Palmsille uusi KTL-maalaus ja uudet mallit

Seppo Pentti

Palmsilla parannettiin jälleen juoksua ja suuri osa perävaunujen ja kuormaajien osista maalataan nyt KTL-maalauksena – puhdistus ja pohjamaalaus tehdään sähköupotuksena altaissa - ja pinta jauhemaalataan. Perinteisestä märkämaalauksesta luovuttiin. Palms on tiettävästi nyt toinen eurooppalainen metsäperävaunu- ja kuormainvalmistaja, joka vaihtoi pykälää laadukkaampaa maalauslinjaan. Uusi maalaamo edellytti myös muutoksia mallistoon. Toimitusjohtaja Anti Puusepp on tyytyväinen investointiin, vaikka maalaamon uusiminen edellytti paljon myös muita uudistuksia. Palmsin metsäkamppeet myy Hankkija.

Etenkin Keski-Euroopassa arvostetaan laadukasta pintakäsittelyä ja Palmsilla haluttiin tuottaa laadukkaampaa metsäkalustoa. Nyt käytössä on maalauslinja, jota parempaa teknologiaa ei tällä hetkellä oikein ole, kun autotehtaat käyttävät samaa menetelmää. KTL-pohjamaalauksessa kappaleet puhdistetaan ja pohjamaalaus hoidetaan sähköupotuksena, jolloin pohjamaalia on myös onteloissa. Tämän jälkeen kappaleet huuhdellaan ja kuivataan ja lämmitettään uunissa. Sitten kappaleet saavat jauhepinnoitteitteen ja kappaleet lämmitetään taas, jonka jälkeen pinta on valmis.

- Jos haluamme olla valmistaja, joka tunnetaan laadukkaista metsäperävaunuista ja -kuormaajista, emme voi pitää pintakäsittelyä samalla tasolla kuin kilpailijat, Anti Puusepp toteaa. Päätös maalauslinjan uudistamisesta tehtiin samana päivänä kun edellisen kerran kävin tehtaalla eli 22.3.2016. Vajaa vuosi on kulunut ja tehtaalla on tehty paljon muitakin parannuksia.

Asiakkaat arvostavat pintakäsittelyä, joka kestää, vaikkei työkonetta katsotakaan kuten auton maalipintaa. Pintakäsittely huomataan ostovaiheessa, mutta se on yhtä tärkeä käytössä ja mahdollisessa vaihtotilanteessa.

- Vaihtokoneen arvo määräytyy myös sen siisteyden mukaan, toteaa Indrek Saare, joka on tehtaan edustaja Suomessa.

Uusia järjestelyjä

Palmsin metsäkalusto pintakäsiteltiin aiemmin märkämaalauksena, joka on vallitseva tapa alalla. Märkämaalaus on toki edelleen siirtymävaiheen käytössä, tiettyjen osien maalauksessa. Uusi pintakäsittely edellytti tehtaalla järjestelyjä, koska tilantarve kasvoi. Lattia kaivettiin uuden maalaamon kohdalta auki, jotta maalaamon vaatima korkeus riitti.

Vasemmalla Anti Puusepp, oikealla Indrek Saare ja taustalla uusi pintakäsittelylinjasto. Pohjakäsiteltävien osien kylpyläkierros kestää tunnin ja tämän jälkeen tunti kuluu uunissa. Uuden KTL-maalaamon lisäksi tuotanto ja kokoonpano oli mietittävä uudestaan

Kun aikoinaan tehdasta suunniteltiin, ajatuksissa ei ollut kellari. Nyt tilaa kuitenkin tarvittiin ja pohjia kaavittiin anturoita myöden auki. Kastoaltaat ja niiden puhdistus, lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmät vaativat kohtalaisen tilan, kun jokaisessa yhdessätoista altaassa on noin 70 kuutiota nestettä.

Lattian alla on koneisto, joka pitää linjan toiminnassa. Pumput, suodattimet, annostelijat, lämmittimet ja jäähdyttimet ylläpitävät haluttuja olosuhteita altaissa.

Osa käsiteltävistä kappaleista on isoja ja altaat piti mitoittaa isoimman esineen mukaan. Pieniä komponentteja voidaan ripustaa telineisiin sitten enemmän. Taustalla huuhtelualtaista nosteuttuja kappaleita.

Taustalla on kaaviokuva ja tietokone ohjaa märkämaalauslinjaa, kun jokaisella altaalla on oma käsittelyaikansa. Maalauksessa vaikuttaa myös virtamäärä, joka mitoitetaan kappaleen massan ja maalattavan pinta-alan perusteella. Aluksi virralla on yksi kulkusuunta ja loppuvaiheessa vaihdellaan kulkusuuntaa. Konsentraatiota tarkkaillaan automatiikalla. Ensin on pesut ja pohjakäsittely, joka on käytännössä neutralointia (Oxilan). Tämän jälkeen on varsinainen maalaus ja huuhtelu. Maalaamossa on kolme nosturia ja samaan aikaan on 4-5 telinettä liikkeellä. Nosturien toiminta-alueet menevät limittäin, jolloin teline siirtyy eteenpäin.

Uudet mallit

Märkämaalauksesta KTL-maalaukseen siirtyminen ei suju vain laitteistoja vaihtamalla.

- Kun maalaustekniikka vaihtui, piti koko mallistomme uusia. Kastovaiheessa kappale upotetaan lukuisten puhdistusten ja neutralointien jälkeen maaliin ja kappale kytketään linjaan sähköpariksi, jolloin maalimolekyylit tarttuvat tiukasti kiinni kappaleen pintaan tasaisena massana. Kappaleet käsitellään myös sisäpuolelta, jolloin ontoissa kappaleissa pitää olla myös reikiä, joista nesteet ja maali pääsee kappaleen sisään ja maalauksen jälkeen ylijääneet valumaan pois, Anti kertoo.

Virta on päällä ja maalaus käynnissä. Altaissa on 70 kuutiota nestettä ja tavoite on mahdollisimman täydellinen suljettu nestekierto, jolloin muuta ei kuluisi kuin maalia. Liuoksen konsentraatiota ja lämpötilaa seurataan automatiikalla.

Juuri maalauksesta tulleita puomin osia, joista tappireiät on suojattu. Rungossa on nuolien kohdalla reiät, jotta pesuaineet, maali ja huuhteluaineet pääsevät upotuksessa myös rungon sisään ja ylimääräinen neste valuu altaastanoston jälkeen pois. Tasainen maalikerros syntyy sähköparin ansiosta, kun maali tarttuu yhtenäisenä kerroksena metallin pintaan, eikä maalissa ole paksuuseroja. Pitkässä kappaleessa pitää olla myös kaksi tartuntapistettä, joista voidaan ottaa pintakäsittelyssä kiinni.

Huuhtelussa maalauksen jälkeen loput irtonainen maalimassa huuhtoutuu myös kappaleiden sisältä pois.

- Osittain tämän vuoksi koko mallistomme uudistui muiden parannusten lisäksi, Anti kertoo. Koko kuormain- ja perävaunumallisto on laitettu uusiksi, jotta uutta maalauslinjaa voidaan käyttää täysitehoisesti. Uusissa malleissa ainoastaan torneissa on vielä märkämaalaus.

Uutta maalauslinjaa suunniteltiin toimittajan kanssa pitkään. Lopulta komponentit tuotiin meillä kahdellakymmenellä rekalla ja laitteistot asennettiin paikalleen. Tämän jälkeen aloitettiin altaiden nesteiden vakiointi. Nyt automatiikka valvoo altaiden konsentraatioita ja lämpötilaa. Jos esimerkiksi maalausaltaassa käy päivän aikana paljon maalattavaa, neste lämpiää luonnostaan ja sitä pitää jäähdyttää. Vastaavasti harvemmin maalattaessa neste jäähtyy. Jotta maalaus toimii kuten pitää, nesteen lämpötilaa pitää koko ajan seurata.

Maalausaltaan lämpötila ja jatkuva nestekierto on kaikista tärkeintä ja siksi sähkönsaantia varmistamaan hankittiin oma aggregaatti. Maali laskeutuu pohjalle, jos neste ei kierrä ja sen jälkeen on haastetta, Anti kertoo. En halua sitä kokeilla, Anti jatkaa.

Uusi maalauslinja asettaa haasteita myös metallitöille. Kun maalipinta on tasainen ja hieman kiiltävä, näkyvät kaikki rosoisuudet maalin alta. Teräksen pinnan pitää olla tasainen ja hiottu.

- Meidän maalipintaa kannattaa toki verrata muihin, niin eron huomaa. Ja jollei eroa huomaa heti, niin vuosien päästä, Anti lupaa. Kuormaimen jalan rungossa on uuden KTL-maalauksen tulos. Tornin jalka on perinteisellä märkämaalauksella maalattu. 

- Uudella automaattilinjalla maalin jauhatusastetta ja sävyä oli koemaalauksissa aluksi säädettävä. Kaikki yksityiskohdat vaikuttavat lopputulokseen, Anti toteaa.

Tuotteissa eroja

Meillä on parin viime vuoden aikana tehty valtavasti tuotekehitystä. Osa tuotekehityksestä on jätetty mallisuojaamatta ja kilpailijat ovat ottaneet vastaavat uudistukset käyttöön muutaman kuukauden kuluttua. Myöhemmin tänä vuonna tullaan esittelemään mielenkiintoisia uutuuksia, joihin mallisuojat on haettu.

- Joskus ihmettelee, miten muut rakentavat tuotteitaan, Anti pohtii. Jos puomistomme on tietyn mittainen ja puomin ulottuvuus on 8,4 metriä jatkolla, niin joku pidentää vastaavalla rakenteella ulottuvuutta vielä reilulla puolella metrillä. Jossain tiukassa tilanteessa rakenteet antavat periksi ja puomi vääntyy. Meillä kuormaimen suunnittelu on lähtenyt toimivuudesta ja kestävyydestä, Anti perustelee. Esimerkiksi korkea kuorma pitää saada luontevasti tehtyä perävaunuun. Siihen vaikuttaa merkittävästi kuormaimen ja etenkin pääpuomin geometria. Ulottuvuutta ja liikerataa saadaan pitkällä sylinterillä ja sen kustannus on korkeampi kuin lyhyen sylinterin.

- Kilpailu pitää vireänä ja tuotteitamme kehitetään jatkuvasti. Palms tuotteet valmistetaan laadukkaista komponenteista ja ne tehdään käytännössä lähes samaan hintatasoon kuin muutkin. Asiakkaan kokema laatu näissä vuosien kuluessa on korkeampi, Indrek painottaa.

- Meidän on tarkoitus pysyä markkinajohtajana ja se tarkoittaa markkinajohtajuutta myös teknologissa. Uusia menetelmiä otetaan käyttöön, kun ne ovat järkeviä yrityksen ja asiakkaiden kannalta. Uusi KTL-maalauslinja erottaa meidät taas yhdellä osalla kilpailijoista, Anti päättää.

Pintamaali on pulveriväriä.

Automaattimaalauksen jälkeen pitää yleensä tehdä myös hieman käsitöitä.

 

Uusiin Palms 7.86-kuormainmalleihin avarrettiin puomiston hydrauliletkutusta. Puomin päähän kouralle menee nyt puolen tuuman letkut. Tällöin puomin päässä toimivat myös järeämmät motokourat nikottelematta.

Tässä on asiakkaalle menossa omalla öljysäiliöllä ja pumpulla oleva 9-lohkoinen sähköisesti esiohjattu kuormain, jossa yksi lohko ohjaa hydraulista vetoa. Puomin valo on puomin sivussa.

Palms-perävaunuihin on saatavilla napavedon lisäksi rullaveto, joka on nyt Palmsin rakentama. Koko perävaunu- ja kuormainmallisto torneja myöden suunniteltiin uudelleen, jotta maali saadaan kauttaaltaan kaikille pinnoille.