Uutiset

Yleinen

Rehut kätevästi verkotettuun Kire-perävaunuun

Silppurikuski ja traktorilla perävaunua vetävä kuski voivat olla varmoja, jotta ennemmin tai myöhemmin perävaunu on täynnä, kun rehua vaunuun puhalletaan. Jos molemmat näkevät kuorman kertymisen, voidaan joissain tapauksissa optimoida vaunujen täyttöä eikä täyttymistiedosta muutenkaan haittaa ole. Asiakkaan tilauksesta Kiren Steel 240:n päälle on rakennettu rehulaidat, joissa etu- ja vasen sivuseinä ovat verkkoa.

Kun hankittiin uutta perävaunua ja vaunuja vertailtiin, päädyimme Kiren Steel 240:iin korokelaidolla. Vaunun kantavuus on 18 tonnia ja vakiona tilavuus on 24 kuutiota. Niihin on saatavilla verkotettu etuseinä ja muuten umpinaiset rehulaidat, jolloin tilavuus kasvaa 42 kuutioon

Poikkeuksellisesti rehua korjaa Johan Wasströmin pellolla 135-päiselle lypsykarjalle vihtiläinen säilörehu-urakoitsija Tuomas Lehtonen. Normaalisti Johanin rehunkorjuun hoitaa Vakkilaisen Tom Nurmijärveltä, mutta hänen ajosilppuri rikkoontui ja korjauksessa meni muutama päivä. Siinä parin päivän aikana korjattava rehu ehtii vanheta ja ravitsemuksellinen arvo laskee.

– Isomman perävaunun hankinta oli mielessä jo pidempään, jotta saataisiin parempi teho-hyötysuhde aikaiseksi, Tuomas kertoo. Tämä perävaunu tuli juuri sopivasti ennen korjuuta, joten sen ominaisuudet päästiin testaamaan heti tuoreeltaan. Vaunun kantavuus on 18 tonnia ja vakiona tilavuus on 24 kuutiota. Niihin on saatavilla verkotettu etuseinä ja muuten umpinaiset rehulaidat, jolloin tilavuus kasvaa 42 kuutioon, mutta emme olleet kiinnostuneet umpilaidoista. Hyviä kokemuksiahan meillä oli jo verkotetuista laidoista, Tuomas Lehtonen kertoo. Siksi rehukorokelaidat tilattiin myös sivusta verkotettuna.

Vuodet eivät ole veljeksiä sademäärien suhteen, eikä paikkakuntaeroiltakaan vältytä. Eroja sademäärissä on alueittain muutamien kilometrien etäisyydelläkin. Korjattava rehumäärä vaihtelee rajusti riippuen kevään sademääristä. Missä vettä on satanut edes vähän keväällä, sato on kohtalaista. Toisaalla taas sato on suorastaan runsas ja normaaliin verrattuna on tullut tupla määrä rehua.

Raaseporin Mustiossa ei kevään aikana ole vettä taivaalta satavana juuri tavattu, joten nurmet kärsivät veden puutteesta. Rehu pitää kuitenkin korjata, jotta se ei vanhene.

Poikkeuksellisesti rehua korjaa Johan Wasströmin pellolla 135-päiselle lypsykarjalle vihtiläinen säilörehu-urakoitsija Tuomas Lehtonen.

Jutun yksi opetus on verkostot. Ajosilppuriketju on tehokas, mutta samaan aikaan yhden lenkin puuttuminen halvaannuttaa korjuun. Toki ajosilppureita käytettynäkin on saatavilla jo varastosta, joten ongelma ei ole suuri. Sopivat yhteistyökumppanit kuitenkin tarvittaessa saavat työt sujumaan, koska tärkeintä on, että rehu saadaan oikeaan aikaan korjattua. Kyseessä ei ole aivan poikkeuksellinen esimerkki koneen rikkoutumisesta.

Kire on rengastettu BKT:n 710/40 R22,5 renkailla, joilla saadaan kohtuullinen etenemiskyky hieman pehmeämmissäkin olosuhteissa.

Normaalisti korokelaitoihin on saatavilla verkotettu etuseinä ja muuten umpinaiset rehulaidat, jolloin tilavuus kasvaa 42 kuutioon. Hyviä kokemuksiahan meillä oli jo verkotetuista sivulaidoista, Tuomas kertoo. Siksi rehukorokelaidat tilattiin myös sivusta verkotettuna.

Väreen Ville hoitaa rehut siilolla. Riittävästi painotettu traktori on kätevä, vaikka toiset suosivat kurottajaa, kaivukonetta tai pyöräkuormaajaa. Näin kapeassa siilossa ei ole mitään mahdollisuutta olla kahta konetta.

Kire on rengastettu BKT:n 710/40 R22,5 renkailla, joilla saadaan kohtuullinen etenemiskyky hieman pehmeämmissäkin olosuhteissa.

Nurmi on niitetty melko lyhyeen sänkeen, kun kevään kuivuus ei ole kasvattanut kortta. Lyhyeen sänkeen niitetystä kasvustosta, karhotuskin on hankala tehdä, niin ettei karhossa olisi kiviä. Claasin kivitunnistin kuitenkin toimii ja kivet eivät vaurioita silppuria.

– Kivitunnistin on ominaisuus, jota en antaisi pois, Tuomas toteaa. Yksikin kivi saattaa särkeä silppurin ja korjuu keskeytyy. Se on kuitenkin varmaa, että ainakin terät tylstyvät ennenaikaisesti.

Edestä aukiolevista perävaunuista kuorman täyttymisen näkee perävaunun kuljettaja. Silppurikuski näkee vasta reilun kukun.

Lue seuraavaksi