Okra 2018/6

Seppo Pentti

Väinölän Esa Gripen Wheelsiltä on Marianne Harjulan haastattelussa. Taustalla on 939 Fendt. Aiheena ovat Raju-paripyöräkiinnikkeet, jotka pysyvät kiinni kovissakin väännöissä, mutta jotka ovat toisaalta nopeat irrottaa ja kiinnittää. Esa antoi työnäytteen. 

Sampo-puimurin ohjaamon ergonomia on parantunut, kun ohjaamo suunniteltiin uudestaan. Nyt ohjauspylväs taittuu ylhäältä, jolloin kuljettajan on helpompi hakea oikea ajoasento mahdollisimman edestä ja läheltä pöytää. Hallintalaitteethan seuraavat istuimen mukana kuljettajaa joka tapauksessa. www.sampo-rosenlew.fi

Euromasterin osastolla oli erikoisuutena Micheliniltä ilmaton radiaalirengas esimerkiksi purkutyömaille liukuohjattuihin työkoneisiin. Jos pinnasta menee harjateräs tai rautakanki läpi, pysähdytään, otetaan haitta pois ja jatketaan töitä. Renkaan rakenne ei ole aivan jäykkä. Rakenne pehmentää hieman kulkua epätasaisessa maastossakin. 

Michelinin GrossGripin pääkäyttö on tiellä siirtoajossa ja kunnossapidossa. Rengas sopii myös nurmille. Rengas on suunniteltu myös talvikäyttöön, kun se voidaan nastoittaa. Talvikäyttöalueita on kuitenkin melko paljon; Venäjä ja Pohjois-Amerikka, Alpit jne Pohjoismaiden lisäksi, joten uutuudelle lienee kysyntää. Renkaassa on nelinkertaiset teräsvyöt jotka antavat vakautta ajoon. Rengasta voidaan paineistaa, mikä antaa kantavuutta. Nopeusluokitus on 65 km/h, eikä renkaassa ole määrättyä pyörimissuuntaa, joten se voidaan vaihtaa toiselle puolelle, eikä tarvitse tehdä vannetöitä. Michelin osti paineilmajärjestelmävalmistajan, joten uutuuksia lienee tulossa sillekin sektorille.