Uutiset

Yleinen

Mallisarjojen uudistukset, Deutz-Fahr 6- ja 7-sarjat

Giugiaro on tullut tutuksi autojen muotoilusta. Nyt tämä italialainen muotoilutalo sai tehtäväkseen pistää Deutz-Fahr -traktoreiden kuosi uusiksi. Tuloksena syntyi aggressiivinen, mutta kuitenkin samalla sopivan moderni ilme. Deutz-Fahr esitteli kesällä uudistuneet kuutos- ja seiskasarjan traktorit, jotka tämän uuden muotoilun lisäksi sisältävät runsaasti uusia ominaisuuksia. Uusien mallien lanseerauksen yhteydessä yritys kertoi myös suurista tehtaan laajennuksista ja uuden vierailukeskuksen rakentamisesta.

Deutz-Fahr esitteli kesällä uudet muodot saaneet 6- ja 7-sarjan monikäyttöiset traktorit.

Traktoreita ja puimureita valmistava Deutz-Fahr esitteli kesällä uudistuneita traktorimallejaan sekä kertoi lähitulevaisuuden visioistaan. Deutz-Fahr on osa Same Deutz-Fahr -konsernia (SDF), jonka muita tuotteita ovat Same, Lamborghini ja Hürlimann -traktorit sekä Gregoiren sadonkorjuukoneet.
Deutz-Fahrin osuus koko konsernin liikevaihdosta on yli 60 prosenttia. Esittelyn keskipisteenä olivat uudistuneet 6- ja 7-sarjan Deutz-Fahr -traktorit, mutta samassa yhteydessä SDF kertoi mittavista investoinneista, jotka kohdistuvat Etelä-Saksan Lauingenissa olevaan Deutz-Fahr -koneiden tuotantolaitokseen. Tehdastila laajenee ja alueesta rakennetaan suurien autovalmistajien tapaan oma teemamaailma, jonka nimeksi tulee Deutz-Fahr Land. Sen yhteyteen valmistuu piakkoin myös Deutz-Fahr Arenaksi ristitty vierailukeskus, joka tulee olemaan tehdasvierailujen aloitus- ja lopetuspiste. Arenassa tulee myös aina olemaan nähtävänä tehtaan uusimmat mallit. Ja kun teemamaailmassa ollaan, on tarjolla kahvilaa, tarvikekauppaa ja konemuseota sekä lapsille traktoripitoinen leikkipaikka. Ilmiselvä vierailupaikka esimerkiksi kesälomamatkalaisille.
Tehdaslaajennusten ja -parannusten myötä tuotteiden laatu paranee tuotantoprosessien selkiintymisen johdosta. Myös tuotevalikoimaa voidaan laajentaa ja toimitusajat saadaan lyhyemmiksi. Ja tietenkin aina olennainen kustannustehokkuus paranee. Tehtaan laajennukset valmistuvat syksyn aikana ja Deutz-Fahr Arena on valmiina vastaanottamaan vieraita ensi keväästä alkaen. Arenan ja Deutz-Fahr Landin avulla SDF pyrkii korostamaan tuotteiden ”Made in Germany” -leimaa.

Etelä-Saksassa olevaa tehdasta laajennetaan parhaillaan ja samalla alueelle tehdään Deutz-Fahr Arena. Se ottaa vierailijoita vastaan ensi keväästä alkaen.

Tulevaisuuden tavoitteita

Konepeitto on saanut futuristiset muodot italialaisen Giugiaron käsittelyssä. Yhdennäköisyys aikaisemmin esiteltyyn 9-sarjaan on ilmeinen.

Uudistetun tehtaan ja Deutz-Fahr Arenan avulla SDF uskoo pääsevänsä lähemmäs markkinoita ja asiakkaita. Maataloustuotteiden hinnat ovat laskeneet Euroopassa jo lähes kymmenen vuoden takaiselle tasolle, mikä on aiheuttanut viimeaikoina myös traktorimyynnin laskua. Siitä huolimatta SDF asettaa tavoitteeksi omien merkkiensä myynnin kasvun Euroopan alueella. Uskoa vahvistaa se, että kokonaismyynnin laskusta huolimatta konsernin merkkien myynti on kokenut hienoista kasvua viimeisen parin vuoden aikana. Euroopassa myytävien koneiden keskimääräinen teho kasvaa pikkuhiljaa. Nyt se on 136 hevosvoimaa. SDF visioi olevansa tulevaisuudessa vahva tekijä yli 300 hevosvoimaisten traktoreiden kokoluokassa. Yritys haluaa olla alueensa paras työnantaja, mitä jatkuva henkilökunnan kouluttaminen varmasti avittaa.
Valtaosa SDF:n myynnistä on tullut tasaisesti Euroopasta, noin kolmasosa, mutta Kiinan osuus on vahvassa kasvussa. Kiinassa käytettävien maatalouskoneiden koon kasvu on tuonut lisää kysyntää myös SDF:lle. Yksittäisenä Euroopan maana on Turkki vallitsevista trendeistä huolimatta lisännyt SDF:n tuotteiden myyntiä moninkertaisella vuosittaisella kasvulla viime vuosina. Toimipisteitä lisätään, jakeluverkkoa vahvistetaan ja erikoistumiseen panostetaan maailmanlaajuisesti, jotta tavoitteeksi asetettu markkinajohtajan paikka saavutetaan. Tuotekehityksessä tullaan huomioimaan erilaisten markkinoiden tarpeet. Tuotevalikoimaa kasvatetaan, jolloin suurimmat traktorit tulevat olemaan jopa 500-hevosvoimaisia.

Täsmätoiminnan ehdoilla
Koko maapallon väestön on arveltu kasvavan kahdella miljardilla nykyisestä noin seitsemästä miljardista yhdeksään vuoteen 2050 mennessä. Viljeltävä maa-ala ei juurikaan maailmalla lisäänny, joten kasvavan kysynnän johdosta on tuotannon tehokkuutta lisättävä. Tarvitaan siis lisää sekä tehokkaampia koneita, jotta tuottavuutta pystytään kasvattamaan. Myös erikoistuminen ja täsmäviljely, ”precision farming”, korostuvat tulevaisuudessa.

Oikeanpuoleinen käsinoja on paljon muuta kuin pelkkä pehmeä kyynärtuki. Sopivilla vaihteisto- ja hydrauliikkavalinnoilla saadaan käsinoja täyteen erilaisia hallintalaitteita ja näyttöjä.

SDF:llä on siihen sanansa sanottavansa  omalla Farming 4.0 -nimeä kantavalla tuottavuusohjelmistolla. Sen puitteissa voidaan seurata ja hallita koneiden toimintaa keskitetysti sekä antaa käytönaikaista etätukea. Ohjelmistoon on liitettävissä myös sekä Isobus-tiedonsiirtojärjestelmä että Agrosky:n paikannus- ja ohjausohjelmisto. Isobus-yhteensopivien laitteiden liitettävyyden helppoutta ja yhteensopivuutta maksimoidaan tämän tuottavuusohjelmiston avulla. Opastavien järjestelmien avulla pyritään saamaan hyvistä kuljettajista vielä parempia. Ohjelmaympäristöt on toteutettu siten, että ne toimivat missä päin tahansa maailmaa.

Ei pelkästään uusia vaatteita

Deutz-Fahrilla EGR+DPF+SCR=EAT ja Stage IV -normi täyttyy

Deutz-Fahr tilasi traktoreihinsa uudet kuosit italialaiselta muotoilutalo Giugiarolta. Ensimmäiset uuden ajan muodot nähtiin jo viime vuonna esitellyissä 9-sarjan koneissa. Nyt vuorossa olivat 6- ja 7-sarjan traktoreiden päivitykset. Räyhäkän ilmeen saaneen konepeiton ja avaran ohjaamon lisäksi Deutz-Fahr esitteli pitkän listan parannuksia ja uusia ominaisuuksia. Moottorina on nyt molemmissa sarjoissa samaan perusmoottoriin, Deutz TCD 6.1 L06, perustuva täysin uusi voimanlähde. Kuusisylinterisen peruslohkon iskutilavuus on 6,1 litraa ja moottori täyttää Stage IV -päästövaatimukset. Se tuottaa edeltäjäänsä enemmän maksimivääntöä ja tarjoaa laajemman vääntöalueen. Pakokaasujen jälkikäsittelystä huolehtii EAT:ksi nimetty järjestelmä, joka on EGR:n, DPF:n ja SCR:n kompaktiin pakettiin koottu yhdistelmä. Moottorissa on Stage V -valmius myöhempiä aikoja varten.

Konepeitto ja ohjaamo ovat kokonaan erillään toisistaan. Tämä vähentää ohjaamoon kantautuvaa tärinää ja melua.

Kuutossarjan malleihin on tarjolla kuusi eritehoista moottoria haarukkaan 115–156 kW (156–212 hv) noin kymmenen kilowatin välein. Isommassa seiskasarjassa tehoversioita on kaksi, 166 ja 181 kW (226 ja 246 hv). Polttoaineen ja AdBluen kulutusta on saatu molempia vähennettyä viisi prosenttia aikaisempaan malliin verrattuna. Portaattomien TTV-vaihteistojen yhteydesssä luvataan tästä uudesta moottorista saatavan jopa 40 prosenttia enemmän jarrutustehoa pakokaasujarrun muodossa. Se vähentää traktorin varsinaisten jarrujen kulumista ja näin myös niiden huoltoa. TTV-vaihteisto on saatavissa molempiin mallisarjoihin. Itse asiassa seiskasarjan mallit on aina varustettu TTV-vaihteistolla.
Uudelleenmuotoiltu konepeitto kätkee alleen myös täysin uutta ajattelua edustavan visko-ohjatulla tuulettimella varustetun jäähdytysjärjestelmän.

Täysalumiininen jäähdytyspaketti voidaan avata puhdistusta varten. Kennot levittäytyvät auki viuhkamaisesti. Kennojen päällä on moottorin imuilman esisuodatin.

Kokonaan alumiinista tehty jäähdytyspaketti on saranoitu siten, että tiivis kennopaketti voidaan avata helposti ja nopeasti puhdistusta varten. Konepeitto aukeaa reilusti etureunastaan, jolloin pääsy jäähdytyspakettiin on esteetön. Kennot levittyvät puhdistusta varten viuhkamaisesti, ja kaasujousi pitää osat irrallaan toimenpiteen ajan. Täysalumiininen rakenne parantaa jäähdytystehoa. Samassa yhteydessä on myös moottorin ilmansuodatuksen esisuodatin, jonka sykloonirakenne puhdistaa imuilmaa entistä paremmin. Sekä jäähdytyspaketti että ilmansuodatin on muotoiltu siten, että konepeiton etuosa on saatu mahdollisimman matalaksi hyvän näkyvyyden aikaansaamiseksi.

Uutta runkoa ja hydrauliikkaa

Akseliväli on hieman kasvanut pidentyneen etuhaarukan myötä. Samalla myös etuakselin jousitus on parantunut.  Suurimpiin malleihin on saatavana etuakselille tehostetut kuivat levyjarrut.

Akseliväli on kasvanut hieman jousitetun etuakselin keinuhaarukan pidentymisen myötä. Etuakselin jousitus on mukautuva, mikä vakauttaa ajoa maanteillä sekä pellolla. Jousituksen jäykkyyttä voidaan ohjata sähköisesti, ja jousitus voidaan lukita jäykäksi. Etuhaarukan muutoksen ohella myös etunostolaite ja sen kiinnikkeet ovat menneet uusiksi, kuten myös etukuormaajan kiinnityspisteet. Suurimpiin malleihin on saatavana luokassaan ennennäkemättömät tehostetut kuivat levyjarrut. Näissä malleissa on myös mekaaninen käsijarru korvattu henkilöautoista tutulla sähköisellä käsijarrulla (EPB), joka tosin vaikuttaa taka-akseliin. Runkorakenteen vahvistuminen ja parantunut hydrauliikka mahdollistavat jopa 10 tonnin nostokyvyn takapäässä ja 5,5 tonnin etupäässä. Nostoliikkeitä voi hallita millimetrin tarkasti. Hydrauliikkajärjestelmässä on käytössä proportionaaliventtiilejä ja jokaista piiriä (jopa seitsemän) voidaan hallita toisistaan riippumatta. Hydrauliikkapumpun tuotto on suurimmillaan 170 litraa minuutissa (TTV-mallit) ja kaikkia hydrauliikan asetuksia voidaan hallita iMonitor-järjestelmän avulla kosketusnäytöltä.

Valoisa toimisto

Ohjaamon yleisilme on vaalea ja runsaasta lasipinnasta johtuen valoisa.

Konepeiton uuden muotoilun ohella myös ohjaamo saanut uutta ilmettä. Runsaat lasipinnat antavat hyvän ja esteettömän näkymän kaikkiin suuntiin. Vaalea sisustus yhdessä lasipintojen kanssa tekee tilasta avaran ja valoisan. Valoa tulee lisää myös saatavilla olevien erilaisten kattoikkunoiden kautta. Deutz-Fahr on antanut hytille nimen Maxivision. Ohjaamo on kokonaan irti konepeitosta. Näin melutasoa on saatu alennettua ja ajomukavuutta parannettua.

Mittareiden keskellä on 5″ värinäyttö perustoiminnoille.

Moottorin toimintoja voi seurata mittariston keskellä ohjauspyörän takana olevasta viiden tuuman värinäytöstä, InfoCenteristä. Se on vakiona kaikissa malleissa. Kuljettajan käsinojan yhteyteen onkin sitten saatavissa lukematon määrä erilaisia hallintalaitteita ja näyttöjä. Parhaimmillaan käsinoja muistuttaa enemmän voimalaitoksen valvomoa kuin traktorin kyynärtukea. Kytkimien ja vipujen tyypit sekä määrät riippuvat käytössä olevasta vaihteistosta, hydrauliikasta, etu- ja takanostolaitteesta, etukuormaajasta ja vähän tietenkin myös kuskin mieltymyksistä. Muutamia kytkimiä on sijoitettu myös katon rajaan.

Ohjaamon hallitsevin elementti on iso kosketusnäyttö, iMonitor, jonka avulla koneen toimintoja voidaan hallita sekä seurata.

Ylellisen liikkuvan konttorin kruunaa kahdeksan tai kahdentoista tuuman kosketusnäyttö, iMonitor, jonka välityksellä hallitaan jo edellä mainittua Farming 4.0 -tuottavuusohjelmistoa. Näytön kautta hallittavien toimintojen määrä on loputon ja lisää tulee kokoajan.

Isobus-laitteiden ja Agrosky-toimintojen hallinta käy iMonitorin kautta kätevästi, kunhan vain jaksaa perehtyä asiaan syvällisesti. Näyttöön voidaan liittää myös kameroita. Useamman kameran seuraaminen yhtä aikaa on mahdollista. Ohjaamon ulkopuolelle on saatavissa jopa kuusitoista LED-työvaloa. Tällöin valotehoa on tarjolla komeat 40 000 lumenia. Vertailuna 60 watin halogeenivalon lumen-arvo on noin 700, eli halogeeneja pitäisi olla lähes 60 kappaletta saman valon saavuttamiseksi.

Urakointiin ja pellolle
Uudet kuutos- ja seiskasarjan Deutz-Fahr-traktorit on suunniteltu niin urakointikäyttöön kuin pellolle. Uudet mallit soveltuvat monipuolisten toimintojen, helpon käytettävyyden ja runsaan säädettävyyden ansiosta yhtä hyvin erilaisiin kunnossapitotöihin, maantieajoon ja tehokkaaseen maanviljelyyn. Deutz-Fahr mainostaa, että kahdeksan moottoriversion, kolmen vaihteiston ja useiden hydrauliikkakokoonpanojen lisäksi löytyy lisävarustelistalta vielä 600 nimikettä, joista vain muutamia tuli mainittua tämän jutun yhteydessä. Siinä riittää miettimistä traktorin kokoonpanoa suunniteltaessa. Pääasia kuitenkin on, että valinnanvaraa todellakin löytyy. Deutz-Fahrin traktorit ja puimurit tuo maahan ja jälleenmyy HCP Finland Seinäjoelta.

Lue seuraavaksi