Uutiset

Yleinen

Lumi linkoamalla pois tieltä

Kiinteistöhoitotöiden urakointi on erikoinen laji. Monesti kun urakoitsijoiden kommentteja kuuntelee, tulee mieleen, että asiakkaat ovat väärässä, vaikkei heidän pitäisi olla. Asiakashan on aina oikeassa. Ostajan osaamattomuutta ja tietämättömyyttä käytetään herkästi hyväksi, joka näkyy tarjouksia pyydettäessä ja tarjouksia hyväksyttäessä.

Kun urakoita tilataan etenkin julkiselle puolelle, mittana on valitettavan usein hinta. Hinta on kuitenkin seurausta tekemisen tasosta. Työn laatu riippuu urakoitsijan kalustosta ja sen sopivuudesta, ammattitaidosta ja motivaatiosta tehdä työnsä. Jos työ tehdään kalustolla, joka ei ole tehokasta, kustannuksetkaan eivät ole korkeat. Valitettavasti silloin ei saada paljon aikaankaan. Eurolla pitäisi kuitenkin saada mielellään mahdollisimman paljon aikaiseksi, muuten voidaan puhua haaskaamisesta.

Kun jollain urakoitsijalla on toimivat kamppeet vaikka lumen lastaamiseen, ne ovat kustannustehokkaat yleensä myös asiakkaalle. Lumi, joka haittaa liikennettä, saadaan ilman turhia häiriöitä lavalle ja siirrettyä pois. Kun menetelmiä verrataan, pitäisi ottaa huomioon myös turvallisuus ja aiheutuva muu haitta.

Kun taajamissa nyt on taas lunta ja sitä kuormataan lavalle, havaitaan nopeasti, kuinka kuormauslingolla saadaan kuormat tiukkaan ja nopeasti lastattua. Lingolla kuormaan saadaan lumi lavalla joka paikkaan tiukkaan ja kuorma täyttyy kokonaan kulmia myöden. Myös kukunhallinta on lingolla helpompaa, eikä kuormaan jää mahdollisesti kuormasta irtoavia jääpaakkuja vaan kuorma on yhtenäisen tiukka.

Kauhalla kuormatessa lumikuormassa on paljon ilmaa ja kuormia tulee runsaasti enemmän. Kuormaaminen myös aiheuttaa herkästi vaaratilanteita, kun lastaavilla koneilla joudutaan peruuttelemaan. Jos kuormasta halutaan tiukka, pitää kasasta otettua lunta tiivistää kauhalla ja lopuksi tasoittaa kuorman päällinen, jotta kuormasta ei putoile jääkimpaleita. Tiivistäminen ja tasoittaminen vievät lastausaikaa.

Kun lunta kuormataan kauhalla kapeilla kaduilla, joutuu muu liikenne odottamaan ainakin hetken, kun kauhallista nostetaan lavalle. Yleensä kuormaava kone on ainakin osittain vastaantulijoiden kaistalla lastauksen aikana. Lingolla voidaan koko ajan kulkea liikenteen suuntaan, eikä kuormauksessa vallata lainkaan vastaantulevaa kaistaa.

Kun lunta kuormataan lingolla, kaikkea lunta ei välttämättä tarvitse lastata kuormaan. Kun penkassa tai tien vieressä olevalla alueella on tilaa, lumisuihku voidaan ohjata myös sinne. Tällöin vältytään lastaamiselta ja ylimääräisiltä kuljetuksilta.

Etenkin ahtaissa paikoissa linko on toimiva kuormaaja. Tunnelin vasen kaista on suljettu sen aikaa että lumi saadaan siivottua pois.

Vuosaaren tunneli pitää siivota sisältäkin, kun rekkojen pressujen päällä oleva lumi irtoaa vasta vauhdissa alamäkeen ajettaessa.

Lue seuraavaksi