Nurmipäiviä Kalajoella

Seppo Pentti

Kalajoella nurmipäivät järjestivät Haka Center ja Agritek. Nurmipäivät voidaan järjestää pitkälti urakoitsijavetoisesti, kuten Kalajoella tapahtui. Pääosa kalustosta oli kahden urakoitsijan eli Kalajoen Nelivedon ja Ajokaksikon kalustoa. Kyseessä oli siis joko isojen tilojen tai urakoitsijan kalusto. Toki esillä oli myös yksittäisen tilan käyttöön sopivaa niitto- ja paalauskalustoa.

Tänä kesänä ei ollut yhtä isoa nurmipäivää vaan monta pientä. Tämä tarkoittaa paikallisuutta, mutta samalla vain yhden kauppiaan merkkejä ja vähemmän väkeä. Toisaalta isojen nurmipäivien anti jää herkästi kävijälle pinnalliseksi, kun rautaa on paljon ja koneet vilahtavat ohi. Pienillä päivillä taas kalustoa on vähemmän ja kohdeyleisö on kiinnostunut esillä olevasta kaluston kokoluokasta.

Kalajoen nurmipäivät keräsivät noin sata kiinnostunutta vierasta. Pienimuotoiset päivät saattavat olla tehokkaampia kuin isot nurmipäivät.

Ajokaksikon kalustoa

Vesannolla asuvat Samuel Toikkanen ja Eino Kuhmonen perustivat 2012 Ajokaksikko Oy:n. Ajokaksikko tekee rehu-urakointia Keski-Suomessa ja Pohjois-Savossa yhden ajosilppurin ketjulla. Näytöksessä oli Ajokaksikon kalustoa perhosniittokoneyhdistelmä ja karhotinyhdistelmä.

Ajokaksikon käytössä on ollut Kvernelandin niittomurskainperhonen. Etukoneena on murskaava 3,6-metrinen ja takayhdistelmän kanssa päästään maksimissaan 10,2 metriin. Kaarroksissa yhdistelmä voidaan kaventaa, jolloin kaarteeseen ei jää niittämätöntä. Suoralla niitettäessä takakone voidaan taas levittää. Niittokone on ISOBUS-yhteensopiva. Ensi kaudeksi niittokoneeseen on saatavilla lisävarusteena uusi ohjelma, mikä seuraa traktorin ja työkoneen liikkeitä satelliitista ja automatiikka hoitaa tarvittaessa kavennuksen ja niittoyksiköiden noston ja laskun päisteessä.

Ajokaksikon niittokoneen tyyppi on 53100 FT ja on markkinoiden kevyimpiä koneita sarjassaan. Edellisestä mallista paino on pudonnut 150 kiloa vaikka leveyttä on tullut metri lisää. Niittoyksiköiden tuenta on muuttunut. Rungossa on jäykät vaakatangot, siten että niittoyksiköt roikkuvat tangoissa ja jousitus muistuttaa kilpa-autojen pyörätuentaa. Niittokonetta kevennetään kahdella kaasujousella ja niittoyksikkö ui pellon pinnassa. Siitä nimi; Race suspension. Kaikki koneen hallinta tehdään kahvasta tai halutuista ohjaimista, jos käytössä on ISOBUS-sovitteinen traktori.

Ajokaksikon niittokoneen tyyppi on 53100 FT ja maksimi työleveys on 10,2 metriä. Traktorina niitossa on T7-sarjan NH 315 Auto Command.

Traktorina niitossa on T7-sarjan NH 315 Auto Command, portaattomalla vaihteistolla varustettu voimapesä. Käytössä takana on sähköohjatut hydrauliventtiilit ja ISOBUS-näytöltä voidaan tehdä valintoja, mistä ohjataan ja mitä.

Ajokaksikon veturina karhottimella oli pitkän akseliväliin myöskin T7-sarjan NH 290 AC. Traktori oli näytöksen aikaan vasta parikymmentä tuntia vanha. Rengastuksena takana oli 900/50-42 ja painetta renkaissa oli 1,2 baria eli kyseessä olivat matalapainerenkaat. Normaalisti tämä traktori on esimerkiksi lietevaunun edessä

Ajokaksikon veturina karhottimella oli T7-sarjan NH 290 AC, Karhottimena käytössä on Kvernelandin malli 97150, jonka työleveys on 15 metriä

Karhottimena käytössä on Kvernelandin malli 97150, jonka maksimityöleveys on 15 metriä. Kapeimmillaan neljällä roottorilla työleveys on 9,5 metriä. Kolmen vuoden aikana koko hydrauliikka ja ohjausjärjestelmä on laitettu uusiksi. Jokaista liikettä ohjataan ISOBUS- terminaalista ja nostossa ja laskussa on rampit, jolloin liike hidastuu halutusti. Voimansiirto on toteutettu mekaanisella vedolla ja kone painaa 6500 kiloa. Ajosilppurille on tärkeää, että heinät laitetaan tiettyyn järjestykseen, jotta silppurin pöytä voi ne imaista ilman paakkuja. Ajokaksikko ajaa kahdesti pellon ympäri ja kerää sitten pitkää sivun suuntaisesti lopun pellon. Jos pellon reuna on mutkainen voi joskus tulla kyseeseen myös reunan ajaminen ensin ja toisella kierroksella oikaistaan reunan mutkat. Karhottimessa on ohjautuvat takapyörät, jolloin koneella voidaan ajaa myös hieman sivuttain.

Kalajoen Nelivedon kalustoa

Ville Matti Vuollet Kalajoen Neliveto Oy:stä ja Marko Mustonen (selin) Agritekiltä haastattelemassa.

Kalajoen Neliveto Oy korjaa heinää noin 1000 hehtaaria niittokerralla ja käytössä on kaksi ajosilppuria. Tuollainen korjuumäärä ei onnistuisi ilman sopivia kumppaneita. Jollei asiakas ole itse niittänyt kasvustoa, Kalajoen Neliveto käyttää kahden eri niittourakoitsijan palveluita ja tarvittaessa tarjotaan koko ketju siilolle saakka tampattuna. Siirtotyössä on käytössä myös tarvittaessa aliurakoitsijoiden kalustoa. Nelivedon kalustoa oli näytöksessä ajosilppuri ja siirtovaunut. Kalustoa pitää huoltaa ja kalustoa pitää myös uusia. Tälle kaudella ajoon tuli uusi ajosilppuri vanhan koneen rinnalle.

Kalajoen Nelivedolla on käytössä 2018-mallinen FR 780-ajosilppuri. Moottorina on 775-hevosvoimainen FTP. Kyseisen silppurin noukkimessa on kivitunnistin ja metallipaljastin, joiden avulla vältetään isommat vahingot. Kalajoen Nelivedolla on neljä kuskia, jotka voivat ajaa silppuria. Juha-Pekka Vuollet on yksi niistä ja hän myös huoltaa koneet. Juha-Pekka kertoo, että silpunpituuden automaattisäätö on kätevä. Terät silppurista teroitetaan käytännössä aina iltahuollossa. Vastaterät säädetään oikealle etäisyydelle kärryä odotettaessa.

Nelivedon silppurissa on kaksi hydraulimoottoria pöydälle, jolloin voidaan käyttää maissipöytää ja haluttaessa noukkimen kierroksia voidaan säätää erikseen. Käytössä on myös suoraniittopää kokoviljakorjuuseen.

Kverneland on uusinut niittokonesarjansa ja Suomeen myytävät mallit on varustettu suksilla, jotta voidaan jättää riittävän pitkä sänki. Etenkin ykkössatoa korjattaessa sänki pitäisi jättää noin 10-senttiseksi, jotta kuivanakin vuonna uusi kasvu lähtisi kunnolla käyntiin