Ny-tekin Wieska-linko

Seppo Pentti

Linko on toimiva työlaite alueilla, missä lunta on paljon. Yksitorvisella lingolla lunta voidaan kuormata, jos siihen on tarvetta. Kaksitorvisella voidaan lunta laskea molemmin puolin tai vain toiselle puolelle kerrallaan. Wieska -linko kahdella purkuaukolla varustettu linko oli ollut Ranualla ajossa melkein yhden talvikauden, kun juttua keväällä tehtiin.

-Aurassa lumi liikkuu vähemmällä voimalla, kun penkkaa ei juurikaan ole ja lumi saadaan lähtemään kaaressa sivuun. Runsaasti enemmän toki polttoainetta kuluu lingon kanssa lumen liikuttamiseen auraan verrattuna, ranualainenMarkku Hanhisuanto pohtii.

-Minulla ei lumiaura ole vaihtoehto, kun osalle teistä tuiskaa lumi ja sitä ei auralla täällä korkean penkan taakse siivoa. Muutama talorykelmä on vaaran laella ja siellä ei auraaminen tule lainkaan kyseeseen, kun pihat ovat tukossa herkästi pienelläkin tuulella. Lingolla lumi saadaan heitettyä riittävän pitkälle, jolloin kinostuminen tapahtuu kauempana.

Joskus lunta on kertynyt niin paljon, jotta joudutaan ajonopeutta hidastamaan aivan minimiin, jotta lumi ehtii poistua tasaista tahtia purkuaukoista.

-Se, että lunta keräisi trattiin siipien eteen, ei nopeuta linkoamista yhtään. Kun lumi pakkautuu hankalasti, se ei etene eikä päädy sujuvasti siivikollekaan, Markku toteaa. Rauhallinen tahti etenemisessä vähentää ongelmia. Siipien pitää saada kaikki heitettyä ajallaan, jotta työ etenee.

-Wieskassa pakkaussiipi on hieman kaarella, jolloin lumi on pakkautunut sopivasti siivikolle ja ongelmia ei ole ainakaan tähän mennessä ollut, Markku toteaa.

Vuosien kokemus

Markku Hanhisuanto on puhdistanut teitä ja pihoja lumesta jo vuosia. Kokemuksia on kertynyt monesta merkistä ja nytkin Markulla on toinen vanhempi linko varalinkona. Linko on vaihtunut muutaman vuoden välein, kun aina on tarjolla markkinoilla kehittyneempää linkoa. Toki perusasiat lingossa ovat pysyneet lähes muuttumattomina vuosia.

Markku käy päivätöissä Rovaniemellä ja lumet lingotaan aamuyöllä ennen päivätöitä ja työpäivän jälkeen. Etenkin aamuyöstä on rauhallista hoitaa sateen jälkeen lumi pois väyliltä ja pihoista. Jos pihat siivoaa huolella, aikaa kuluu 5-6 tuntia.

Tieajossa lumi saa tulla normaalisti molemmista purkuaukoista. Wieska W270LA-linko on tuunattu 305-senttiseksi alkuperäisen 274 sentin leveyden sijaan. Alennusvaihde on lingossa vakiona.

-Lumisateet ovat toki täällä yleensä hyvin säätiedotuksessa ennakoitu. Jos kuuden aikaan illalla luvataan lunta, niin linkolenkille lähdetään yhden, kahden aikaan. Seitsemän aikaan olen sitten aamulla kotona ja joutaa lähtemään töihin, Markku nauraa.

-Tykkään lingota yöllä, kun saa olla yksin. Yleensä minulla ei ole edes radiota päällä, kun keskitytään omiin hommiin. Etenkin vaarojen vaaranlaella pitää linkoamiseen keskittyä, kun kone on aina kallellaan.

Tassut pitää olla alkutalvesta joka kulmassa, muuten linko haukkaa. Tavoitteena on ajaa sen verran tarkkaan, että pikkuisen pohjasta pitäisi olla tumma kevättä kohti. Kun aurinko ottaa tummaan kiinni keväällä, tiet kuivuvat nopeasti. Suora valliterä pohjassa on hyvä, kun tulee siisti jälki, Markku huomaa.

Teitä ja pihoja

Hoidossa on tiehoitokuntien teitä ja pihoja. Suuri osa lingottavista paikoista on toki pelkkää eteenpäin ajoa. Monet pihatkin ovat kierrettäviä ja lumelle on tilaa. Hoidossa on kolmisenkymmentä pihaa, joissa toki joutuu peruuttelemaankin ja siirtämään ensin lunta.

-Kun tilaa pihassa on riittävästi ja päästään ottamaan lumet lähes portailta saakka, ei asiakkaalle jää kuin rappusten siivoaminen. Osassa pihoja asiakas sitten hieman kolaakin.

-Pihoista on aina oma hommansa. Täälläpäin on kuitenkin lumelle vielä paikka varattuna, jolloin pihastakin saadaan lumet heitettyä syrjään, Markku toteaa.

-Meillä lähtötaso on noin viisi senttiä. Osa tiehoitokunnista hieman jarruttelee linkouksia, mutta toisaalla taas tuiskukiilat laittavat linkoa liikkeelle. Ja laittelevat sitten tekstiviestejä, kun autot eivät pääse penkoista läpi, Markku toteaa.

-Lasku lähtee minulta kerran kuussa ja kertakorvauksella on kaikki hoidot. Se on kaikille sopinut ja siinä on rehti peli, Markku pohtii. Konetta ei vedätetä aivan loppuun, jolloin polttoainekustannus on hieman pienempi. Kiire kostautuu linkohommissakin, koska se aiheuttaa kasvavan polttoainekulutuksen, Markku jatkaa.

Pihoissa lunta puhalletaan yleensä vain toiseen suuntaan, jolloin ajonopeuttakin pitää hieman laskea. Tällöin lumimassa ehtii poistua.

Edellisenä viikonloppuna oli satanut kahtena päivänä yhteensä 30-40 senttiä ryynilunta, joka ei ollut tehnyt isoa haittaa. Toisaalta, kun joskus sataa vain 10 senttiä suojalunta, joka tarttuu helposti kiinni, pitää lingon kanssa olla tarkkana. Lumi menee lingosta läpi, mutta kun pihoissa kerätään lunta kolaamalla, niin kasojen syöttämisessä pitää olla tukkimatta kitaa. Pienempinä erinä lumi saadaan siivikosta läpi ja Wieska on toiminut paremmin kuin muut tähän mennessä, Markku kehaisee. Joskus kerätyn kasan läpi kannattaa peruuttaa ja ottaa lunta sisään vain puolella siivellä.

Mitoitus oikea

Wieska -lingossa on riittävän iso heittosiivikko ja vastaavasti purkuaukko on siivikkoon sopiva, jolloin lumi ei jää tukkimaan liikettä. Ruuvilinko olisi toki toinen vaihtoehto isoille lumimassoille eikä silloin tarvitsisi miettiä keliä senkään vertaa kuin nyt, Markku pohtii.

Wieska-lingossa terä on ottava ja lingon siipi on hieman kaareva, jolloin lumi pakkaa enemmän keskeltä siivikolle. Heittosiivikoita on neljä ja kelluvia murtopultilla lukittavia syöttölapoja kahdeksan. Uudemmassa mallissa syöttölavat ovat 45-asteen porrastuksella.

Nyt syöttösiivikko on heilurimallinen, jolloin jokainen siipi on nivelöity akselilla roottoriin. Siipien malli on lapa, joka mättää lunta sitä paremmin, mitä korkeammat ovat kierrokset, joten kierroksien ei kannata lingossa antaa pudota. Pelkästään pihalinkona heittosiipien pitäisi olla kiinteät ja murtopultilla, jolloin linko olisi hiljaisempi.

Lingossa pitää olla vallileikkuri, jotta jäljestä tulee siisti, on Markku todennut.

Markku on tehnyt molemmin puolin linkoa vallileikkurin, jolla työleveys on kasvanut 305 senttiin. Kapeilla teillä ajettaessa leveys on toki tiukka, mutta moni paikka tulee ajettua tällä vähemmillä ajokerroilla, kun lunta ei purkaudu sivusta pois ja jälki on kerralla siisti. Lingolla saadaan myös liittymistä siistejä, kun vallia ei jää mihinkään.

-Edestakaisin ajot vievät aina aikaa, Markku toteaa. Hiekoituksiin en osallistu ollenkaan, kun silloin pitäisi olla päivälläkin aikaa ja silloin minun pitää kuitenkin olla töissä.

-Linkolähtöjä tulee vuodessa keskimäärin kolmisenkymmentä. Isompia teitä hoitavat, lähtevät sen 35 kertaa vuoteen liikkeelle, Markku kertoo.

-Linkojen kehittelystä Markulla on yksikantainen mielipide, että hyvä saa maksaa hieman enemmän, jos linko toimii oikein. Hyvä peli ja siististi tehty tämä linko, Markku päättää.

Wieska-mallisto tulevalle kaudelle koostuu viidestä ei mallista. Alennusvaihteelliset W270LA ja W255LA mallit lapasyötöllä, W255L suoravetoinen malli lapasyötöllä, W255KA alennusvaihdemalli kierukkasyötöllä ja W255K suoravetoinen malli kierukkasyötöllä.