Uutiset

Yleinen

Paalit liikkuvat turvallisesti Pronarin paalivaunulla

Säilörehun, heinän ja oljen varastointi paaliin on kätevää etenkin, jos rehu vaihtaa omistajaa. Paaleja pitäisi kuitenkin saada kuljetettua turvallisesti. Uutuutena keväällä tuli käyttöön Pronarin paalivankkurit, joilla on nyt kesä kuljetettu paaleja pellolta varastoon.

Oljen, rehun tai heinän myynti paalikaupalla on yleistä. Paaleja on kätevä kuormata ja kuljettaa tasapohjaisilla perävaunuilla. Jotta kuljettaminen on turvallista, paalit pitää sitoa tavalla tai toisella. Perinteisen kuormaliinasitomisen vaihtoehtona ovat erilaiset hydrauliset laidat, joilla kuorma voidaan lukita liikkumattomaksi. Hydrauliset laidat nopeuttavat lastausta ja purkua ja tekevät työstä turvallisemman. Kun paalit lukkiutuvat tiiviiksi kasaksi, ne myös pysyvät paikallaan.

Pronarin TO28ML-vaunu on vankkurityyppinen ja sen valmistajan hyväksymä kantavuus on 16 tonnia. Aivan valtavia kuormia märkiä paaleja vaunulla ei voi kuljettaa täytetä. Nyt siirrettävien paalien esikuivattuna korjattujen paino oli noin 550 kilon luokkaa. Pronarin hydraulisten laitojen liikkumisgeometria on hieman erilainen kuin muilla. Laidat liikkuvat kaksien eri sylinterien ohjaamana ylös ja alas ja toisilla sisään ja ulos. Riippuen paalien koosta, laita asetetaan oikealle kohdalle ja tämän jälkeen laidan sivuttaisliikkeellä kuorma kiristetään. Molemmilla puolilla on omat sylinterinsä, joten vaunua voidaan täyttää ja purkaa toiselta puolelta ilman että toista laitaa avataan.

Käännöksessä Pronarin etupyörä seuraa traktorin takapyörää. Takateli oikaisee hieman.

Jos paalit ovat yli 120-senttisiä, paaleja ei voi laittaa kahta rinnakkain. Tällöin kuormasta tulee niin leveä, että laidat eivät mahdu liikkumaan alas. Paalit on tällöin ladottava hieman limittäin tai pystyyn. Pronarin vaunun laitojen korkeussäätö on kätevä, koska laita saadaan aina kiristämään paaleja oikeasta kohdasta paalin yläreunasta. Paalivaunussa on kätevä siirtää myös kanttipaaleja. Verkot laidoissa estävät irtoavien paalimuovien lepattamista.

Joskus ajetaan vajailla kuormilla, eikä kuorma kiristy tukevasti. Perävaunun laitaan on jätetty mahdollisuus myös käyttää kuormaliinoja ja kiinnityspisteitä on riittävästi.

Pronarin vaunussa on edessä yksi akseli ja takana kaksi. Vaunu liikkuu epätasaisellakin alustalla pehmeästi, kun akselistot ovat jousitetut. Jarrut ovat joka akseleilla. Pitävällä alustalla vankkurimallinen perävaunu on toimiva. Vaunu seuraa hyvin traktoria myös kaarteissa, kun etuakseli kulkee traktorin jälkiä, eikä tolkutonta oikomista ole taka-akselistollakaan, vaikka vaunu on pitkä. Liukkaalla vankkurimallinen vaunu edellyttää vetotraktorilta riittävästi omapainoa, koska vaunusta ei painotusapuja tule yhtään. Toisaalta vaunu ei myöskään jarrullisena puske traktoria, kun vaunun massa on jarruttavien pyörien päällä.

Vaunun takateli on jämäkkä. Jousitus on lehtijousilla ja jarrut ovat joka akselilla.

Kun laidat nousevat ylös, ne eivät normaalisti haittaa kuormausta ja lastausta. Samaan aikaan voidaan käsitellä kahta paalia päällekkäin, ilman että paali ottaa ylösnostettuun laitaan kiinni. Kun laita on ylhäällä, traktori voidaan tarvittaessa huoletta ajaa aivan laitaan kiinni, jolloin takarivissä olevien paalien käsittely helpottuu.

Pronarissa paaleja voidaan ottaa pois ja lastata kummalta puolelta vain. Laitaa liikutellaan pystysuunnassa yksillä sylintereillä ja vaakasuunnassa laidoilla paalit kiristetään ja vapautetaan toisilla sylintereillä. Muovihännät pysyvät paremmin kuormassa, kun pääty on verkotettu.

Kyseinen Pronarin paalivaunu on ajossa toiminimi PJM service:llä Hattulassa. Heinätöiden lisäksi PJM service hoitaa erilaisia muita maatalousurakointeja ja teiden kunnossapitoa. Käytössä on esimerkiksi pyörö- ja kanttipaalajaketjut käärijöineen sekä kuljetuskalusto.

Paalit voidaan lastata ja purkaa vaikka kaksi kerralla, jos se muuten on mahdollista.

Paaleja kuljetetaan etälohkoilta talouskeskukseen kahdella vaunulla. Edessä kulkevaan vankkurimalliseen Pronariin paaleja sopii kahdeksaan riviin.

Kyseisen vaunun työparina on perinteinen Tempon perävaunumallinen paalivaunu. Siinä laita on laskettu alas, jolloin kuormaa joudutaan lastauksessa pitämään aina hieman ylempänä, jotta paalit eivät osu laitaan.

Tutustu linkistä SR-Harvestingin uuteen henkilökuntaan.

Lue seuraavaksi