Rasvaa koneeseen – automaattisesti SKF:llä

Koneiden rasvaaminen vaatii aikaa. Ne kuitenkin pitää rasvata säännöllisesti ohjeiden mukaan, vaikka sesonki kestäisi vain hetken. Maansiirto-, kuorma-auto- ja metsäpuolella automaattisten voitelulaitteiden, rasvareiden hyödyt on jo huomattu vuosia sitten. Traktori ja yleensä maatalouspuolella rasvareita on vähemmän, mutta niiden hankintaa olisi syytä harkita. Koneissa, jotka ovat käytössä vain kuukaudenkin, mutta sesonki on tiukka, automaattirasvarin käyttö varmistaa, ettei turhia remontteja tule ainakaan rasvan puutteessa kesken sesongin.

Kun vaikka nostokoneyhtiö hankkii perunannostokonetta, useimmille koneen hankkijoille on itsestään selvää, että siihen hankitaan automaattirasvari. Jos nostokoneessa on toistasataa nippaa, niiden läpikäynti vie aikaa. Jos useimmissa rasvattavissa kohteissa rasvaaminen pitäisi tehdä noin 10 tunnin välein, tarkoittaa se kahta rasvauskertaa pitkänä päivänä.

Rasvaa ja perunaa

Sinänsä sattumaa, että AKV-Asennus Oy:n Markku Piikkilä on itsekin perunanviljelijä. Markku oli aikoinaan yhtenä osakkaana perustetussa osakeyhtiössä, joka oli hankkimassa ensimmäistä ajettavaa, kahta perunapenkkiä nostavaa Dewulfia. Kyseinen nostokone oli R.Laaksonen Oy:n ja Anssi Väättäsen ensimmäinen maahantuoma Dewulf 2000-luvun alussa.

Nostokoneyhtiö esitti, että automaattinen voitelulaite, rasvari asennetaan Suomessa. Tehtaalla asennettava rasvari jätettiin silloin tilaamatta ja rasvarin asensi Suomessa Markku.
– Dewulfin nostokonehan ei ole mikään yksinkertainen laite, joten koneeseen tutustuminen tapahtui luonnostaan samalla, kun asennettiin rasvaria, Markku muistelee.
Siitä lähtien Dewulfien rasvarit on asennettu Suomessa ja niiden asentamisesta on huolehtinut Markun yritys. Samalla, kun Markku tutustui koneeseen rasvarin asentajana perinpohjaisesti, hän ja AKV-Asennus myös rutinoituivat Dewulfin huoltoon.

– Siitä lähtien huoltoa Etelä-Pohjanmaan alueella on tehnyt AKV-Asennus Oy ja tämä yhteistyö on pelannut vuosien saatossa hyvin, Anssi kehuu.

Dewulfin nostokonehuollot

– Tästä rasvareiden asentamisesta tuli itse asiassa loistava synergia, kun Markku samalla pääsi tutustumaan itse koneeseen. Huolto minun olisi joka tapauksessa pitänyt järjestää nostokoneille, Anssi jatkaa.
– Markku teki alusta saakka hienoa työtä ja rasvauskohteita on laitettu enemmän, kuin tehtaalla oli alun perin. Järjestelmällä rasvattiin vanhemmissa koneissa myös rullaketjut ja mm. aksiaalirullapöytään on laitettu rasvaus, joka varmistaa kulmavaihteen rasvan saannin, Anssi kuvailee. Nykyisessä mallissa ei ole enää yhtään rullaketjua, joten niiden voitelua ei tarvita.

Kun maahan tuodaan myös käytettyjä nostokoneita, niissä on yleensä ollut rasvari. Jälkeenpäin on laitettu yhteen koneeseen asiakkaalle rasvari Suomessa, kun sitä ei ollut aikoinaan asennettu.

Rasvarit konetarjoukseen

– Kun koneen varusteita tarjouspyynnössä käydään läpi, kaikkien muiden varusteiden lisäksi listalla on yleensä myös rasvari. Koneen myyjä keskustelee rasvarin asennuksesta ostajan kanssa, koska myyjä kartoittaa tarpeen. Koneen hankintahetkellä rasvari on kätevin koneeseen ottaa, Markku muistuttaa.

– Kun nostokonetta tarjotaan asiakkaalle, rasvarin asennus on oikeastaan itsestään selvää. Jollei asiakas huomaa sitä pyytää, otan asian kyllä puheeksi. Poikkeuksetta rasvari myös valitaan varusteeksi saman tien, Anssi jatkaa.

Vaikka rasvausta tekisi kuinka huolellisesti kunnon prässillä kaikkiin nippoihin ei aina tahdo saada rasvaa sisään. 10–20 %:ssa nipoista on jotain haastetta, ja jos ei muuta, niin nippa ainakin pitää kaivaa ensin lian seasta esiin tai rasvaa pursuaa prässin ja nipan välistä. Tämä rasva sitten tahrii koneen muuten.

Kustannuksia rasvarista

– Rasvarin asennuskustannus on noin 50 euroa/piste asennettuna ja tähän päälle tulee pumppuyksikkö, Markku muotoilee, kun puhutaan laitteiston hinnasta asennettuna
– Kaivukoneet ja pyöräkuormaajat ovat melko vakioituja asennuskohteita, koska niitä tehdään enemmän. Dewulfin nostokoneissa on usein erilaisia varusteita, jotka tuovat asennukseen haastetta. Kun koneita on tullut maahan yli kolmekymmentä, niin joka kone on kuitenkin ollut hieman erilainen, Markku kertoo.

Kustannussäästöä rasvarilla

Rasvarin asennus vähentää seisokkeja sesonkiaikana. Se vähentää varaosa, mutta etenkin laakerimenekkiä. Kun kausikoneisiin tai koneisiin, joiden pitäisi olla koko ajan töissä, asennetaan rasvari, päästään töitä tekemään vähemmillä tauoilla.

Työpäivän päätteeksi ja illalla viimeiseksi hommaksi rasvaus ei ole innostavimpia hommia. Se kuitenkin pitäisi tehdä, kun vaihtoehtona on mahdollisesti laakeriremontti, joka vie aikaa puolipäivää tai päivän vaikka käytössä olisi monta miestä. Yhden laakerin vaihtamiseen kun joskus pitää purkaa ”puoli konetta” ja purun aikana nostaa painavia osia.

Rasvaus maksaa, tekee sen kuka tahansa. Palkka pitäisi siltäkin tunnilta saada, kun kone rasvataan. Rasvaukseen kuluvasta ajasta on kuitenkin vaikea laskuttaa asiakasta, eihän asiakkaan työ silloin etene.

Urakkahommissa sesonkina vaikka uhkaava sadealue saa jatkamaan töitä, vaikka rasvatakin pitäisi välillä. Työ saattaa jatkua vielä tuntikausia sen jälkeen, kun määräaika meni jo umpeen ja silloin alkaa koneen kuluminen. Välykset eivät itsekseen ole pienentyneet, kun kuluminen kerran alkaa.

Laskutus vaikka teollisuusperunan nostossa on noin 300–350 euroa hehtaarilta ja hehtaarin nostoon kuluu aikaa noin puolitoista tuntia. Jos sesonki on tiukka, noston loppupäässä saattavat viivytykset tarkoittaa, että viimeisillä asiak­kailla perunaa nostettaessa sataa. Toisaalta rasvaukseenkin käytettävä aika voidaan käyttää lepoon tai vastaavasti ottaa nostoon lisää hehtaareita, jolloin koneen käyttöaste kokonaisuutena kasvaa.

Työturvallisuus huomioon

Hankalia paikkoja nostokoneessa on vaikka tyhjennyskuljettimen päässä, jonne ei pääse kuin telineillä. Rasvaaminen on monesti myös työsuojeluriski, kun koneen päällä joudutaan hyppimään. Ja monesti kone joudutaan ainakin kerran käynnistämään ja asentoa muuttamaan rasvauksen aikana.

Kun sesonkiaikaan perunaa nostetaan kahdessa vuorossa ja kippausaika on yleensä seuraavalla päivälle, ei turhiin viivytyksiin ole aikaa. Kun nostotyötä tekee useampi kuljettaja, rasvaaminen saattaa joskus tulla huolimattomasti tehtyä. Työvuoron jälkeen koneen rasvaus kun vie aikaa noin tunnin ja rasvausaika on sitten yleensä hämärässä työvuoron päätteeksi.

Rasvarin toiminta

Letkua nostokoneen automaattivoitelijan asennukseen kuluu noin 150–200 metriä. Enimmillään pisteitä oli nyt tänä vuonna käyttöönotetussa porkkanannostokoneessa, jossa pisteitä oli 148 kappaletta.

Rasvarilla rasvaa pumpataan 20 minuutin välein sykleissä 7 minuuttia kerrallaan. Voiteluaikaa ja pumppausaikaa voidaan säätää tarpeen mukaan.
Rasvarin kapasiteetti on noin 250 voitelukohdetta, eli nyt käytössä on reilu puolet. Jos pisteitä tulee lisää, pumppua vain ohjataan käymään kauemmin. Yleensä pumppu ei käy edes seitsemää minuuttia, vaan laite katkaisee syötön automaattisesti, kun paine järjestelmässä nousee 150 bariin.

Jatkuvaa rasvausta

– Se rasvarissa on hyvä, että rasvaa työnnetään laakeriin koko ajan ja samaan aikaan likaa työnnetään ulospäin. Kun kone käy koko ajan, voidellaan laakerit kunnolla. Normaalistihan prässillä koneen seisoessa odotetaan, että rasvaa purskahtaa hieman ulos ja kone jää seisomaan seuraavaa kertaa varten. Kosteus ja lika jää silloin mahdollisesti laakeriin, Markku muistuttaa.

Kun eri rasvauskohteisiin tarvitaan eri määrä rasvaa, jokaiselle kohteelle valitaan tietynlainen annostelija. Mäntä päästää silloin halutun määrän rasvaa kohteelle. Saatavilla on myös säädettäviä annostelijoita. Annostelijan tilavuus vaihtelee siis laakerikoon ja tilavuuden mukaan.

– Sesonkina 5–6 viikon aikana nostokoneessa kuluu 20–25 kiloa rasvaa. Siihen saisi 400 gramman tuubeja puristella kuitenkin monta, Markku kertoo.
15 vuotta rasvariyrittäjänä
Markun rasvariasennustyö yrittäjänä alkoi 15 vuotta sitten, kun lehdessä oli ilmoitus, että tällainen yritys myydään.

– Olihan ala hieman tuttu, kun kuorma-autopuolella olin tutustunut rasvareihin. Yksi työntekijä Jarmo Eklund, joka oli ollut pari vuotta töissä, jäi yritykseen töihin ja hän on edelleen töissä. Viime aikoina AKV-Asennuksen kokonaishenkilövahvuus on ollut kahdeksan, kun mukaan lasketaan yhteistyökumppanit, Markku kertoo.

Useimmat asiakkaat ovat vakituisia, joiden koneisiin asennetaan rasvari hyväksytyn tarjouksen mukaan. Yleensä asennuksesta soittaa maanrakennus- tai autoliikkeiden konemyyjät.

– Muutamat vakioasiakkaat tietävät jo, miten letkut asennetaan ja asentavat vetonarut runkoon, jolloin letkujen veto on helppoa, Markku selostaa.
Moni vanha urakoitsija-asiakas asennuttaa rasvarin myös vanhempaan kalustoon, joka on hankittu käytettynä. Juuri laitettiin rasvari 70-luvun pyöräkoneeseen, jonka mittarissa oli jo 37000 tuntia.

Rasvareiden asennusliikkeet sijaitsevat eri puolilla Suomea, jotta matkat eivät ole pitkiä asiakkaille.

– Oma alueeni on oikeastaan Pohjanmaan rannikko ja Etelä-Pohjanmaa, kun toimipaikka on Nurmossa. Autossa kulkee oikeastaan kaikki tarvikkeet ja työkalut, Markku kertoo. Jarmo Häivälällä taas alueena on lähinnä Pohjois-Pohjanmaa. Vaikka me yrittäjinä osaltaan kilpaillaankin töistä, saatetaan isommalle asennuskeikalle lähteä yhdessä. Toisen yrittäjän apua kuitenkin joskus tarvitaan ja yhteisiä työkohteita on joskus, kuten juuri yksi iso nosturi.

Liikkuvaa kalustoa

Rasvareita AKV-Asennus on asentanut teollisuuteen, mutta etenkin liikkuvaan kalustoon; kaivukoneisiin ja muuhun maarakennuskalustoon, kuorma-autoihin ja nostureihin.
Noin 80 % rasvarien asennukset tehdään maahantuojien tiloissa. Tällöin kone on puhdas ja jos koneeseen asennetaan muutenkin lisävarusteita ja konetta puretaan, rasvari on kätevä asentaa silloin.

106 rasvarilla ja kaksi käsin

Rasvarin keskusyksikkö on oikean takapyörän edessä suojassa, jossa rasvaria on helppo tarkkailla. Ohjaamoon sijoitetaan laitteen ohjaus. Koneessa on asennusta helpottavia orsia, jolloin kaikkia letkuja ei tarvitse kiinnittää runkoon.

– Perunannostokoneessa järjestelmään kytkettäviä pisteitä on 106. Kaksi nippaa jää rasvattavaksi prässillä käsin. Nuo kaksi nippaa on varsirullan kardaanin murrosnivelessä, jotka kannattaa muistaa käydä kyllä rasvaamassa, Markku painottaa. Kaikki muut voimansiirrot ovatkin sitten hoidettu hydraulimoottoreilla.
Vaativimmat pisteet tässä koneessa ovat oikeastaan taka-akselistossa, jossa on yhteensä 19 nippaa. Olkatapit joutuvat koville ja siellä rasvaus pitää tehdä usein.

– Tuo 19 nippaa on muuten sama määrä, kun normaalisti voidellaan kaivukoneessa yhteensä, Markku nauraa.

Nostokoneen rasvarin asennustyö vie aikaa noin viikon. Työ on luontevaa tehdä kahdestaan, jolloin päästään asennus tekemään 2–3 päivässä.

Automaattinen voitelu traktoriin

Rasvarin asentaminen traktoriin saattaa kuulostaa alkuun hieman turhalta. Kun asiaa miettii pidemmälle, se onkin oikeastaan erittäin kätevä paikka. Vaikka voitelukohteita ei traktorissa ole paljon, ne ovat kuitenkin kaikki rasvattava. Etenkin etuakselin voitelu etukuormaintöissä on tärkeää. Etukuormaimen nivelet kuluvat myös nopeasti, jos rasvaus unohdetaan.

Traktorin etupää saadaan vuodessa huonoon kuntoon, jos rasvauksesta ei huolehdita.
Kun rasvari asennetaan traktoriin, voidaan rasvarin päälinjat vetää siitä työlaitteeseen, joka kiinnitetään etukuormaimeen tai traktorin taakse. Jos traktorin perään laitetaan vaikka lannanlevitin, voidaan sen rasvauksia hoitaa samalla keskusyksiköllä kuin traktorinkin.

Seppo Pentti