Lisää leveyttä Casen mammuttitraktoriin

Esa Suominen

Someron Renkaalla kävi kookas vieras ennen kevättöiden alkua. Vihtiläisen maanviljelijä Niko Ahlqvistin uusi Case IH Steiger 470 sai siellä vielä rutkasti lisää leveyttä, kun muutoin jo jättimäinen runko-ohjattu traktori varustettiin Gripen Wheelsin toimittamilla levikepyörillä. Toimenpide työllisti Somerolla muitakin yrityksiä Someron Renkaan lisäksi, ennen kuin isot paripyörät saatiin sovitettua paikalleen.

Someron Renkaalla kävi kookas potilas ennen toukotöitä. Ennestään kookas Case IH Steiger 470 tarvitsi levikepyörät alleen, jotka se myös saikin. Yli 18 tonnin traktorin maahan kohdistuva pintapaine alentui näin merkittävästi.

Maatalous on Somerolla toimivan Someron Rengas ky:n merkittävä työllistäjä. Yrityksen vetäjän Anne Rosenbergin mukaan noin puolet yrityksen liikevaihdosta tulee traktoreiden ja maatalouskoneiden rengaskaupasta. Yritys toki palvelee myös henkilö- ja pakettiautojen sekä raskaan kuljetuskaluston rengasasioissa, moottoripyöriä unohtamatta.
Keväällä Someron Renkaan pihaan parkkeerasi harvinainen ”potilas”. Nimittäin jo alun perin massiivinen, 350 kilowatin (470 hv) Case IH Steiger 470 poti hieman kapeaa oloa, joten siihen piti saada helpotusta. Ratkaisu asiaan saatiin Gripen Wheelsin levikepyöräpaketista, jonka Someron Rengas sitten hoiti paikoilleen. Aivan tavallisesta levikepyörien asennuksesta ei kuitenkaan ollut kyse, vaan paikoilleen sovitusta edelsi muutaman viikon modifiointityö. Siinä riitti tekemistä muillekin lähialueen toimijoille, josta Anne Rosenberg haluaakin osoittaa suuret kiitokset näille tekijöille.

Niko Ahlqvist ja uusi työhevosensa, tai paremminkin niitä on 470 yhdessä paketissa. Ahlqvistin vastuulla on 1 450 hehtaarin luomuviljatilan hoito Vihdissä. Kuvan uusi, jättimäinen Steiger pääsee pellolle töihin vieläkin suuremman, teloilla varustetun Steiger 500:n kanssa.

Levikepyörien asennus ei ollut aivan ”aja paikalle ja kiinnitä” -homma, vaan toimenpide vei pari viikkoa. Siinä Someron Renkaan apuna olivat lähialueen kolme toimijaa, jotka hoitivat välivanteiden modifioinnit, raidevälin säädöt sekä traktorin vanteiden koneistukset kiinnityslenkkejä varten. Someron Renkaan Anne Rosenberg kiittelee tekijöitä tästä auliisti.

BKT:n levikepyörät alle
Renkaiksi valikoituivat Intiassa valmistetut BKT:n Agrimax Fortis 800/70R38 -kumit sekä niihin sopivat vanteet, jotka kaikki toimitti Gripen Wheels Finland. Renkaiden valinnassa ja vanteiden muutostyön suunnittelussa auttoi Gripen Wheelsin myyntiedustaja Esa Väinölä. Itse muutostöistä vastasi kolmekin somerolaista tahoa; I-Metalli Oy, joka hoiti välivanteen modifioinnin, Konehuolto Jarkko Palén toteutti raidevälin säädön sekä Olli Kaurala, joka vastasi kiinnikkeiden sovituksesta. Levikepyörien kiinnitys ei onnistunut perinteisin kynsikiinnikkein, vaan traktorin alkuperäisiin vanteisiin piti koneistaa kierteelliset reiät kiinnityslenkkejä varten. Case IH Steigerin alla on alkujaan neljä samanlaista Michelin AxioBib -rengasta identtisin vantein, mikä osaltaan helpotti sovitustyötä.
Yhtenä BKT:n renkaan valinnan kriteerinä Väinölä mainitsee sen hyvän kantokyvyn. Case IH Steiger painaa jo yksistään reilut 18 tonnia, joten kunnon kantokyvylle on tarvetta. Kun kaikki tarvikkeet oli saatu kasaan ja muutokset tehtyä, suoritti Someron Rengas viimeistelyn eli levikepyörien asennustyön kiinni traktoriin. Tuloksena syntyi 4,55 metriä leveä työkone kovaan peltokäyttöön.

Gripen Wheels Finlandin myyntiedustaja Esa Väinölä kävi itse paikan päällä katsomassa, miten Casen mammutin levikepyörien asennus oli onnistunut.

Renkaita jo 1980-luvulta alkaen
Anne Rosenberg jatkaa isänsä jalanjälkiä rengasliikkeen vetäjänä.
”Aivan tällaisia suunnitelmia ei nuoren naisen päässä aikanaan ollut, mutta täällä sitä ollaan”, toteaa Rosenberg. Hän on nyt vetänyt liikettä jo vuodesta 2003. Someron Rengas edustaa alan tunnettuja merkkejä. Maatalouspuolella on tarjolla kymmenkunta tuotemerkkiä. Päätös on ensisijaisesti asiakkaalla, mutta asiantuntija-apua annetaan päämiestenkin avustuksella. Yritys työllistää neljä henkilöä sekä sesonkiaikoina muutaman lisää. Sesonkiaika tosin kestää Rosenbergin mukaan maaliskuusta joulukuuhun. Yksi asentaja hoitaa raskaan kaluston rengastyöt muiden keskittyessä henkilö- ja pakettiautoihin.
Suurpaineisten renkaiden asennusta varten on käytössä määräysten mukainen painehäkki. Asiakaskunta tulee Rosenbergin mukaan pääosin Forssan, Salon, Pusulan ja Etelä-Tammelan rajaamalta alueelta, noin 50 kilometrin säteeltä Somerolta siis. Lisäksi paljon kauppaa tehdään etelämmäksikin. Rengasmyynnin ja -töiden lisäksi yritys tarjoaa rengashotellipalveluita.

Levikepyörin varustettu Steiger 470 on massiivinen, katsoi sitä sitten mistä kulmasta tahansa. Pakokaasujen jälkikäsittelyä varten on konepeiton oikealla puolella suuri ”paketti” tätä toimintoa varten. Kuusisylinterin ja 12,9-litrainen FPT:n turbodieselmoottori täyttää näin Stage IV -päästönormit.

Pitkä asiakassuhde
Case IH Steiger 470 -mammutin omistaja, maanviljelijä Niko Ahlqvist on Someron Renkaan pitkäaikainen asiakas. Mies kertoo hoitaneensa jo yli 15 vuotta kaikki rengasasiansa yrityksen kanssa, niin auto- kuin työkonekalustonsa. Hän sanoo luottavansa asiantuntijaan rengasasioissa.
”Näin omaa aikaa säästyy paljon, kun on kumppanina asiat hyvin hoitava rengastalo. Pienoinen välimatkakaan (n. 60 km) Vihdistä Somerolle ei ole ollut esteenä pitkälle yhteistyölle”, sanoo Ahlqvist.
Hänen vastuullaan on Suomen suurimpiin kuuluvan peltoviljelytilan hoito. Luomutilalla on viljelyalaa 1 450 hehtaaria ja pelloilla kasvaa viljaa ja hernettä.
Nyt hankittu uusi Steiger 470 on iso kone, mutta ei kuitenkaan Ahlqvistin suurin. Tilan pelloilla on jo kuusi vuotta pörrännyt pykälää isompi, teloilla varustettu Steiger 500, jonka elopaino on lähes 20 tonnia. Yhtenä kriteerinä uuden Steigerin hankinnassa oli olemassa olevien työlaitteiden hyödyntäminen nyt kahdessa traktorissa. Jättien perässä vedettävät pellonmuokkauskoneet ovat myös valtavia.
”Äes on 10 metriä leveä, kultivaattori yhdeksän ja lautasmuokkain kahdeksan”, luettelee Ahlqvist. ”Myös muita sovelluksia tullaan jatkossa miettimään.”
Uusi traktori tulee toimimaan kesäajan koneena ja levikepyörät ovat lähes aina paikoillaan. Ahlqvist laskeskelee, että tässä on nyt konetta ainakin seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi. Rupatteluhetken päätteeksi mies hyppäsi mammuttinsa rattiin ja lähti pyyhkimään kohti tiluksiaan Vihtiin, tietä pitkin.

Kokonaisleveys on 4,55 metriä. Casen alkuperäisten Michelin AxioBib -renkaiden jatkoksi asennettiin Someron Renkaalla Gripen Wheels Finlandin toimittamat levikepyörät BKT:n Agrimax Fortis 800/70R38 -renkailla. Rengaspaineeksi levikepyöriin suositellaan yhtä baaria, kun traktorin renkaissa sen tulee samaan aikaan olla 1,5 baaria.

Runko-ohjatun traktorin levikepyörät ottavat lähes kiinni toisiinsa äärimmilleen sivulle käännettäessä. Kosketusta ei kuitenkaan tapahdu.

 

LUE MYÖS: Jättirenkaita jättitehtaasta