Uutiset

Yleinen

SEME-yleiskahmari monitoimilaitteeksi

Selän Metalli on 1991 maatilan sivuelinkeinona aloittanut metalliyritys, joka tekee erikoistöitä teollisuudelle, kuten sellukattiloiden syöpymistä estäviä laitteistoja. 60 % tuotannon arvosta myydään ulkomaille ja päämarkkina on Amerikassa, jossa teollisuuslaitoksia rakentavat yritykset ja teollisuuden kunnossapitoyritykset ovat pääasiakkaita.

– 1995 vuoteen saakka tehtiin myös kaikenlaista koneenkorjausta, mutta sitten se jätettiin muille ja keskityttiin siihen mitä parhaiten osaamme, Jyrki muotoilee.
Takapihalla on itse tehty traktori ja autosta rakennettu ruohonleikkuri, joten osaamista on toki muuallakin kuin teollisuustuotteissa.

Tiiviissä yhteisössä haasteet ratkaistaan perhepiirissä

Selän Metalli Oy on perheyritys, jonka töissä ovat aviopuolisot Jyrki ja Kaarina Kovanen. Jyrki toimitusjohtajana tekee hallintotöiden lisäksi myös metallityöt. Kaarina hoitaa toimistorutiinit tilauksista laskutuksiin. Kaarina tekee myös aputoiminimen kautta kotisivuja nettiin. Jyrki ja Kaarina olivat 80-luvulla samalla luokalla maatilateknisellä linjalla Joroisilla ja he ovat vasta vuosien päästä aloittaneet yrittäjäpariskuntana.

– Pienessä yrityksessä pitää olla joustava ja missä on pullonkaula, sitä lähdetään tekemään yhdessä. Esimerkiksi lentorahtitoimitus Amerikkaan sellukattilaan on tilattu puoli vuotta etukäteen. Kun osat ovat meillä, on yleensä kiire ja silloin kaikki tekevät kahta vuoroa perä jälkeen, lupaavat Jyrki ja Kaarina.
Kaarinan veli, Tapani Häkkinen, on Selän Metallin suunnittelija. Tapani osallistuu myös tuotantoon, kun suunnittelupöytänsä vierestä ehtii.

– Kun kerran innovaatioita lähdetään suunnittelemaan, niin niitä tulee väkisin. Suunnittelupöydällä on paljon uusia ideoita, joita työstetään sitä mukaan, kunhan ehditään, toteaa Tapani.

Tapani palkattiin töihin vuosi sitten syksyllä. Tapani tekee oman suunnittelun lisäksi myös töitä muille. Yritykset ostavat suunnitteluresurssia tarvittaessa käyttöönsä erilaisiin projekteihin.

Töitä tehdään joustavasti ja konttorista, tilausten ja laskujen käsittelystä tuotanto on vain yhden oven takana. Kun toimitukset edellyttävät lisää käsiä, saadaan apua toimistolta.

– Yleiskahmarin suunnittelu lähti liikkeelle, kun oli hiljainen aika muuten ja kahvihuoneen ikkunasta katselimme pellon raivausta naapurissa. Raivion kivien nostaminen maasta ei perinteisellä puutavarakouralla käynyt ollenkaan sujuvasti. Yleensä kivestä piti ottaa kiinni monta kertaa, kun aina kivi pyörähti otteesta. Kun yrityksen normaaleissa toimituksissa oli hiljaista, ehdittiin kouran suunnitteluun paneutua ja tulokset ovat nähtävillä. Kehittely vei kokonaisuudessaan pari vuotta, kun suunniteltiin rakenteita ja päädyttiin esimerkiksi rakenteessa 1268 millin aukeamanaan kourassa.

SEME-yleiskahmarin malli S on tarkoitettu kevyisiin puutavarakuormaajiin ja SEME H raskaampaan kalustoon, kun sen omapaino on 185 kiloa.

– Olimme ensimmäistä kertaa näyttelyssä Jyväskylässä ja havainnollistimme tuotteitamme videoilla. Moni katselija kysyi, käykö työ todella noin kätevästi, Jyrki kertoo.

Yleiskahmariksi

Nyt markkinoilla on siis koura, joka käy pilkkeiden, puurangan, tukkien, paalien, kantojen ja vaikka kivien nosteluun. Siis oikeastaan kaiken muunkin, josta voi ottaa kiinni. Lisävarusteeksi on tulossa kahmariin kiinnitettävä sorakuuppa irtotavaran kuormaamiseen.

– Se kiinnostanee heitä, joilla on kuormattavana rakeista tavaraa kuten kalkkia ja soraa, Tapani esittelee.
Koura on ollut suunnittelun välissä koekäytössä Selän Metallin lähistöllä rantasalmelaisella Markku Penttisellä. Koura on ollut kiinni jatkuvasti kuormaajassa ja sille on käyttöä lähes päivittäin.

– Eipä kouraa ensisuunnittelun jälkeen paljon ole tehtaalla kierrätetty, kun tuote oli jo oikeastaan valmis. Pientä viilausta rakenteisiin tehdään, kun sylinteri vaihdetaan halkaisijaltaan hieman isompaan, toteaa Tapani.

Sopii eri töihin

– Omissa töissäni tälle on kertynyt paljon käyttöä, vaikkei laitteessa tuntimittaria olekaan, Markku toteaa.
Esimerkiksi kun pilkotaan rankoja, seurauksenahan on kasa pilkkeitä. Pilkkeet voidaan lastata suoraan perävaunuun tai liiteriin. Moni tekee pilkkeistä vain maahan kasaa, jotta pilkekone saa olla samalla paikalla. Yleensä pilkkeet on heitetty käsin eteenpäin, kun pilkekasan siirto on ollut hankalasti koneellistettavissa.

Semen kahmarilla pilkkeiden koneellinen kuormaus on kätevä tehdä. Toisin kuin perinteisessä puutavarakourassa, Semen kahmarissa kourat voidaan upottaa kasaan ylhäältä alas. Kun ote kiristetään, saadaan pilkkeitä mukaan suuri määrä, jolloin siirtely on joutuisaa. Viimeisten pilkkeiden keräily maanpinnasta on myös kätevä tehdä kahmarilla, kun pilkkeitä ei nosteta vaan otetaan sivusta pihtiotteella kiinni.

Noin kolmen heittomotin kasa on perävaunussa hieman reilussa parissa minuutissa.
– Olemme koittaneet pilkekuormien tekoa kahdeksanpiikkisellä raskaammallakin kouralla, mutta kuusipiikkinen on nopeampi. Kahdedsanpiikkinen ei uppoa kasaan yhtä hyvin kuin tämä kuusipiikkinen, Markku vertaa.

Rangat ja muu puutavara

Energiapuukasaan tämä uppoaa paremmin kuin perinteinen koura, ja kasa saadaan nopeammin siirrettyä. Tavara voidaan lastata vaikka tavalliseen perävaunuun, kun tässä piikit saadaan suoraan alaspäin ja tavara saadaan nostettua koneellisesti kuormasta myös aivan laidan vierestä.

– Perinteinen koura ei sinne kulmaan ylety, Markku muistuttaa.
Perkaukseen
– Kun olen raivannut pellonpientareita pajuista, olen käynyt repimässä pois myös pajujen juuret. Juuret nousevat kätevästi myös tällaisella hieman kevyemmällä kuormaimella, kun koura ei kuitenkaan paina kuin 135 kiloa.
– Kuuluisia savolaisia kiviä olen myös irrottanut tällä maasta monta perävaunukuormaa, Markku kehuu.

Kun piikit painaa maahan kiven viereen ja puristaa kiven otteeseen, nousee noin puolen kuution kivi maasta kätevästi. Kouran ote ei lipsahda kiven pinnasta niin kuin perinteisellä puutavarakuormaimen kouralla

Kokeilemme kouraa ensimmäiseen maassa pilkottavaa kiveen, josta pilkottaa nirkko maan päällä. Kivi on ”unelmakohde” särkeä esimerkiksi niittokone. Kun Markku painaa pihdin kiven ympärille ja nostaa kolme kertaa, nousee mukana maata kiven ympäriltä. Neljännellä kerralla ote on kivessä ja pienen vasikan kokoinen kivi nousee vähitellen. Yksi savolainen kivi on jälleen noussut maasta.

– Yhdessä esittelyssä, kun raskaampi koura oli kiinni metsäkoneessa, maasta nousi kuution murikka. Kun koura vain saa otteen kiven ulkokehältä, ote pitää hyvin piikkien varassa, Tapani kertoo.

– Markkinoilla olevassa kahmarissa sylinteri on hieman järeämpi, kuin tässä suunnitteluversiossa, jotta saadaan puristusvoimaa lisää, Tapani esittelee.
– Nostelen tällä myös pehkupaaleja. Isoa, tiukkaa pyöröpaalia, jossa on silputtua rehua, kun nostaa, niin silloin pitää kouraa puristaa koko ajan, koska paali meinaa luiskahtaa kourasta.
Tällä on kuormattu myös lantaa, jossa on kuivikkeena ollut purua ja turvetta. Tällöin lantaa voidaan ottaa kourien väliin, mutta kasaa ei saa puristaa ylimäärin. Jos puristusta jatkaa, ei mukaan saa kuin lusikallisen, Markku opastaa.

– Olen ollut tällä nostamassa myös uimarannan laituria. Tällä kun ei tarvitse rikkoa rakenteita. Riittää, kun tarttuu vain esineen reunoista kiinni. Kyllähän tämän käyttö on lähinnä mielikuvituksesta kiinni. Ja tämä on oikeastaan ensimmäinen laite, millä saa irtopilkkeen kuormauksen koneellistettua kätevästi, Markku muistuttaa.

Yksi Selän Metallin tuote on Vestykki, joka voisi olla palokunnan apuna palopaikalla. Lietevaunuthan ovat vain osan vuotta pellolla ja muun ajan ne voisivat olla varalla, jos sattuu tulipaloja, joissa tarvitaan paljon vettä. Lietevaunulla päästään hakemaan vettä pahemmastakin paikkaa ja sillä päästään viemään vettä pahaankin paikkaan. Jotta vesi saadaan vielä palopesäkkeeseen, lietevaunun letkun päähän voidaan kiinnittää Vestykki. Voidaan Vestykkiä käyttää toki vaikka pesuihinkin.

www.selanmetalli.fi

Lue seuraavaksi