tekniikan lisäävän toimintavarmuutta ja mahdollistavan vikojen korjaamisen nopeasti ja kohtuullisin kustannuksin, tuumailee Anna.

– Tilakäyttöön kone voi vaikuttaa ylimitoitetun tehokkaalta. Ainakaan vielä koneella ei ole urakoitu muille tiloille. Kun huomioidaan lannoitteiden kallistuminen, lannanlevitykseen käytettävissä olevan ajan vähyys, tuotannon laajentuminen, mahdolliset tiukennukset lannan syyslevitykseen ja ympäristönäkökulmat, niin tehokas laite puolustaa paikkaansa. Kalliista koneesta täytyy pitää huolta niin, että se kestää pitkään, laskeskelee Anna.
– Ei ole omakohtaisia kokemuksia, joten muodostan mielipiteen asiasta vasta ensi kevään kokemusten jälkeen, vastaa Anna kysyttäessä lietteenlevittämisestä oraille.

Lautasvannaslevitin

Vervaetin mukana tuli ”kylkiäisenä” käytetty Schuitemakerin lautasvantailla varustettu 8,4-metrinen levitin, joka on periaatteessa nurmilevitin. Levitin purettiin palasiin ja siihen vaihdettiin laakerit ja lieteputkia. Tippumisenestoventtiilit poistettiin käytöstä, kun ne ovat monesti hankalat sianlietteellä. Lautasista uusittiin osa ja loput uusitaan ensi kaudeksi, jotta levitysjälki olisi tasainen.

– Ainakin viime keväänä, kun maa oli pitkään märkää, kyseinen levitin osoitti toimivuutensa kynnetyllä mulloksella. Muokkaavampi multain olisi todennäköisesti nostanut märistä hiesusavipelloista hankalia isoja kokkareita, mutta kuivempina keväinä sillä säästetään pellon muokkauksessa, Anna perustelee.
Viljalla lietteen levitystasaisuus tai -epätasaisuus näkyy heti kasvustossa ja vilja valmistuu epätasaisesti.
Hankintalistalla on ajouraopastin ja lisäkamera koneen imukärsään, jolloin kärsän liikkeet ja lietteen määrä säiliössä olisi aina selvillä.

Erillistä kuljetusta

Ollilan tilan lietelogistiikkaan kuuluvat siirtovaunut ja välikontti.
– Lietettä saadaan liikkeelle mahdollisimman nopeaan tahtiin paljon ja levitin saa olla koko ajan pellolla työssään eivätkä sen kalliit renkaat suotta kulu tiellä, Anna kertoo.

Kontille oma lavetti

Lietteen välivarastokontti on lavetin päällä. Kontti voidaan irrottaa lavetista. Runko on vanhasta kuorma-autosta ja vanha etuakseli eli nykyinen taka-akseli on ohjattava. Tällöin yhdistelmä sopii kulkemaan ahtaistakin liittymistä.

Lavetilla on oma hydrauliikka, jolloin traktorista tarvitaan vain vetovoimaa ja akselinpyöritystä. Tarkoitus on rakentaa myös sekoituspotkuri pyörimään hydrauliikalla, jolloin sianlietekään ei sakkaudu kontin pohjalle.
– Kun lieteketjun levityskapasiteetti on kasvanut, nykyisen kuljetuskaluston tehokkuus ei enää pidemmillä siirtomatkoilla riitä, Anna toteaa ja harkitsee jo parasta vaihtoehtoa kuljetuskaluston tehostamiseen.

Pellot kuntoon ja ajolinjat haltuun

Työn eteneminen on monesti kiinni siitä, miten selkeä lohko on. Turhat kulmat ja keskellä peltoa olevat ojat hidastavat työntekoa. Päällekäinajo kulmissa ja kiiloissa lisää kustannuksia sitä enemmän mitä pienempi on lohkokoko. Ojan pientareet aiheuttavat myös kasvinsuojeluongelmia.
– Nämä minulle uudet, vielä kunnostamattomat pellot ovat olleet nurmella ja kaipaa­vat kipeästi turhien mutkien oikomista ja muuta kunnostusta, Anna toteaa.
– Ajolinjojen ja tankkauspaikkojen suunnittelu on mielestäni hyvin tärkeää pyrittäessä hyvään työjälkeen ja tehokkaaseen levitykseen, Anna kertoo.
Mielellään samoja uria ei ajeta, vaan haetaan vaihtoehtoisia linjoja eri vuosina, kun maa kuitenkin muokataan toisin kuin nurmitiloilla. Nurmilla lietteenlevityksen ajolinjojen pitäisi aina noudattaa korjuun suuntaa, jolloin pellolle ei tulisi turhaan epätasaisuuksia.

Ei paluuta traktorilevitykseen

– Ainakaan minun tapauksessani ei vastaavan tehoisen lieteperävaunun ja uuden tehokkaamman traktorin hankinta olisi tullut edullisemmaksi, Anna pohtii. Tällä koneella tehdään töitä toki vain lietesesonkina, mutta levitysergonomia ja levitettävät kuutiot päivässä oikeastaan ovat ratkaisevia kalustohankinnassa. Jokaisen koneenostajan tulisi tarkasti miettiä, mikä on paras ratkaisu juuri hänelle ja tutustua huolella tarjolla oleviin vaihtoehtoihin ja niiden tekniikkaan sekä laskea hankinnan hyödyt ja kustannukset.
Liikkeellä pitää olla ajoissa. Esimerkiksi Vervaetin tehdaskunnostetut koneet ensi kaudelle myydään näihin aikoihin.

Katso video HD-laatuisena osoitteessa:
http://www.youtube.com/watch?v=QWekrm9_tPc

Lue seuraavaksi