Sähköohjaus valtaa alaa etukuormainten ohjauksessa

MP-Liftin mottona on, että etukuormaimissa on vakiona kaikki mitä pitää olla. Etukuormaimen hallintalaitteena sähköohjaus on kuitenkin vielä lisävaruste ja 80 prosenttia kuormaimista myydään edelleen vaijeriohjauksella. Kokemukset uuden sukupolven askelmoottorilla toteutetusta sähköisestä ohjauksesta vaikuttavat kuitenkin sen suuntaisilta, että muutaman vuoden kuluttua sähköinen ohjaus on vakiovaruste MP-Liftin etukuormaimissa.

MP-Lift on toimittanut sähköisellä ohjauksella varustettuja etukuormaimia ensimmäisen kerran jo kymmenisen vuotta sitten. Näissä ohjaus tapahtui magneettiventtiileiden avulla ja niissä oli tarkkuusongelmia ja paljon säätämistä. Kehittymättömyyden takia MP-Liftillä tuli väliin useita vuosia, että sähköohjauksia ei asennettu lainkaan.

Kolme vuotta sitten alkoi uuden sukupolven Valvoil-sähköohjauksen asennukset. Tässä mallissa ohjaus on toteutettu askelmoottorin avulla. Askelmoottori säätää karaa juuri saman verran kuin ohjaimesta pyydetään samaa tapaan kuin vaijeriohjauksessa. Kokemukset kertovat, että toiminta on kevyempää ja varmempaa kuin vaijeriohjauksella, sillä vaijerin kitkat jäävät sähkövälitteisessä järjestelmässä pois. Askelmoottorilla varustettu sähköohjaus mahdollistaa muun muassa ravistuksen, mikä ei aikaisemman sukupolven sähköohjauksella ollut mahdollista.

Yksi merkittävä ominaisuus uuden sukupolven Valvoil-sähköventtiilissä on, että karoja voidaan käyttää vaikka traktori ei käy. Tämän ansiosta on mahdollista laskea paineet pois kuten vaijerivälitteisissäkin laitteissa ja helpottaa näin lisälaitteiden hydrauliikan kytkentää laskemalla paineet pois pikaliittimistä.

Mikko Perä MP-Liftiltä kertoo, että myös hydraulinen esiohjaus on hyvä ja mahdollistaa hyvän tarkkuuden, mutta direktiivien mukaisesti niitä ei ole mahdollista asentaa nykyaikaisesti jälkiasennuksena.

Kolme vaihtoehtoa

MP-Lift-etukuormaimen sähköohjaus on mahdollista toteuttaa kokonaan oman järjestelmän lisäksi traktorin omalla joystic-ohjaimella. Hydrauliikka voidaan kääntää etukuormainkäyttöön asentamalla traktoriin sähköventtiili tätä varten.

Kaikkein yksinkertaisin tapa saada sähköinen ohjaus etukuormaimelle on ostaa etukuormainvalmius traktorikaupan yhteydessä, mikä on myös varsin kustannustehokas tapa, mutta soveltuu vain uuden traktorin hankkijalle. Muutamat traktorivalmistajat tarjoavat optiona uuteen traktoriin etukuormainvalmiutta eli tehdasasenteista väliventtiiliä. Näitä ovat ainakin Valtra, John Deere ja New Holland.

Tehtaalta tilattu järjestelmä on integroitu traktoriin, joten asennus on täysin sovitettu järjestelmään ja sisustukseen. Myös tehtaan alkuperäisellä joystic-ohjaimella toimiva järjestelmä on ohjaamon osalta integroitu hallintalaitteisiin vaihtoventtiilin ollessa näkymättömissä jossakin traktorin alla. Kokonaan omasta ohjainjärjestelmästä saadaan myös siisti huolellisella ja hyvin suunnitellulla asennuksella. Ergonomiaa saattaa olla jopa mahdollista säätää enemmän kuin tehtaan alkuperäisohjaimella.

Nuujalla kaksi eri versiota

Aulis Nuuja Oy:llä on käytössä kaksi sähköohjauksella olevaa MP-Lift-etukuormainta. Vuonna 2008 Nuuja hankki Massey Ferguson 7465 -traktorin, johon asennettiin MP-Lift-etukuormain toimimaan vaihtoventtiilillä traktorin alkuperäisellä ohjaimella. Vanhemmassa 4270-mallisessa Fergussa Nuujalla oli vaijeriohjauksella toimiva MP-Lift-kuormain, joka modernisoitiin pian tämän jälkeen sähköisellä ohjauksella, joka oli aivan ensimmäisiä uuden sukupolven sähköohjauksia.

”Kun tuohon isoon traktoriin tuli sähköohjaus, tulivat sen edut selvästi esille ja halusin myös tähän toiseen sähköisen ohjauksen. Vaijeritoiminen oli huomattavasti kankeampi käyttää kuin tämä sähköohjattu. Lastaamme paljon viljaa ja siinä on pölyä välillä kovasti ilmassa. Tämä pöly menee vaijerin ja kuoren väliin aiheuttaen kankeutta. Rasvasimme vaijeria, mutta tilanne vain paheni sillä. Nyt siinäkin on ollut sähköohjaus kolmisen vuotta eikä ohjauksen kanssa ole ollut ongelmia”, kertoo Aulis Nuuja.

Kyrönmaalainen Aulis Nuuja Oy välittää viljaa; ostaa ja kauppakunnostaa sitä lajittelemalla, kuorimalla tai peittaamalla. Vaikka tilan pinta-ala on vain 14 hehtaaria, on sillä kolme isoa leikkuupuimuria ja kuivuri ja viljaa tilalla käsitellään 12-15 miljoonaa kiloa vuodessa. Lisäksi Nuujalla on valmistavaa tuotantoa ja myyntiä, kuten esimerkiksi Aku-viljaruuvit, jotka valmistetaan tarkasti asiakkaan toivomiin mittoihin.

Sesonkiaikoina traktoreihin tulee huomattavan paljon kuormaustunteja. ”Keväässä traktorin mittariin on kertynyt satakin kilometriä pelkkää kuormausajoa – edestakaisin reilua kymmentä metriä. Meillä on trukkikin, johon tulee paljon tunteja, sillä traktori ja trukki eivät korvaa toisiaan vaan ne sopivat erilaisiin käyttökohteisiin. Traktoria meillä käytetään lähes päivittäin – talviaikana pelkästään pihan kunnossapito työllistää. Vaijeriohjatussa laitteessa oli muutaman päivän käyttämättömyyden jälkeen joskus havaittavissa viivettä, kun vaijeri ei heti lähde kulkemaan juohevasti ja siten tulee tahattomia, joskus vaarallisiakin liikkeitä. Sähköohjatussa versiossa ei tällaisia ole, joten tältä osin sähköohjattu on myös turvallisempi vaihtoehto.”

Juha Kuusjärvi