Uutiset

Yleinen

Schäffereitä moneen käyttöön

Muutama seikka yhdistää kaikki Schäfferin kuormaimia: nostovarret ovat erittäin kapeat ja puomin nosto tehdään yhdellä nostosylinterillä, paitsi Z -aisaisissa kuormaimissa, joiden omapaino pienimmillään on noin 3,5 tonnia. Kaikki koneet ovat runko-ohjattuja ja kuljettaja istuu takarungon, käytännössä oikeastaan taka-akselin päällä, kertoo Pekka Heinonen Konefarmilta.

Schäfferillä on lujuusläksyt luettu huolella. Kuormainten akselit tehdään omilla piirustuksilla ja riittävillä varmuuskertoimilla, jotta yksi kuormainten tärkeä ja herkkä paikka pysyy kunnossa.

– Kuormainten pysähtymisestä 2033 sarjasta lähtien pitää huolta akselin sisään rakennetut märkälevyjarrut. Ne toimivat luotettavasti kaikissa olosuhteissa, Pekka lupaa. Märkien jarrujen kuluminen on olematonta ja ne ovat käytännössä huoltovapaat.

Kaikkien kuormainten keskinivelellä on kolmen vuoden tai 3000 tunnin takuu. Niveltä ei tarvitse rasvata. Ongelmia niveleen kuitenkin tulee, jos nivelen voidesuojakalvo rikkoutuu nivelen suojan mennessä rikki. Tämän jälkeen pitää niveleen laittaa nippa ja aloittaa säännöllinen rasvaus.

Uusia malleja uusilla ominaisuuksilla

Kehitysprosessi Schäfferillä on ollut pitkä, siitä miten konetta liikkumista hallitaan. Yksi vaihtoehto tähän mennessä on ollut sähköinen suunnanvaihdin joystickissä; kytkin oikeaan asentoon ja sitten kaasua antamalla liikkeelle kuten pyöräkuormaajissa. Asiakkaat ovat halunneet vaihtoehtoista ohjaustapaa ja se heille pitää tarjota. Nyt 2000 -sarjan koneissa on vaihtoehtona myös poljinohjaus mäntäpumpulla.

– Tässähän nyt vaihdettiin oikeastaan aivan uudenlaiseen ajattelutapaan, Pekka kuvailee. Aiemmin käytössä oli avoin hydraulijärjestelmä, jossa öljyä pumpataan ja pyöritetään koko ajan. Se öljy, mitä ei tarvita, palaa säiliöön. Uusissa 2021 ja 2027 malleissa on suljetuttu hydrauliikkajärjestelmä ja muuttuvatilavuuksinen pumppu. Pienemmän 2021 mallin 20-hevosvoimaisesta moottorista saadaan nyt 35 % suurempi työntövoima ja suurempi ajonopeus, joka on nyt 12 km/h. Kuormaajan liikkeellelähtö on nyt pehmeä, millä on merkitystä etenkin tilanteissa, joissa tarvitaan tarkkuutta.

Perinteisessä yksi hydraulimoottori akselia kohti on pitäydytty, koska perinteinen akseli tarjoaa omat etunsa. Tehdas lupaa, että akselit kestävät vaikka niissä olisi paripyörät. Isompien mallien akseleissa on valinnaisena varusteena automaattisesti toimivat tasauspyörästönlukko, joka tunnistaa pyörien nopeuseron. Kuljettaja ei voi käyttää siis tasauspyörästön lukkoa väärin saatikka unohtaa sitä päälle.

Kun moottoritehot eivät pikkumalleissa ole suuria, työhydrauliikan käyttö muuttuvatilavuuksisella pumpulla sujuu paremmin myös ajon aikana. Kylmänä uudessa järjestelmässä moottori käy paremmin, kun hydrauliikka ei tukehduta moottoria. Edelleenkin on kuitenkin saatavilla myös rinnakkaisia 2026 ja 2033 malleja, joissa on sähköohjattu suunnanvaihdin.

Tarjolla tuplapumppuja

Jos kuormaimella tehdään töitä, joissa tarvitaan paljon öljyä, kuten lumilingoissa tai murskaimissa Schäfferillä on tarjota hydrauliikkaan myös tuplapumput.

Moottorivaihtoehtoja

Schäffer luottaa Kubotan moottoreihin alle 100 hevosvoimaisissa malleissa. Deutzin moottorit ovat käytössä sitä suuremmissa kuormaimissa. Uuden mallisissa Kubotan moottoreissa on sylintereiden väliin sijoitettu lämmityslaipat, jotka tasaavat moottorin lämpötilaeroja, mikä tarkoittaa käyttäjälle entistä pidempään huolettomia tunteja.

Moottorin ja rungon välissä on kumitiivisteet, mitkä vähentävät kuljettajaan kohdistuvia värinöitä.

– Uusissa 03-sarjassa moottoreissa on mahdollista käyttää myös rypsiöljyä polttoaineena, Pekka kertoo.

Ahtaisiinkin tiloihin

Vaikka kuormainten ominaisuudet ovat moninaiset, 2000 sarjan pienimpään, 2021 -malliin voidaan tarvittaessa laittaa renkaat, joilla se pujahtaa 79 senttiä leveästä aukosta. Toisaalta se voidaan varustaa myös leveillä renkailla ja kääntää vanteet, jolloin leveys onkin 1150 ja kuormain on vakaampi. Erityisesti viherpuolella halutaan käyttää leveitä, sinne sopivia renkaita, Pekka kertoo vaihtoehdoista.

Jos halutaan, että kuormain sopii ahtaista aukoista, mutta kuormaimesta halutaan vakaa, voidaan renkaat täyttää vedellä. Painopisteen kannalta renkaiden täyttö vedellä on hyvä vaihtoehto.

Akselit tarpeen mukaan

Pienimmissä koneissa malliin 2028 saakka käytetään kolmen tonnin kuormille mitoitettua akselia. Sen tunnistaa akselin napojen pulttien lukumäärästä, joita on neljä kappaletta. Tätä isommissa malleissa seuraavana käytössä on viisi-pulttinen akselin napa, joka kestää kuusi tonnia. Kuusi-pulttinen kestää seitsemän tonnia ja tällöin käytetään jo 70 millin akselihalkaisijaa. Schäfferin akseliston hampaat ovat vinot, jotta turhat äänet vähenevät ja hampaalle tulevaa kuormaa voidaan vähentää.

– Jos nostovoimaa on vaikka 2028 mallissa vajaa 1500 kiloa, tarkoittaa se, että tuo kuorma saattaa olla lähes kokonaan yhden pyörän päällä, ja silloin mitoitukset pitää olla kunnossa, Pekka muistuttaa. Lopuksi saattaa kuorman kanssa tulee vielä rytkäytys.

Isot kuormaimet

– Schäfferin teleskooppikuormaimet eli T mallit kuten 460 T, 470 T tai 6370 T pienimmässä päässä ovat maatilan ja urakoinnin monitaitureita, Pekka kertoo. Kuljettaja näkee puomin yläpuolelta kuorman, jolloin näkyvyys työkohteelle on hyvä. Pyöräohjattu teleskooppikuormain on kätevä maataloudessa paalien käsittelyssä, rehujen irrottelussa, kuormalavojen siirrossa tai urakoinnissa esimerkiksi rakennustyömailla.

– Tähän kokoluokkaan, jossa lähdetään noin neljän tonnin omapainosta ja noin kahden tonnin nostovoimasta on markkinoilla tarjolla jo monia merkkejä, mutta Schäfferin runko-ohjaus on poikkeus ja runko-ohjaus on hyvä monissa töissä, Pekka muistuttaa.

Kun ajonopeutta teleskooppikuormaimilla on 20 kilometriä tunnissa ja isoimmalla tyyppimerkinnältään 9380 T jo 35 km/h, siirrot työmaalta toisella onnistuvat sujuvasti.
Schäfferin teleskooppikuormaimet ovat kaikki varustettu kuormanvakaimella. Se on tehty poikkeuksellisesti kompensaatiosylinterillä, joka välittää hydraulisesti tiedon aisojen asennosta eteenpäin, jolloin kuorma pysyy koko ajan alkuperäisessä asennossa.

Uusissa malleissa nivel on vielä 20 % vahvempi kuin ennen. Jos nivel syystä tai toisesta vaurioituu, nivel on mahdollista irrottaa ja vaihtaa. Schäfferin malli on rakentaa kuormain, niin että pyörät pysyvät maassa rungon 12 asteen kiertymään saakka. Tämän jälkeen rajoitin estää enemmän kiertymisen. Isoissa koneissa taas mallista teloskooppipuomisesta 460 mallista ja Z –puomisesta 5300 mallista lähtien taka-akseli kallistuu.

Halutut mallit

– Kyllähän etenkin pienet mallit ovat haluttuja, kun niillä korvataan monasti käsityötä. Kynnys niiden hankintaan on matala ja kynnys luultavasti matalenee edelleen, kun toimme uudet 2021, 2027 ja 2028 -mallit markkinoille.

Malliparien 2021 (uusi)– 2020 (vanha) ja 2027 – 2028 mallien toisistaan poikkeavat ominaisuudet lisäävät osaltaan kiinnostavuutta. Moottoritehot ovat esimerkiksi 2021 ja 202o malleissa samat, mutta muuttuvatilavuuksinen pumppu tuo 2021 jopa 35 % lisää työntövoimaa. Samoin on toisessa malliparissa, joissa molemmissa on 26 hevosvoimainen moottori.

– Suojakaari pitää tämän kokoluokan koneissa jo olla ja siksi tarjoammekin ROPS -luokiteltua suojaa. Muita vaihtoehtoja ovat sitten suojakatos ja varsinainen ohjaamo, Pekka kertoo. Katos koneessa pitää olla, jos kone varustetaan paali tai trukkipiikeillä. Tehdaskaan ei ota tällöin tilausta vastaan ilman kunnollista kuljettajan suojaa.

Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto on taittuva ROPS-suoja, jota tarjotaan 2300, 3300 ja 4300 malleihin vakiona. Suoja siis taittuu tarvittaessa, jolloin kuomain mahtuu jopa vain 176 korkuisista aukoista sisään.

Schäfferin uusien mallien moottorin ilmanotto on järjestetty siten, että ilma otetaan sivulta sisään ja puhalletaan takaa ulos. Tällöin koneella sisätiloissa liikuttaessa pöllytetään mahdollisimman vähän.
Moottorin suoja on lasikuiturakenteinen, jolloin moottorin äänet vaimenevat.

Uusi 3350 malli

– Uudessa Schäfferin 3350-mallissa on 50 hevosvoimaa ja uudentyyppinen moottori ja keskinivel. Akseliväli on hieman pidentynyt ja ohjaamo on myös uudistettu. Tähän voidaan kiinnittää vaikka 180 -senttinen rehunjakokauha tai muu järeämpi työlaite, Pekka kertoo.

”Joustopuomisto”

– Schäfferin puomisto on selkeä, Pekka kehuu. Kun puomisto kuitenkin antaa jossain vaiheessa aina hieman periksi ja vääntyy sivuttain, kun esimerkiksi kuormataan soraa, puomiston sivuliikkeisiin on varauduttu. Sylinterien päissä on pallonivelet, jolloin tappien rasitus ja kuluminen on vähäistä. Tällä on vain varmistettu se, ettei puomisto normaalissa käytössä vaurioidu, Pekka muistuttaa.

– Ja vaikka puomisto on keskellä, näkymät ovat kuljettajan paikalta hyvät työkohteelle. Ja kun valitaan pienkuormainta, vertaillaan usein esitteiden nostokorkeuksia. Monesti on merkittävämpää, että mikä on nostokorkeus, joka saavutetaan renkaiden etupuolelle, Pekka huomauttaa.

Adapteri saatavilla

Jos etukäteen on hankittu vaikka Euro- sovitteisia työlaitteita traktoriin, ne voidaan kiinnittää myös kuormaimeen adapterin avulla. Saatavana on myös työlaitelevy Euro-kiinnityksellä, jos on taitoa tehdä omat työlaitteet kuormaimeen.

Mukavuutta ohjaamolla

– Kyllähän se on niin, että jos kuormain tai teleskooppikuormain hankitaan vähänkään ammattimaiseen käyttöön, siihen otetaan myös ohjaamo. Harvemmin kukaan haluaa avo-ohjaamoa, paitsi jos käyttö satunnaista tai työtä tehdään sisätiloissa. Työ vain sujuu kuljettajalle paremmissa olosuhteissa sujuvammin, Pekka painottaa.

– Schäffer koneena myy itse itseään. Ja tyytyväiset asiakkaat kyllä pitävät huolen, että sana kulkee. Kotieläintiloilla lomittajat ovat se kanava, jota kautta sana kulkee nopeasti, mikä laite toimii. Lopullisen valinnan koneen koosta ratkaisee asiakkaan käyttötarkoitus. Koneen kokoa rajoittavat sitten esimerkiksi ahtaat kulkuväylät. Monesti asiakkaan luokse mennään pienkuormaimen kanssa ja katsotaan oikeasti, että sopiiko sillä kulkemaan vai ei. Kun koneella saa hoidettua halutut työt, löytyy yleensä yhteisymmärrys myös lisälaitteista, joita tarvitaan. Ja lisälaitteita voi tarvittaessa hankkia lisää. Niin monesti käy, Pekka muistelee.

Suomen maahantuoja: www.konefarmi.fi
valmistajan sivut: www.schaeffer-lader.de

Lue seuraavaksi