Uutiset

Yleinen

Suokoneelta jyrsin joka lähtöön

– Meillä on testissä erikoisrumpu, jossa on haettu uutta asemointia terille. Kun lähdetään kunnostamaan sorateitä tai pienimuotoisesti murskaamaan asfalttia, pitää murskausrummun rakennetta muuttaa perinteisestä, kertoo Tuomo Meriläinen Suokoneelta.

Kun murskattava aines on kovaa, ei terien pidä päästä haukkaamaan liikaa. Uuteen rumpuun on nyt suunniteltu teräkartta uusiksi ja asemoitu terät 18 millin jaolla.

– Kun lähdetään murskaamaan raskaampaa materiaalia isoilla (300–600 hv) tehoilla ja massiivisilla laitteilla, pitää huolehtia myös laitteiden kestävyydestä. Olemme rakentaneet jyrsimeen luistovahdin, Tuomo kertoo.

Punainen valo varottaa kuljettajaa, kun luistoa on yli sallituksi säädetyn rajan. Rajaa voidaan säätää ja LED –impulssit rekisteröidään laitteessa, joka laskee kahden akselin välistä luistoa. Kun ylimääräistä luistoa tulee, kuljettaja voi hieman hellittää., koneen ylikuormakytkimet eivät lämpene liikaa ja työ jatkuu joustavasti eteenpäin.

– Kaksi luistovahtia on nyt asiakkaiden erikoiskoneissa asennettuna ja keräämme niistä kokemuksia, Tuomo valottaa.

Lue seuraavaksi