Oniarilta järeät metsälaitteet

K-maatalous alkoi maahantuoda Oniarin metsätyölaitteita viime vuonna. Oniarin malleja on esitelty 2015 vuonna Farmarissa ja uutuuksia oli Tampereen näyttelyssä. Oniarin metsävarusteet on rakennettu vankoiksi, jolloin ne eivät käytössä helposti vanhene. 

Haapajärveläinen Jarmo Koistila hankki Tampereella näyttelyssä olleen kuormaimen ja metsäperävaunun itselleen, kun totesi sen hyväksi. Varsinaisiin tuotantomalleihin on tehty vielä pieniä muutoksia. 

Koura on tehty tukevasti lyhyillä tapeilla, jolloin kouraan tulee pienemmät väännöt. Kun kuormaajaa hankittiin, pohdittiin monikäyttöisyyttä. Keväällä kuormaajaa on tarkoitus käyttää pintakivien keruuseen pellolta. Tarkoitus on rakentaa jonkinlainen kuuppa vaunuun. Kun koura on iso 0,25 m2 ja kita suuri, saadaan kuormaajalla nosteltua myös pyöröpaaleja. Tarkoitus on kuormaajalla nostella myös suursäkkejä. 

Kun syksyllä aloittaa ajoissa ja onneksi oli vähäluminen talvi, niin puut saatiin hyvin kerättyä. Talven aikana keräsin tuulenkaatoja ja harvensin muutaman hehtaarin alueen. Puuta kertyi tienvarteen noin 160 kuutiota.

Jarmo Koistila on hankkinut Oniarin 10 tonnin metsäperävaunun ja järeän 7,4-metrisen kuormaajan. Perävaunussa on jatkoperä, joka tulee 60 senttiä ulos rungosta. Se on kätevä, kun pylväitä ajaa, jolloin kuorma ei vaakitte niin helposti. Pankkojen välissä on kulmarauta, joka vaihtui myöhemmin tuotantomalleissa hammastetuksi. 

Aisan sivusiirto on kätevä ahtaissa paikoissa liikuttaessa, mutta sillä saadaan myös lisää ulottuvuutta. Oniarissa kääntöpiste on kuormaimen takapuolella. Kuormansidontaliinat saa helposti kiinni, kun tehtaalla on laitettu tartunnat runkoon. Etenkin energiapuukasojen siirrossa kuormat on sidottava tiukkaan, jottei kuorma putoa matkalle.

Kuormaimen nivelet on rakennettu 50 millin tapeilla, pääpuomin 60 millisillä ja pronssiholkeilla, joten ne ovat suunniteltu kestämään. Tappien päissä on tiivisteet, jotka yhdessä uritettujen pronssiholkkien kanssa mahdollistavat 80 tunnin rasvausvälin, kun normaalisti väli on 20 tuntia. Kun ohjaamoon pakkaa tavaraa kertymään, niin aikakin sahalle voisi rakentaa paikan kuormaimen alustan kolmion suojaan. - Vaneerista on sellainen ollut mielessä rakentaa. 

LED valo on puomin taittonivelessä, jolloin valo osoittaa aina oikeaan paikkaan eli puulle. Hyvistäkin ohjaamoon kiinnitetyistä tyävaloista tulee väkisin varjoja.

- Jotta sen määrän sai kasaan, piti joskus metsään mennä hieman huonommallakin kelillä navettatöiden välillä, ja talvella on päivääläkin hieman hämärää, joten valoa saa olla, Jarmo tiivistää.

- Myrskynkaadot ehdin karsia ja katkoa ennen lumia, mutta keräämisen aikaan lunta tuli jo hieman haitaksi asti. Harvennuksiakin talven aikana tehtiin, Jarmo kertoo. Kun puuta korjataan, saadaan samalla omaan käyttöön polttopuut. Keskuslämmityskattilalla lämmitetään navetan käyttövedet ja päärakennus.

Kourassa märkää koivua ja puomissa voima riittää.  

 - Kuormain on minulla 7,4-metrinen ja sen jälkeen esiteltiin malli pidemmällä puomilla eli 8,6-metrinen. Jos olisi ollut vaihtoehtona pidempi puomi, niin en välttämättä olisi sitä ottanut, kun sylinterit ovat samat, mutta puomi painavampi. Se näkyy hyötykuormassa, mikä tässä 7,4-metrisessä on hyvä, eikä tarvi kourallisesta koivuakaan pöllejä pois pudotella kuormaimen voimattomuuden vuoksi, Jarmo pohtii.

Kun puomi on pitkä ja kuormaa voi ottaa runsaasti, edellytetään myös tukevia jalkoja.

Edellisessä vaunussa oli sammakkojalat ja sellaiset haluttiin uuteenkin vaunuun. Jotkut ovat sitä mieltä, ettei niiden kanssa pääse kasan viereen. No aivan kasan viereen ei tarvitse päästäkään, kun kuormain on nostelua varten. Tätä 1220 kilon kuormainta ei olla 6550 Valmetin tuppeen saatikka nostolaitteisiin sovittamassa, kun omapaino ei riittäisi. Metsäperävaunun aisalla iso kuormain on oiva peli. 

Kuormaimen ohjaimille on rakennettu teline ohjaamoon, jolloin koko paketti nostetaan kahden pultin varaan ja perävaunu saadaan muutamassa minuutissa irti.  

- Oniarin merkki ei ole vielä yleinen ainakaan täälläpäin, mutta tuotteet ovat kyllä toimivia, Jarmo toteaa. Rakenne säväytti heti alkuun ja se, ettei ole yritetty nipistää materiaaleista. Ohjaimiksi valitsin hydralisesti esiohjatut, kun nuo sähköt aina mietityttää hankalissa olosuhteissa. Tavallisista mekaanisista ohjaimista ei ollut puhettakaan valintavaiheessa, Jarmo kuittaa. 

Seppo Pentti UU 4/2016