Uutiset

Yleinen

McHalen käärijä etunostolaitteisiin

Pääasiassa yksin rehunsa tekevä Markku Tupala päätyi poikkeukselliseen ratkaisuun paalien käärinnässä, jota kovin moni muu ei ole tullut ajatelleeksi. Hän hankki McHalen W2020-käärimen etunostolaitteisiin Turun Konekeskukselta. Yhdistelmästä on työteknistä mutta myös tasapainoetua. Vaikka yhdistelmästä on monta etua, vaihtoehtona on edelleen kiinnittää käärin myös toisen traktorin nostolaitteisiin.

Päähänpistosta lähtenyt käärinhankinta on ollut käytössä tämän kesän ja Markku on tyytyväinen yhdistelmän toimintaan.

– Tässä yhdistelmässä positiivisinta on mielestäni joustavuus ja tasapainoisuus työssä, Markku aloittaa. Jos jossain vaiheessa vanha paalain sanoo sopimuksen irti, jostain löytyy kyllä toinen paalain, Markku toteaa. Toisaalta, jos tulee paalaimen vaihtotarve, ei kerralla vaihdu koko yhdistelmä kuten paalainkäärinyhdistelmissä. Tällä rehua korjatessa näkee myös heti työn laadun. Paali otetaan käärimeen ja tämän jälkeen voidaan seurata muovin laskostumista suoraan edessä, Markku jatkaa.

Perinteisesti paalit on kääritty yhdistelmäkoneen jälkimmäisellä osalla tai hinattavalla erillisellä käärijällä heti paalaamisen jälkeen, jolloin koneet ovat pitkänä junana. Vaihtoehtona on myös, että paalit kääritään kuljetuksen jälkeen erillisellä käärimellä varastopaikan vieressä tai paalit kuljetetaan toinen etukuormaimessa ja toinen käärimessä varastointipaikalle. Toki vaihtoehtona on myös tuubikäärin.

Markku kertoo, että kaikki aikaisemmat vaihtoehdot tuntuivat hankalilta tai kalliilta. Markulla oli ennestään kolme vuotta sitten käytettynä hankittu John Deeren yksikköpaalain ja paalit oli kääritty erillisellä käärimellä. Erillinen käärin vaatii kuitenkin erillisen työvaiheen.

– Yhdistelmäkone merkistä riippumatta taas painaa ilman paaleja noin viisi tonnia ja etenkin märkänä vuonna hankaluutena ovat vielä painavat paalit ja tiivistyvä pelto. Siinä vaaditaan vetokoneeltakin jo tehoa ja painoa, jotta yhdistelmä saadaan liikkumaan koko ajan ylämäkeä, Markku pohtii. Tämä yhdistelmä liikkuu pienellä traktorilla.

Paalin paalaus kestää pidempään kuin käärintä, joten käärittyä paalia voidaan siirtää tovi kasan suuntaan. Paalattu paali on kätevintä pudottaa seuraavan karhon päälle odottamaan seuraavaa kierrosta.

Seuraavalla kierroksella edellytetään yleensä pieni mutka, jotta paali saadaan käärimeen. Paalinpudotuksen ajoitukset riippuvat toki karheen paksuudesta ja paalin täyttymisestä. Työn kuluessa selviää, miten työ näyttäisi parhaiten sujuvan ja miten paalit saadaan mahdollisimman hyvin läjään työn kuluessa. 

– Edellisellä omistajalla tämän paalaimen perässä on aikoinaan ollut hinauksessa käärin. Meidän pikkulohkoilla juna on kuitenkin hankala, Markku toteaa ja jatkaa, että mieleen tuli päähänpistona aivan jotain muuta ja kyselin, jotta onnistuuko käärimen asentaminen etunostolaitteisiin. Turun konekeskuksen Haaviston Timo ei ollut tuota vaihtoehtoa tullut ajatelleeksi, eikä kovin moni muukaan, mutta tarkoitukseen sopiva McHalen käärin kuitenkin löytyi.

Markulla on voimakoneena vuosi sitten käytettynä hankittu nyt reilu 10000-tuntinen Fendt 712, joka on ketterä kone paalaimen edessä. Etunostolaitetta ei alun perin suunniteltu tähän käyttöön, mutta yhä useammin se kannattaa harkita yhdeksi varusteeksi. Pieni puute on käärimessä, kun muovirullille ei ole säilytyspaikkaa. Niille suunniteltiin telinettä paikanpäällä esimerkiksi takapyörän vanteisiin. Säilytyspaikkoja ei kuitenkaan ole yhdistelmässä liikaa.

Nyt käärin on asennettu etunostolaitteisiin ja käärinnän onnistuminen on silmien edessä nähtävissä. Automaattikoneen toiminnat ovat toki helpottaneet käärintää, kun muovi lasketaan automaattisesti myös toisen rullan loppuessa. Myös muovin katkaiseminen on automaattinen ja kun paali on valmis, palaavat varret perusasentoon. Tällöin paali on helppo jättää siististi toisten paalien viereen.

Uusi tekniikka

Paalaaminen tehdään kuten aiemmin, mutta paalatessa kannattaa miettiä työtä jo eteenpäin. Kätevintä olisi, jos käärityt paalit saadaan jo valmiiksi ryhmiin. Tämä nopeuttaa valmiiden paalien keruuta pellolta.

Kun käärijällä otetaan paali maasta, rullien osumista maahan vältetään liukurullalla koneen takaosassa.

Laite on sangen yksinkertainen, jotta sen voi antaa melkein vaikka lainaksi tai vuokralle. Kun käärin on automaattinen, määrän muistaa laskuri ja laite poikkasee muovit automaattisesti, ei isoja käyttövirheitä voi tulla. Tämän jälkeen varret vedetään nippuun odottamaan seuraavaa käärintää. Laite myös huomaa toisen muovin puuttumisen, ja hidastaa paalin pyöritystä.

Paalit voidaan ottaa käärintään ketunlenkillä heti paalauksen jälkeen tai peruuttamalla. Toinen usein parempi vaihtoehto on peruuttaa poikittain seuraavan karhon lähelle ja pudottaa paali odottamaan seuraavaa kierrosta. Tällöin tyhjäajomatka on lyhin, etenkin kun käärintä ei ole paalausta hidastava. Seuraavalla kierroksella, paali otetaan käärintään. Jos paali on kääntynyt tai vinottain, keskeytyy paalaus ja monesti pitää peruuttaa muutama metri. Tämän jälkeen paalaustyö taas jatkuu ja käärintäkin voi alkaa.

Markulla on navetassa 50 lypsävää. Kun Markku vuonna 2009 aloitti tilanpidon, lehmiä oli 15. Pääasiassa yksin rehua tekevä arvostaa toimivia koneketjuja. McHalen W2020:n rullan kiristys on toimiva ja järjestelmä vetää muovin kireälle. On tämä ainakin paljon parempi kuin edellinen, eikä huonosti käärittyjä paaleja ole tullut, Markku kehuu. Tämä nyt on tällainen köyhän miehen paalainkäärinyhdistelmä, joka on suunniteltu näihin olosuhteisiin. Yhden miehen ketjuna tämä toimii kätevästi ja jollei käärijä olisi edessä, pitäisi lähteä käärijää hakemaa paalauksen jälkeen, Markku kuittaa.

Paaleja kääriytyy tällä pellolla paaliin puolessa siitä ajasta, mitä niitä paalataan. Paalauksen hitauteen vaikuttaa myös se, että verkkoa laitetaan kolme kierrosta, jolloin tiukat paalit pysyvät kasassa.

– Lohko on karhotettu 12-metrisellä karhottimella, joten tilaa on riittävästi. Hieman kannattaa kuitenkin aina miettiä, miten seuraava työvaihe onnistuisi paremmin ja suunnitella ajolinjoja etukäteen, Markku toteaa.

Poikkeuksellista tässä yhdistelmässä on hyvä näkyvyys käärintään. Jos käärinnällä ei ole kiire, paalia voidaan viedä eteenpäin sopivaan paikkaan. Paali voidaan asettaa myös juuri haluttuun paikkaan ja vaikka kuljettaa palan matkaa muiden paalien lähelle.

– Jos paalataan ja kääritään painavia säilörehupaaleja, käytetään toista traktoria käärintään. Yleensä silloin pelto on pehmeää ja etupäässä oleva käärin tamppaa maata. Toisaalta nostovoima etunostolaitteissa ei välttämättä riitä painavien paalien kanssa, Markku pohtii.

McHalen taulu on formaatiltaan yhtä selkeä kuin McHalen muutkin ohjaimet. Aktiivisesta työvaiheesta on selkeä graafi näytöllä. Yksi asia, mistä pitää antaa tehtaalle kiitos on sähköliitännät. Niitä on kaksi, joista toinen sopii puolipyöreään pistokkeeseen ja toinen vaikka suoraan virtaan sulakkeen kautta akulta. Kun käyttötraktoreita on monia ja liitännät ottaa esiin, ja vaihdot voi tehdä ilman isompia johtosulkeisia.

McHalessa on pitkäikäinen, öljykylpyinen kulmavaihde. Käärimissä on kevyet alumiinivarret, jolloin rakenne on tukeva mutta joustava. 

Lue seuraavaksi