Purkupörssistä myös uudet osat

Seppo Pentti

Kurikkalaisen Purkupörssin nimi on toimintaan nähden hieman harhaanjohtava, kun suuri osa liikevaihdosta tehdään nykyään uusien osien myynnillä. Valmistusohjelmassa on sellaisia komponentteja, joita ei enää normaalista varaosakaupasta saa tai niiden hinta on kohtuuton. Pieninä sarjoina etenkin puimureihin ja paalaajiin valmistetaan osia, joiden valmistus onnistuu kohtuuhinnalla.

Kurikassa Piirrontiellä on käytettyjen traktoreiden ja puimureiden osien kanssa tehty kauppaa jo 1980-luvulta. Alkuun valikoimissa olivat lähinnä traktorit, mutta toiminta on kääntynyt pelkästään puimuriosiin vuosien saatossa. Aikoinaan kauppaa on aloitettu lähinnä Ruotsista hankittujen käytettyjen traktoreiden kanssa, kun ne olivat edullisia Ruotsissa.

Kun kaikki tehdään itse, metallintyöstokonekalusto pitää olla riittävä; leikkurit, mankelit, särmärit, sorvit ja hitsauskoneet. Kuvassa laaduntarkkailua liittyen syöttörummun huoltoluukkuun. Kuvassa vasemmalta Ilkka Puska, Topi Kannosto ja Juha Puska. Töissä on myös Juhan poika, Miika.

Toisaalta uusi, laajeneva markkina aukeni hieman myöhemmin, kun hankittiin puimureita, jotka purettiin varaosiksi. Nyt Purkupörssi tunnetaan puimureiden varaosakauppana.

Kesken sesongin ei kovin montaa kertaa ole jouduttu isosti purkamaan koneita, kun purkua on tehty etukäteen. Pihalla seisoo kattava valikoima eri merkkisiä ja -mallisia puimureita, joista tarvittava osa on kätevä käydä tarkistamassa samaan aikaan kun asiakas on toisessa päässä puhelinlinjaa.

Aikoinaan koneita purettiin hiekkakentällä, mutta purkupaikka on ollut jo tovin asvaltilla ja sadevedet puhdistetaan öljynerotuskaivon kautta, jotta ympäristöön ei pääse ylimääräisiä kemikaaleja. Aikoinaan kuntoon laitettu ja asfaltoitu piha helpottaa omia töitäkin, kun koneita ei tarvitse etsiä pusikoista. Vaikka purkutöissä ollaan varovaisia, mutta kun kentälle mennään leikkauspillien kanssa, on vaarana aina tulipalo. Siksi kentän alle on rakennettu vesijohtoverkosto ja paloposteista saadaan tarvittaessa vesi heti sammutukseen.

-On paljon mukavampi tehdä töitä, kun paikat ovat puhtaana ja työtä voi tehdä turvallisesti, Juha Puska Purkupörssiltä toteaa.

-Puramme koneita varastoon, jotta osa on asiakkaalle antaa nopeasti. Varastossa on osia valtava määrä. Pihalla on myös mallikoneita käytännössä kaikista mahdollisista puimurimerkeistä ja malleista, jotta asiakkaan soittaessa kävelen pihalle puimurin viereen ja puhelimessa puhuessamme katsomme, mitä osia asiakas tarvitsee. Tämän jälkeen haetaan osat varastosta, Juha kuvailee.

-On meillä toki varaosakirjatkin, mutta manuaalimenetelmällä päästään nopeasti kiinni siihen, mitä osaa asiakas tarkoittaa. Tiettyjä samoja osia on useassa mallissa ja jopa erimerkkisissä puimureissa. Jotain osia joutuu hieman joskus modifioimaan, jotta osa sopii. Pitää muistaa, että asiakkaat ottavat yhteyttä, kun haluavat osia jopa 1970-luvun puimureihin, joihin osia ei normaaleista varaosakaupoista oikein tahdo saada, Juha täsmentää.

-Kaikilla asiakkailla puitavaa ei ole kuin muutama hehtaari, kun karjatilalla vilja-alaa on minimaalisesti tai tila on se 30 hehtaarin vanha kotitila, jonka kalustoon ei ole pienillä pinta-aloilla ole järkeä enempää investoida, kunhan saadaan sato talteen. Moni ei omasta tilasta halua luopua, kun tuloja sieltä tulee joka tapauksessa. Varaosakaupalla ylläpidetään osaltaan ikääntyvää puimurikantaa, mutta toisaalta monella asiakkaalla ei ole taloudellisia resursseja hankkia uudempaakaan puimuria.

Jos varaosa löytyy varastosta, kaupat yleensä syntyvät nopeasti. Kaikkia osia ei saa enää purkuosina ja siihen Purkupörssillä on omintakeinen ratkaisu.

Oma tuotanto

-Olemme vuosia tehneet uustuotanto-osia vanhempaan kalustoon, jotta esimerkiksi leikkuupöydän puhki kulunut ja ruostunut syöttörumpu voidaan korvata vastaavalla uudella syöttörummulla, Juha kertoo. Esimerkiksi vanhojen Sampojen syöttörummut ovat monella hapertuneet ja sormet ovat väännyttyään rikkoneet laakeripukin. Vastaavia syöttörumpuja on tehty moneen muuhunkin merkkiin. Kun vanhan syöttörummun vaihtaa uuteen, käy puinti paremmin ja sormien säädöt saadaan kohdalleen. Varaosamenekki on toki aina myös kiinni puintikauden olosuhteista.

Puimureihin on valmistettu mittojen mukaan syöttörumpuja valmiiksi. Kun kaikki tarvittava on sisällä, rumpu on nopea vaihtaa vanhan tilalle.

Kun syöttörumpusarja, vaikka 15 kappaletta tehdään, niin yleensä niistä on muutama jo etukäteen varattu. Jos kausi etenee perinteisesti, niin kauden päätteeksi niitä on muutama jäljellä.

-Tavaraa pitäisi olla sen verran varastossa, että asiakkaalle olisi toimittaa osa, Juha toteaa.

Rautalevy leikataan muotoon ja taivutellaan sopivaksi vaikka syöttörummun ruuviin.

Vastaavia muitakin uustuotanto-osia tehdään moniin merkkeihin, kun muuten kohtalaisesti toimivat puimurit menettäisivät käyttöarvonsa.

Yksittäisiä osia ei toki kannata yleensä itse alkaa tekemään, jos se vain saadaan jostain ostettua ja siksi käytetään ulkomaisten tavarantoimittajien palveluita mahdollisuuksien mukaan hyväksi. Toisaalta yksittäisosia on tehty suht uuteenkin kalustoon, kun esimerkiksi joku akseli voimansiirrosta menee poikki ja toimitusaika on pari viikkoa ja samaan aikaan puimuri pitäisi olla koko ajan töissä.

-Näin saattaa käydä uudellekin puimurille, että akseli katkeaa, Juha muistuttaa ja jatkaa, että meillä on kohtalainen varasto erikoisteräksiä, joista saadaan tarvittaessa rakenneltua vähän kaikenlaista. Pajahommat ovat toki lähinnä sesongin ulkopuolella tehtäviä töitä, mutta hätäapuna tehdään vähän kaikenlaista.

Uuden haasteen varaosatoimituksiin tuo lisääntyvä elektroniikka koneissa. Uuden puimurin piirikortti saattaa maksaa vajaa 10000 euroa. Korjaajia niille on vähemmän ja oikeastaan ainoa vaihtoehto on uuden kortin hankinta. Monesti olisi toki kätevää, jos joku lainaisi vastaava korttia, jolloin päästäisiin katsomaan, onko vika kortissa ja jopa paikallistamaan vika.

-Meillähän on omavalmistuksessa ja varastossa myös kiinteäkammioisiin paalaimiin rumpuja, Juha kertoo.

Niitä menee aina joltain, kun rummut kuluvat vähitellen etenkin kuivia heiniä ja olkia paalattaessa. Ruokohelpi söi aikoinaan monen paalaajan rummut, Juha muistelee. Paalaimiin rumpuja aletaan toimittaa keväällä, kun paalainten kunnostus alkaa ja viimeiset toimitellaan syys-lokakuussa, kun viimeiset vielä paalaavat nurmiaan.

Neljälle töitä

-Meitä on tässä töissä minä, kaksi poikaani, Ilkka ja Miika sekä yksi palkattu ulkopuolelta eli Topi Kannosto, Juha kertoo. Hommaa on riittänyt, kun varsinkin ennen puintisesongin alkua työtä on taukoamatta ja kiire vähenee vasta, kun viimeinen puimuri on ajettu talvisäilöön. Siihen saakka työtä tehdään puhelimessa ja myynnissä.

Virallisesti aukioloaika on 8-17, mutta noin kolmen kuukauden sesonkina vastataan puhelimeen ja yritetään hoitaa asiakkaiden tarpeita myös iltaisin ja viikonloppuisin. Osat käydään luovuttamassa asiakkaalle tai se jätetään odottamaan noutoa sovittuun paikkaan, kun on tiedossa, jotta osa tarvitaan.

Kun sesonki on ohi, siirrytään taas osavalmistukseen ja koneiden purkuun ja valmistellaan seuraavaa kautta. Osat kun puimureista kannattaa irrottaa mahdollisimman tarkkaan etukäteen ja leikata pillillä muuten kone palasiksi, jotta työ etenee tarkoituksenmukaisesti. Kun osat ovat varastossa, niitä on nopea myydä.

Suuri osa asiakkaista hakee osan soiton jälkeen suoraan Kurikasta, mutta paljon toimitellaan osia rahtinakin. Toki, jos asiakkaalla on kiire ja yleensä kiire on, osaa lähtee hakemaan joku, kun samaan aikaan koneen purku alkaa.

-Soittaa kannattaa jopa etukäteen ennen kuin konetta aletaan purkaa, koska se saattaa helpottaa ja nopeuttaa parhaimmillaan remonttia jopa päivän tai kaksi. Kun puimureita on paljon purettu vuosien varrella, niin monta asiaa on opittu. Esimerkiksi peruutusvaihteen hukkuessa Ferkun puimurista, vaihdelaatikkoa ei kannata irrottaa vaan ainoastaan ottaa akseli lyömällä irti. Yhdellä purkamisella kannattaa laittaa kaikki potentiaaliset rikkuvat osat kerralla ja välttää uusi remontti. Joskus kun osat ovat tiukasti kiinni, niin joskus on järkevämpi vain rikkoa halpa osa ja vaihtaa se, Juha opastaa ja jatkaa, että kallispalkkaista huoltomiestä tai itseään ei pitkään kannata vaivata, jos hankintahinnaltaan edullinen osa on kätevä rikkoa ja jatkaa purkua.

-Reilusti ennen puintikauden alkua on puimuri hyvä ajoissa tarkistaa ja vaikka koekäyttää. Etenkin jyrsijät ovat sellaisia, että ne jostain syystä ovat tuhonneet monen puimurin johtosarjan, vaikka puimuri olisi huolellisesti puhdistetukin. Jos puimuria ei ole syksyllä puhdistettu, niin silloin riski vaurioista on suuri ja jyrsijät pureskelevat jostain syystä mielellään sekä sähköjohtoja että seulaston reunakumeja, Juha päättää.

Pieniä komponentteja varten on käytössä useampi varastoautomaatti. Osat löytyvät automaatista nopeasti varaosanumerolla. Hyllypaikat on optimoitu, kun kone tunnistaa automaattisesti, miten paljon hyllyn tavarat tarvitsevat korkeustilaa. Purkupörssi on ostanut myös vanhoja varaosavarastoja.

Purkupörssin messuperävaunu on tuttu monilta messuilta. Samalla perävaunulla kuljetetaan omavalmisteita polttomaalaukseen. Esimerkiksi puimurin syöttörummut sopivat vaunuun kätevästi.