Perävaunun rengaspaineita alas - Alliance

Esa Suominen

Pohjoismaiden suurimpiin rengastoimijoihin lukeutuva Nordisk Däck Import (NDI) esitteli syksyn alkajaisiksi traktorin perävaunukäyttöön soveltuvan Alliance Agriflex+ 389 VF -renkaan ominaisuuksia käytännön olosuhteissa. Uuden VF-teknologian myötä perävaunun renkaissa päästään nyt aiempaa matalampiin rengaspaineisiin, jopa 0,8 baariin. Suuriin traktoreihin on VF-renkaita jo ollut saatavilla, ja yhdessä nyt esitellyn perävaunurenkaan kanssa pystytään näin raskaasti lastatun traktori-perävaunu-yhdistelmän pintapaineita alentamaan oleellisesti. Viime vuonna esitellyn Alliancen 389 VF -renkaan yhteydessä puhutaan arkikielessä flotation-renkaasta, kellunnastahan siinä on kysymys.

Lähes viisikymmentä vuotta sitten Tanskassa perustetulla perheyrityksellä, NDI:llä on nykyisin 18 toimipistettä Tanskassa, Norjassa, Ruotsissa ja Suomessa. Yrityksellä on Pohjoismaiden suurin rengasvarasto. Raskaalle kuljetuskalustolle, teollisuussovelluksiin ja metsä- & maatalouteen on tarjolla useiden rengasmerkkien ohella myös vanteita, joita yritys itse valmistaa Tanskassa. Suomen toiminnoista vastaavan NDI Finland oy:n toiminta käynnistyi vuonna 2011. Toimipisteet ovat Sievissä ja Turun kupeessa, Maskussa.
Vuonna 1970 tanskalainen Benny Kristensen aloitti renkaiden asennuksen ja myynnin vapaa-ajallaan sen ajan tyypilliseen tapaan autotallin nurkassa. Jo seuraavana vuonna harrastuksesta tuli ammatti, kun uusi korjaamo valmistui Holstebro:hon, Luoteis-Tanskaan. Nyttemmin yritys toimittaa yli 2,6 miljoonaa rengasta Scandinavian markkinoille ja liikevaihtoa kertyy reilut 300 miljoonaa euroa. Yrityksellä on Pohjoismaiden lisäksi toimintaa myös Kiinassa. Omaa valmistusta siellä ei ole, vaan Kiinassa ololla pyritään kontrolloimaan sikäläisen tuotannon tarjontaa sekä laatua ja seuraamaan alan teknistä kehitystä.
NDI aloitti Alliance Tire Groupin (ATG) tuotteiden maahantuonnin silloisiin toimintamaihin (Tanska, Ruotsi) vuonna 1984. ATG kuuluu Yokohama Groupiin ja sillä on lähes 60 vuoden kokemus renkaiden kehittämisestä, valmistamisesta sekä markkinoinnista. Yritys valmistaa pelkästään niin sanottuja off-road-renkaita.
Pääkohderyhmiä on kolme; maatalouden koneet, metsäkoneet sekä trukit. Tuotantolaitoksia on niin ikään kolme; yksi Israelissa ja kaksi Intiassa. Alliancen Euroopan markkinointijohtajan Ole Bækin mukaan Intian tuotantovolyymit ovat parhaillaan vahvassa kasvussa. ATG:n tuotteita on tarjolla 120 maassa, kuudella mantereella.

NDI ja Alliance esittelivät uutta perävaunukäyttöön tarkoitettua A389 VF-Imp -flotation-rengasta käytännön olosuhteissa.

Pyöränmutterit kiristettiin koneellisesti.

Apua maanviljelyyn
ATG pyrkii omalta osaltaan tuotekehityksensä avulla helpottamaan viljelyssä kohdattavia haasteita.
”Vielä 1990-luvulla oli maanviljelyssä vallalla vanha meininki. Siitä alkaen traktoreiden ja muiden peltokoneiden tehot sekä koot ovat kasvaneet huimasti, ja samalla myös niiden massat ovat luonnollisesti suurentuneet. Siihen on myös rengasvalmistajan vastattava”, sanoo Ole Bæk.
Suuriin traktoreihin onkin jo saatu matalapainerenkaita jonkin aikaa, mutta seuraavan haasteen muodostivat vetotehon kasvun myötä suurentuneet perävaunut. Alliance vastasi siihen esittelemällä viime vuonna uuden,

Pyöränmutterien kireydet ja rengaspaineet tarkistettiin huolellisesti ennen testiajoa. Rengaspaineet säädettiin molempien perävaunujen renkaisiin haarukkaan 1,2–1,3 baaria.

ja lajissaan ensimmäisen VF-renkaan (Very High Flexion), Alliance A389 VF-Imp -malliston, joita myös flotation-renkaiksi kutsutaan. Tavoitteeksi asetettiin rengaspaineiden oleellinen pudotus, ja siihen myös päästiin. Parempien materiaalien ja teräsvyörakenteen myötä Alliancen A389 VF -renkaissa voidaan käyttää jopa vain 0,8 baarin painetta ja rengas on myös vähemmän altis vaurioille. Alin käyttöpaine on valmistajan mukaan 30 prosenttia pienempi verrattuna tavallisiin flotation-renkaisiin. Yleisesti käytetystä neljän baarin paineesta päästään 0,8–2,8 baarin käyttöalueeseen. Vaihtoehtoisesti on tarjolla 30 prosenttia suurempi kuormankantokyky ja 25 prosenttia suurentunut ”tassunjälki”, joka puolestaan vähentää maahan kohdistuvaa pintapainetta. Perävaunukäyttöön tarkoitetut 389 VF -renkaat soveltuvat näin hyvin käytettäväksi suuritehoisten traktoreiden kanssa.

Testiä varten oli hiekkaiselle savimaalle muokattu kyntämällä ja äestämällä 20 sentin syvyydeltä testiuria. Niitä ajettiin läpi kymmenen kilometrin tuntinopeudella, jonka jälkeen tarkkailtiin maan painumajälkiä sekä pintakerroksen kuohkeutta.

Haasteita riittää
Renkaiden merkitys nykyisessä maanviljelyssä ja muissa sitä lähellä olevissa urakointipalveluissa on erittäin suuri. Tila- ja peltokokojen, eri viljelypaikkojen etäisyyksien ja koneiden kasvut asettavat renkaille uusia haasteita. Lisäksi ympäristöarvoihin sekä maan tiivistymiseen kiinnitetään aikaisempaa enemmän huomiota.
Samaan aikaan maapallon väkiluvun vääjäämätön kasvu edellyttää viljelyalojen hyödyntämisen maksimoimista. Kasvupohjan virkeänä pito edellyttää maan tiivistymisen minimoimista samalla kuitenkin parhaan tuoton saamista. Nämä seikat korostuvat jatkossa juuri suurentuneiden työkoneiden johdosta. Alliancen IF- (Improved Flexion) ja VF-renkaat ovat olleet vastauksia näihin haasteisiin. Renkaita on tarjolla traktoreihin, kasvinsuojeluruiskuihin, leikkuupuimureihin ja muihin vastaaviin koneisiin.
Nyt uusi A389 VF-Imp -mallisto tuo samat ominaisuudet myös perävaunukäyttöön. ATG:n suunnitelmissa on korvata koko IF-mallisto lähiaikoina VF-sarjan vastaavilla renkailla kasvaneiden nopeusvaatimusten ja kuormankantokyvyn sekä maan tiivistymisen pienenemisen ehdoilla. Tämän vuosikymmenen loppuun mennessä mallisto tulee sisältämään vain VF-renkaita.
ATG Euroopan toimintojen johtaja Peter Bauerin mukaan IF-renkaat ovat olleet osa kehityskulkua kohti tehokasta maapohjan suojelua. VF-renkaiden myötä siirrytään seuraavalle tasolle, kun puhutaan matalapainerenkaista. Huomioitava seikka Bauerin mukaan on myös, että valtaosa VF-renkaista soveltuvat käytettäväksi nykyisissä vanteissa, joten sen osalta käyttäjille ei tule lisäinvestoinnin tarpeita.

Testirenkaana toimi Agriflex+ 389 VF kooltaan 600/55R26.5 (kuvassa). Toinen perävaunu oli varustettu Alliancen ”tavallisilla” A-885 600/55R26.5 -renkailla.

Eri kokoja saatavilla

Päältä ajetun pintakerroksen kuohkeutta tutkittiin myös penetrometrillä. Tulokset osoittivat lähes kaikkien näytteenottokohtien osalta uuden VF-renkaan paremmuutta vähäisempänä maan tiivistymisenä. Ero on hienoinen, mutta se on kuitenkin olemassa.

Alliance A389 VF-Imp soveltuu jopa 65 kilometrin tuntinopeuksiin tarjoten hyvät ajo-ominaisuudet sekä hyvän suojan maan painumista vastaan. Pääasiallinen käyttö tulee olemaan maatalouden perävaunuissa, mutta ne soveltuvat myös kasvinsuojeluruiskuihin, lannoitteenlevittimiin ja suuriin paalaimiin. Rengasta on saatavilla 22,5 tuuman vanteella kokoa VF IMP 560/60R22.5, 26,5 tuuman vanteelle VF IMP 600/55R26.5, VF IMP 650/55R26.5, VF IMP 710/50R26.5 ja VF IMP 750/45R26.5 sekä 30,5 tuuman vanteelle VF IMP 750/60R30.5. Näiden lisäksi kehitteillä on parhaillaan koot VF IMP 650/60R26.5 ja VF IMP 800/60R32.

Pellolle

 

Syyskuun alussa Tanskassa järjestetyssä tilaisuudessa NDI ja Alliance esittelivät uutta Alliance A389 VF-Imp -rengasta käytännön olosuhteissa. Hiekkaisella savimaalla suoritetussa vertailussa kaksi samanlaista traktori-perävaunu-yhdistelmää ajoivat kymmenen kilometrin tuntinopeudella testiuria, jotka oli kynnetty ja äestetty äskettäin 20 senttimetrin syvyydeltä. Sadetta oli Tanskanmaallakin saatu niukalti, joten kuivissa olosuhteissa oltiin. Vetureina toimivat John Deeren traktorit, takanaan identtiset perävaunut lastattuna vajaan 20 tonnin maakuormalla. Toinen vaunuista oli varustettuna Agriflex+ 389 VF -renkailla kooltaan 600/55R26.5 ja toinen ”tavallisilla” Alliancen A-885 600/55R26.5 -renkailla. Leveydet siis samat, mutta pintakuviossa hienoista eroa. Rengaspaineiksi molempien perävaunujen renkaisiin säädettiin 1,2–1,3 baaria. Penetrometrillä (maan tiiveysmittarilla) tehtyjen mittausten avulla havaittiin paikoitellen jopa noin kymmenen sentin eroja uuden VF-renkaan eduksi. Sen aiheuttama maan tiivistymä oli kaikissa otoksissakin verrokkiaan parempi eli maa pysyi syvemmälle kuohkeana kuorman yliajon jäljiltä.