Metakan 4-akseliset perävaunut

Yksille riittää yksi akseli, useimmilla on teli. Harvoilla on kolme akselia perävaunussa ja jälleen yksillä on akseleita neljä. Tarpeet ovat erilaisia ja siksi vaihtoehtoja pitää olla joka lähtöön. MTY Jaatinen Pattijoelta on hankkinut Metakan perävaunun alarungon ja nimenomaan neliakselisena.

Syksyn puinnit olivat Pattijoella alkaneet pari päivää aikaisemmin eli syyskuun alussa. Sää ei kuitenkaan suosinut kyseisenäkään päivänä, kun juttua tehtiin, kun sade keskeytti puinnin pari tuntia aloituksen jälkeen. Puintikelit eivät ole siitä toki syksyn mittaan paljon parantuneetkaan.

MTY Jaatinen M, P ja H on Pattijoella sijaitseva maatila ja tilaa viljelevät Marko, Pauli ja Helena. Marko on tilan jatkaja. Tilan tuotantosuunta on kasvinviljely ja kaikki sato viljellään myyntiin. Tila on kehittynyt ja sen pinta-ala on kasvanut erityisesti uusien raivattujen peltojen myötä. Viljelyksessä on pääasiassa ohraa ja kauraa.

Sujuvaa kuljetusta

– Pitkään pohdimme eri vaihtoehtoja, jotta saamme viljaa siirrettyä pelloilta talouskeskukseen pisimmiltään noin 25 kilometrin etäisyydeltä sujuvasti, Pauli aloittaa. Kauimpana ovat 150 hehtaarin uudismaat. 150 hehtaaria maata ostettiin Tornatorilta, se raivattiin jyrsimällä kolmeen lohkoon ja nyt pelto on viljelykunnossa.

Kun pelto päästiin suunnittelemaan alusta saakka, päädyttiin maapalstan muodon mukaisiin, suorakulmaisen mallisiin lohkoihin, jolloin työtä haittaavia kiiloja ei jää. Peruutusvaihdetta ei tarvita isoilla lohkoilla useasti, jolloin koko ajan edetään työsuunnassa ja työsuoritus on kokonaisuutena nopeampi tehdä.

Kun pellot ovat etäällä, ei yksi ehdi ajaa perävaunua talouskeskukseen ja takaisin samaa tahtia kuin puimuri pui. Siksi pellolle ajetaan valmiiksi nyt yleensä kolme traktoria, jolloin puinnissa on puskuria.

Uudet perävaunut

Perävaunujen koon on määritellyt kuivurin koko, joka on 40 kuutiota. Vanhastaan ovat käytössä olleet kaksi 20-kuution lavoilla olevaa perävaunua, jotka oli suunniteltu viljan ajoon. Tavoitteena oli, että kuivaamo saadaan kerralla täyteen.
– Suunnittelimme ensin kolmiakselista teliä, kun uutta perävaunua haaveiltiin. Kuomatilavuuden piti kuitenkin olla 40 kuutiota, jotta kuivurin kaappi saadaan täyteen. Kuivaamon vajaatäytössä ei kapasiteetti ole tehokkaassa käytössä, Pauli kertoo. Kun jo puinnissa tehdään sopivia eriä, ei kuivaamolla jako mene turhaan sekaisin.
– Kun alustarakenteeseen kyseltiin komponentteja, eivät ne erikseen ostettuna tämän laatuluokan perävaunuissa olisi tulleet edullisemmaksi tai ainakaan rakentelupalkkaa ei olisi kummemmin jäänyt, Pauli jatkaa

Ensin mielessä olivat kolmiakseliset perävaunut, mutta sitten keskustelu kääntyi 4-akseliseen vaihtoehtoon Metakan Rekolan Juhanin kanssa. Tie vie toki joka pellolle, mutta kääntöpaikkoja ei ole yleensä runsaasti eli monesti ajetaan perävaunun kanssa kuitenkin pellolle. Kun maa vanhalla merenpohjalla on paikoitellen kevyttä, pitää sopivan rengastuksen myös kantaa kuormaa ja pellolta pitää päästä liikkeelle.
– Täyden perävaunun kanssa pitää lähteä pehmeästi liikkeelle, jotta peltoon ei jää turhia jälkiä ja siinä neljäs akseli tuo selkeän edun, Marko kertoo. Kolmella akselillakin saadaan kuorma toki siirrettyä kovalla alustalla.

– Yleensä emme tyhjennä puimuria lennosta kuin tyhjään perävaunuun jos silloinkaan, Pauli kertoo. Uuteen perävaunuun tyhjennys lennosta on jo hieman riskialtistakin, kun Sampon tyhjennystorvi on lähellä perävaunun korkeaa laitaa, jollei lavaa ole laskettu hydrauliikalla alas. Pienikin puimurin heilahdus ja torvi on kiinni laidassa, Pauli toteaa.

Ohjataan edestä ja takaa

– Uusiin perävaunuihin olen ollut tyytyväinen, Pauli kertoo. Etummainen ja takimmainen akseli ovat vapaasti ohjautuvia, jolloin käännöksessä kaikki renkaat kulkevat lähes samaa kehää, eikä rengas murra pellon pintaa. Jos käännöksessä pellon pinta murtuu, kärryt ovat raskaammat vetää ja seuraavalla ajokerralla liikkuminen on taas vaikeampaa.
Kun kuormaa on runsaasti, pitää myös pysähtymisestä huolehtia. Vaunussa on mallisuojatut, automaattisesti kuorman tunnistavat jarrut joka pyörässä, jolloin vaunu ei työnnä traktoria.
– Automaattisesti säätyvillä jarruilla varustetulla kärryllä ajo on hyvin samanlaista kuorman kanssa kuin ilman kuormaa, Marko sanoo.

Alustassa hydraulijousitus

Vaunun tasaisesta kulkemisesta huolehtii hydraulinen jousitus kaikissa pyörissä. Hydrauliikalla perävaunua voidaan myös nostaa, kallistaa tai oikaista vaikka kipatessa epätasaisessa maastossa. Pienikin sivukallistus kipatessa aiheuttaa isolla kuormalla ylimääräisiä vääntöjä runkoon.
Alusta on perävaunussa kallis, etenkin kun akselit ovat ohjaavia ja akseleilla on jarrut. Hintaa lisää vielä hydraulijousitus.
– Lavahan on mahdollista myös jättää jaloille ja vaihtaa tilalle vaikka maansiirtolavasamalle alustalle. Näin pääsemme hyödyntämään alustaa useammassa työssä, varsinkin kun kunnostamme peltoja ja tarkoitus on tasoittaa pinnanmuotoja ajamalla notkopaikkoihin maata, Pauli kertoo. Pehmeitä olosuhteita on ilmeisesti tulossa tulevinakin vuosina, jolloin kantavuudesta on hyötyä.

– Tämä vaunu liikkuu kevyemmin kuin vanhat 2-akseliset perävaunut, vaikka nekään eivät ole huonot, Marko kertoo. Vetotraktorikin on 4-akselisen edessä toki tehokkaampi ja painavampi. Kuorma-autoja käyttävät jotkut viljan ajossa, mutta kuorma-autolle on muuten vähän käyttöä, Marko pohtii. Kaikki peltotiet pitää vielä viritellä parempaan kuntoon, eikä kuorma-autolla täällä voi ajaa pellolle.

– Perävaunu kulkee traktorin vetämänä kuin sukkasillaan, eikä se sukella. Olen tyytyväinen alustaan ja siihen yhteistyöhön, mitä Metakan valmistajan kanssa tehtiin ja mitä vaihtoehtoja oli tarjolla, Pauli kiittelee.

Seppo Pentti

www.metaka.fi