Lumitöihin lämpimin lasinpyyhkimin

Moni lumitöitä tekevä päivittelee lunta auratessaan tuulen mukana tuulilasiin lentävää pölyävää lunta. Se kuuluu lumitöihin kuin kärpäset kesään. Kun lunta pölyää traktorin etu­lasiin, on vaihtoehtona yrittää pitää lasi lämpimänä, jotta lumi ehtii sulaa tai kylmänä, jotta lumi ei tartu lasiin ollenkaan. Seuraava ongelma on jäätyvä tuulilasinpyyhkijä. Niiden jäätyminen estetään lämmitettävillä sulilla.

Kun lumi on loskaista, siitä ei auratessa yleensä ole haittaa näkyvyydelle, vaan lasit pysyvät auki. Lunta kuitenkin yleensä siivotaan kuivana ja mitä korkeammat ovat penkat, sitä herkemmin lumi pölyää lasiin heittävällä auralla. Etulasin puhtaana ja liikenneturvallisena pitäminen on haaste.

– Kun traktorin nokka on pitkä, ehtii pölyävä lumi umpeuttamaan traktorin etulasia helpommin kuin kuorma-auton etulasia, joka on lähellä auraa. Jollei lenkin menomatkalla lumi pöllyä lasiin, niin sitten viimeistään paluumatkalla. Tuuli käy kuitenkin jossain vaiheessa reittiä hankalasti.

Kokemuksia kahdesta

Tommi Sorvolla on ollut kahdessa traktorissa tämän talven Sulaxin lasinpyyhkijät, joissa on sähkövastus. Yhteen traktoriin ne asennettiin juuri ja yhdessä traktorissa niitä ei vielä ole.
– Jos traktorissa ei ole lämmitettävää lasinpyyhkijää, vaihtoehtona on vaihtaa lasinpyyhkijä kesken ajon. Kun ohjaamossa on kolme lasinpyyhkijää, ehtii ensimmäinen jo sulaa ja se laitetaan taas ulos varteen kiinni. Toinen vaihtoehto on, että lasinpyyhkijöitä käy kopsuttelmassa säännöllisesti muutaman kilometrin välein, mikä sekään ei ole erityisen turvallista. Ohjaamosta tullaan ulos säännöllisesti ja kurkotellaan liukkailla askelmilla ja temutaan lasinpyyhkijän kanssa.

– Omasta kokemuksesta voin sanoa, että viimeiseenkin traktoriin nämä asennetaan. Asennukseen kuluu aikaa reilu tunti, joten vaiva ei ole iso verrattuna hyötyyn, Tommi kertoo.
– Muutamilla tutuilla lämmitettävät lasinpyyhkijät ovat olleet jo pidempään ja kokemukset ovat samanlaisia, Tommi kertoo. Aikoinaan kavereilta vinkkiä sainkin, että tällaisia on olemassa, Tommi jatkaa.

Jotkut ottavat lämmitettävät lasinpyyhkijät pois, kun niitä ei tarvita talven jälkeen ja kiinnittävät jälleen talveksi. Vastuksella varustetut lasinpyyhkijät maksavat kuitenkin enemmän kuin peruspyyhkijät ja peruslasinpyyhkijöitä voi vaihtaa hieman suruttomammin tarpeen mukaan.

Hetkikin lämmitystä riittää

Normaalisti auralenkillä ei lunta tule lasiin yhtenään, eikä lasinpyyhkijä heti ala jäätyä, jollei taivaalta tule tavaraa sulkaan. Kun lasinpyyhkijä alkaa jäätyä, laitetaan vastus päälle ja jäät putoavat pois ja pyyhkijä toimii taas niin kuin pitäisikin.

– En pidä normaalisti lasinpyyhkijän lämmitystä päällä kuin hetkittäin, jona aikana jäät sulavat pois ja ajo sujuu taas, Tommi kertoo. Kun taivaalta tulee alijäähtynyttä vettä, lämmitys pitää olla päällä melkein koko ajan, mutta silloin harvemmin aurataan.   

Seppo Pentti

www.sulax.fi