Maansiirtoon järeä ja toimiva Junkkari J18

Hietalan Turve Ay Toholammelta urakoi tällä hetkellä pääasiassa kahdella Vapon turvesuolla. Molemmat suot ovat lopuillaan ja pohjamaa on kivistä, joten kunnostustöissä tarvitaan kiveä kestävää maansiirtoperävaunua. Tämän vuoden tehtävässä on ollut Junkkari J18 JLD -dumpperiperävaunu, joka on yllättänyt omistajat positiivisesti ominaisuuksillaan.

Urakoitsijana Vapon soilla Toholammella ja Sievissä toimiva Hietalan Turve Ay on kahden veljeksen, Teemu ja Marko Hietalan omistama ja vuonna 1995 perustettu yritys. Turveurakointi on nyt toisessa polvessa, sillä heidän isänsä Eero Hietala on ajanut turvetta vuodesta 1978. Alkuun toiminta oli omilla mailla, mutta niiden ohella vuodesta 1999 yritys on ollut mukana Vapon urakoilla aliurakoitsijana.

”Vuodesta 2001 alkaen olemme olleet pääurakoitsijana Toholammella 60 hehtaarin suolla ja vähän myöhemmin toisella suolla Sievissä, jossa pinta-alaa on 80 hehtaaria. Viimeiset turpeet omilta mailta nostimme vuonna 2007. Nämä alueet ovat nyt viljelyksessämme ja meillä on 30 hehtaaria peltoa, josta suurin osa on viljalla”, kertoo Teemu Hietala. Soiden välimatka on vajaa 30 kilometriä ja konekalusto liikkuu kätevästi tämän välin traktorivetoisesti.

Turvetta Hietalat nostavat sekä jyrsinturpeena että palaturpeena. ”Sievissä on turvetta jäljellä enemmän ja siellä suurin osa nostetaan palaturpeena. Molemmat alueet alkavat olla kuitenkin matalia ja pohjamaa on moreenia, joten kunnostus- ja maansiirtotöitä on kovasti.”

”Turpeen tulevaisuus on epävarmaa, mutta luultavasti sitä poltetaan jatkossakin”, arvelee Hietala. Hietalan Turve työllistää ympärivuotisesti kolme työntekijää ja kesäaikana määrä nousee seitsemään. Nyt turveurakoinnissa olevien alueiden loppuminen on tiedossa ja uusia kohteita on jo kartoitettu. Hietalat toimivat lisäksi maarakennusalalla, josta myös on mahdollista saada urakoita.

Kalustoon Junkkari J18

Traktorikalustona Hietaloilla on neljä Valtraa ja yksi John Deere. Näiden lisäksi kuormauskoneena on Volvo L90 -pyöräkuormain ja kaivukoneena Kobelco 135, joiden kuljettamista varten Hietaloilla on 30-tonninen traktorivetoinen lavetti. ”Hieman järeä tuo lavetti on, mutta joskus on tarvetta kuljettaa isompiakin koneita. Usein kyydissä on Wennströmin Jeren New Holland 210 -kaivukone, joka on pääasiallinen kone soiden kunnostustyömaillamme ja muissa isoissa kohteissamme. Se alkaa olla ylärajalla, millainen kone traktorin perässä kulkee järkevästi”, sanoo Hietala.

Wennströmillä on ollut jo vuosia Junkkari J16 -dumpperivaunu, jota on käytetty myös yhteisillä urakoilla. ”Niillä on toiminut, niin kestää meilläkin”, kertoo Hietala päätelleensä. ”Wennströmin vaunu on toiminut hyvin ja se oli yksi asia, joka oli perusteena Junkkari-vaunun hankinnalle. Toinen merkittävä seikka oli, että myyntimies lupasi vaunun nopeasti eikä se kovin montaa tuntia sovitusta myöhästynytkään.” Hietalan osaavaksi myyjäksi nimeämä henkilö on Kokkolan Agrimarketin erikoistyökoneiden konemyyjä Tapio Kuusinen. Junkkari J18 saapui Hietaloille viime kevättalvella ja meni suoraan kivenajoon nevalle.

Hietala kehuu kovasti Junkkarin ominaisuuksia. ”Kestävä, tukeva, hyvä vetää ja vakaa kipata”, hän listaa Junkkari-vaunun ominaisuuksia. ”Ennakkokäsitys Junkkarin vaunuista ei ennen Wennströmin vaunukokemuksia ollut hyviä, mutta varsinkin nyt omien kokemustenkin mukaan ei tätä huonoksi voi mainita”, muotoilee Hietala laatukäsityksen muuttumisesta Junkkaria kohtaan.

Ominaisuudet kohdallaan

”Halusimme vaunun isoilla renkailla ja sitä kautta päädyimme tähän vaunuun. Ajatuksena oli, että isoon lavaan voi ottaa kyllä tarvittaessa pienemmänkin kuorman. Käytännössä tämä 11,2 kuution laatikko on kuitenkin lähes aina täynnä. Kesällä puhdistimme lietetaskuja ja siinä tuli kokeiltua, että tämä toimii myös sulalla maalla, koska renkaat kantavat hyvin. Vaunu on vakaa kipata myös pehmeällä alustalla. Lava tulee hyvin tyhjäksi eikä maa tartu lavaan – talvi tietysti erikseen.” Vaunuun tuli lisävarustelistan suurin rengaskoko 710R45-22,5.

”Hyvän tyhjentyvyyden taustalla on se, että lava nousee hyvin pystyyn. Tästä on etuna myös, että kipatuista kasoista tulee korkeita. Lavan pohja on tukevaa kulutusterästä eikä se ainakaan vielä ole kulunut merkittävästi. Tällainen vaunu on ollut käytössä kuulemma myös Talvivaaran kaivoksella ja ovat kuulemma kehuneet lavan pohjan kestävyyttä myös siellä.”

Perälauta on hydraulisesti nouseva. ”Lauta nousee riittävälle korkeudelle, että kivien kanssa ei ole ollut ongelmia”, sanoo Hietala. ”Pienenä miinuksena täytyy todeta, että perälauta ei nouse aivan vinkkeliin ylös. Jos laita nousisi aivan pystyyn, mahtuisi meidän polttoainesäiliömme perästä laidan alta lavalle, jolloin voisimme nostaa sen trukkipiikeillä kyytiin, nyt se pitää nostaa ketjuilla riiputtamalla.” Lisävarusteena olisi tähän vaunuun mahdollista saada myös alas aukeava kamilaita.

”Maantiellä tämä vaunu on on mukava vetää, koska jousitetun aisan ansiosta se ei pompota tyhjänäkään.”

Monipuolinen

Turvemaiden kunnostustyöt tehdään pääasiassa talvikautena, mutta käyttöä Junkkari-vaunulle on myös muuna aikana. Turveurakoinnin ohella Hietalat urakoivat erilaisia maarakennusurakoita tilanteen sen salliessa. ”Olemme tehneet tietöitä ja joskus rakennusten pohjiakin. Näissä töissä tarvitaan usein myös perävaunua maiden kuljettamiseen. Olemme ajaneet myös ruokamultaa piharakennustyömaille. Myös viljelystöissä käytämme tätä Junkkari-perävaunua, sillä siihen on varusteena viljanajoon kasettilava, jolla kulkee 21,6 kuutiometriä viljaa. Ainakin vielä laidat ovat niin suorat, että kasetti toimii – rakenne on tukeva, joten sopinee se jatkossakin.”

Turpeen korjuun lisäksi Hietalat urakoivat turpeen lastausta sekä kuljetusta. Palaturvetta lastataan joka arkipäivä. Itse Hietalat kuljettavat turvetta lähialueen kunnallisiin lämpölaitoksiin, kuten esimerkiksi Toholammen Energian laitokselle, josta he ajavat myös tuhkan pois. Tällä hetkellä Toholammen Energia työllistää myös lämpölinjan rakennustyömaalla, jolta kivet ja maa ajetaan pois ja maa ajetaan taas takaisin täyttövaiheessa, sillä paikalla ei ole tilaa jättää maita kaivannon viereen työn ajaksi.

Juha Kuusjärvi