Kylvöjä ja asfalttitöitä

Seppo Pentti

Suomi on tänä keväänä ollut taas omanlaisensa. Säätila on ollut tavallaan poikkeuksellinen mutta samalla tavallinen.

Etelä-Suomessa moni lukija ehti tehdä jo kevään kylvönsä. Pitkä lämmin ja kuiva kausi kuivatti pellon nopeasti eikä vesisade kastellut peltoja keväällä monin paikoin kertaakaan. Keski-Suomessa toukoja ehdittiin jo aloittaa, mutta sade keskeytti työt. Räntääkin ehti väliin sataa. Kylvösiemenkauppias totesi, että kevät oli yksi rysäys etelässä. Pohjoisessa isotkin tilat ovat vasta tekemässä viimeisiä viljelysuunnitelmia eivätkä ole tilanneet vielä edes kaikkia siemeniä. Toivottavasti kaikille halukkaille riittää siementä. 

Etelä ja Keski-Suomen taajamien tiet ja kadut on puhdistettu jo hiekasta ja moni paikka on pestykin. Tänä vuonna sateet eivät kostuttaneen pölyä, vaan se piti erikseen kastella, jotta pöly saatiin sidottua. Kun maa on sulaa, työt monipuolistuvat monella sektorilla. Asfalttityöt ovat myös jo alkaneet ja tarjolla on myös mielenkiintoisia lisälaitteita ”traktoripuolelle”, esimerkiksi asfalttipuolelle.

Uutta tehtävää

Liiketoiminnan kehittyminen edesauttaa yrityksiä menestymään. Jokainen yritys toki pohtii omalta kohdaltaan, millaisia mahdollisuuksia on laajentaa toimenkuvaa ja saada kalusto ja henkilökunta täystyöllistettyä. Toisaalta samaan aikaan pitäisi pohtia onko vaihtoehtoisia työmenetelmiä, joilla työt saataisiin tehtyä helpommin tai nopeammin ja mielellään jopa paremmin. 

Yrityksillä esimerkiksi on erilaisia motiiveja kehittää kalustoaan. Etenkin ne, jotka ovat kokonaisurakassa kiinni ja hoitoon on varattu tietty euromäärä, ovat kiinnostuneita siitä, miten työ tulee tehdyksi edullisesti mutta samalla mahdollisimman tehokkaasti.

Valmistajat pohtivat samoja asioita, kun ideoidaan ja suunnitellaan peruskoneita ja lisälaitteita; millaisilla laitteilla asiakkaat saisivat työnsä tehtyä paremmin ja miten itse saataisiin enemmän laitekauppaa. Se laitevalmistaja, joka on ensimmäisenä markkinoilla.

Asfaltit ovat monin paikoin huonossa kunnossa ja se harmittaa liikkujia. Teiden ja pihojen perusrakenteetkaan eivät välttämättä ole kuivat eikä pohjia ole tehty kunnolla, mutta monessa paikassa asfaltti pitäisi paikata. Asfaltin paikkaamiseen on olemassa käsityömenetelmiä ja isompaa kalustoa. Pientä mutta kuitenkin koneellistettua asfaltinkorjauskalustoa on ollut vähemmän tarjolla.

Kun Avant Tecno Oy esitteli kevättalvella helmikuussa uutta isoa 800-kuormainsarjaa, samassa tilaisuudessa esiteltiin myös joukko työlaitteita. Työlaitteita Avant-pienkuormaajiin on saatavana jo yli 200. Uusina innovaatioina esiteltiin asfalttilinja eli pienimuotoisiin päällystystöihin tarkoitettu kylmäjyrsin, asfaltinlevitin ja hiekoitin.

Asfaltinlevittimellä voidaan levittää asfalttia pyörien välin leveydeltä eli 70 senttiä leveältä eli koneella voidaan ajaa etuperin. Levittimellä voidaan levittää valuasfalttia, ei varsinaista asfalttia. Tällä Koneessa on hydraulikäyttöinen täry, jolla asfaltti saadaan liikkumaan ja tiivistymään tasattavalle pinnalle.Koneen taakse voidaan kiinnittää hiekoituslaatikko, jolla voidaan levittää hiekkaa lämpimän asfaltin pintaan ja vähentää pinnan liukkautta.

Avantin työlaitteet sopii etenkin kaapeli- ja erilaisille saneeraustyömaille, joilla vanhaan asfalttiin on tehty kaivanto ja kun työmaa on muuten valmis tiivistyksien jälkeen, saadaan työ valmiiksi pinnoittamisen jälkeen. Työmaan valmistumista edesauttaa, kun toisia peruskoneita ei tarvita ja selvitään työlaiteen vaihdolla Avantiin. Toisaalta yhdistelmän kanssa on nopea ja kustannustehokasta edetä vaikka tietä pitkin ja täyttää talven aikana roudan halkaisemaa asfalttia.

Jos pinta on osaltaan rikki ja joko kerros halutaan uusia, tarjolla on jyrsin, jolla vanha asfaltti saadaan murskaksi. Jyrsin on 30 senttiä leveä. Tämän jälkeen ehjän asfaltin reuna voidaan harjata puhtaaksi, jotta asfalttilevittimellä saadaan pinta tasaiseksi vanhan asfaltin kanssa.

Lue lisää Avantin uudesta 800-sarjasta