Lietteensiirtovaunuja Kuusiston pajalta

Talvella, kun traktoriurakoitsijoilla on enemmän aikaa, jotkut käyttävät ajan hyödyksi verstaalla. Yksi tällainen verstas on Kuusiston Harrilla Kannus-Himanka-tien varressa, jossa rakennellaan kaikenlaista tarpeellista, kuten edellisen aukeaman viljansiirtoperävaunuja ruuvilla. Tuolta verstaalta on omaan käyttöön ja myyntiin tulleet myös lietteensiirtoperävaunut.

– Halusimme rakentaa mahdollisimman vähillä muutostöillä yksinkertaisen lietteensiirtosäiliön. Samaiseen vaunuun haluttiin mahdollisimman tehokas pumppukuormain, jotta lietteen lastaamisessa ja purussa ei kulu turhaan aikaa, Kyösti Isohanni kertoo.

Vaunuja tuplasti

Kuusiston pajalla on viime talvena tehty kaksi kappaletta lähes samanlaisia lietteensiirtoperävaunuja. Runko on melko raskaan ja vankan oloinen. Se on vanha kuorma-auton perävaunun alusta, joka on katkaistu. Vaunussa on kolme akselia. Runko painaa 4000 kiloa ja sen päällä on 400-kiloinen alumiininen säiliö, joka on kiinni kuormaliinoilla.

Kuorma-auton tekniikasta on suoraan peräisin ilmajousitus ja ilmajarrut. Kun veto­traktoreiden koukkujen korkeudet hieman vaihtelevat ja vaunussa on jäykät lehtijousiset telit, jouduttiin hieman rakentelemaan. Ensimmäisen akselin korkeutta voidaan tarvittaessa muuttaa, jolloin traktorin koukulle saadaan yleensä haluttu kolme tonnia massaa.

Oma kuormaaja

Kuormaajaan teetettiin pumppuun metalliosat omien mittojen mukaan alihankkijoilla. Vaunuihin tilattiin hydrauliikat alihankkijalta ja 8-tuumaiset sulkijat ja putket.

– Teimme Harrin kanssa putkistosuunnittelua muutamana iltana konehallin lattialla. Välineitä oli liitua ja lautaa. Imukärsällä päästään neljän metrin kaivoon, joten siirtovaunu sopii isompiinkin lietealtaisiin.

Alkuperäistä imukärsän suunnitelmaa muutettiin kaksi kertaa, kun puominvarteen tehtiin pieni jatko. Se muutettiin sitten saman yön aikana, kun imukärsän kanssa oltiin kerran töissä.
– Yksi parannus on kärsään tullut myöhemmin, Kyösti tunnustaa. Viimeinen nivel muutettiin 360 astetta pyöriväksi, eli siinä ei ole perinteistä hydrauliikkasylinteriä. Ympäripyöriminen antaa mahdollisuuden imeä myös vaunun vasemmalta puolen.

Nyt on tehty 20- ja 26-kuutioiset vaunut, joista toinen on edelleen meidän omassa käytössä. Tuolla yhdellä vaunulla kuitenkin syöttää Vervaetia väliammeen kautta noin kahden kilometrin siirtomatkalle.

Lietteet ja öljyt erillään

– Se, minkä mietimme erityisen tarkkaan ja jonka halusimme välttää, oli hydrauliikkaöljyn ja lietteen sekoaminen. Jos liete pääsee traktoriin päin hydrauliikkapumpusta, tietää se yleensä kallista remonttia. Nyt hydrauliikan ja lietteen välissä on 3 stefaa, ja reiät hydrauliikkapumpun pohjassa kertovat, jos stefa on rikki.

– Tuo sekoamisvahinko on kallis kärsiä, mutta halpa minimoida, Kyösti toteaa.
Paras vaihtoehto vaunussa olisi tietenkin oma hydrauliikkajärjestelmä, joka säästää traktoria.

Omat pumput

Piirrätimme ja teetätimme teol­lisesti omat pumput vaunuihin, jotta saimme sellaiset kuin halusimme. Kokosimme pumput sitten itse ja niiden pumppausteho on noin 7 kuutiota minuutissa.

Vaunujen teko maksoi raaka-aineet ja työn mutta samalla päästään kiireisempään sesonkiaikaan siirtämään nopeammin.

– Aikaisempien vaunujen tilavuuteen verrattuna, jos tunnissa ajaa kolme kuormaa, isommalla säiliökoolla kuutioita siirretään 20 kuutiota enemmän, Kyösti vertaa.