Kronoksen kuormaimeen lujuutta, sitkeyttä ja keveyttä Strenx®-teräksestä

Seppo Pentti

Kronos on tehnyt yhteistyötä SSAB:n kanssa jo vuosia, kun erilaisia materiaaleja on sovitettu vaativiin tuotteisiin. Yksi osoitus terästuottajan ja lopputuotteiden valmistajan yhteistyöstä on Strenx® -erikoislujan ja korkean suorituskyvyn omaavan rakenneteräksen käyttö kuormaimen puomissa. Puomin pitäisi olla kevyt, mutta samalla luja ja joustava.

-Meillä vaativimmat tuotteet ovat kuormaimet, jotka ovat suunniteltu traktorikäyttöön, toteaa tuotepäällikkö Dennis Grankvist Kronokselta. Traktori on kuitenkin kevyt peruskone, johon ei voi laittaa turhan painavaa kuormainta, koska yhdistelmästä tulee epävakaa. Painava kuormain syö hyötykuormaa ja siksi kuormaimen puomin pitäisi olla kevyt ja luja, jotta hyötykuormaa saadaan mahdollisimman paljon. Puomin päässähän roikkuu monesti vielä esimerkiksi raskas energiapuukoura tai motokoura.

Tuotepäällikkö Dennis Grankvist on tyytyväinen, kun asiakkaat saavat sellaisia tuotteita, millä työ käy. SSAB:n kanssa onnistuttiin löytämään oikea teräslaatu, Strenx®, vaativiin tuotteisiin eli puutavarakuormaimiin.

-Puomin rakenteen haasteena on myös energiankäyttö. Mitä raskaampi puomi on, sitä enemmän vaaditaan voimaa sen liikuttamiseen. Puomin nostossa vaaditaan energiaa, mutta puomin laskusta sitä ei voida kerätä talteen. Suunnittelijoille puomi on aina ollut haastavin paikka myös kestävyyden kannalta, koska ylimääräinen ainevahvuus syö hyötykuormaa, Dennis kertoo.

Kun pari vuotta sitten maahantuoja-asiakas Itävallasta, Wienistä otti yhteyttä, että pitäisi saada haastaviin olosuhteisiin toimiva ja pitkällä 10-metrisellä puomilla oleva nosturi, Kronoksella oltiin uudessa tilanteessa. Vienti on aina ollut Kronokselle tärkeää ja jotta viennissä selvitään, tuotteen pitää olla kunnossa ja tyytyväiset asiakkaat ovat paras referenssi.

Kronoksella aloitettiin uuden Gripto-malliston suunnittelu haastavimmasta päästä, kun tavoite oli päästä kymmeneen metriin. Normaaleilla käytössä olleilla erikoisteräksillä yhtälö oli mahdoton.

-SSAB:n myynnin kanssa asiasta neuvoteltiin, kun haettiin uusia materiaaleja ja esiin tuotiin Strenx -erikoisluja korkean suorituskyvyn rakenneteräs. Kyseessä oli aikaisempaa sitkeämpi, kevyempi ja lujempi teräs, jota käyttämällä pääsisimme asiakkaan toivomaan tavoitteeseen, Dennis muistelee. Saimme suunnitteluun tuotekoulutusta, miten rakenne piti suunnitella. Strenx-teräkseen siirryttäessä rakenteen taivutuskulmien muotoja sekä hitsisaumojen sijainteja optimoitiin, jotta teräksen suuri lujuus voitiin hyödyntää täysimääräisesti.

-Tietämystä lisättiin myös alihankintaketjuun, mistä hankimme puomiaihion osat hitsattuina. Hitsisauma pitää tehdä kerralla ilman pysähdyksiä robotilla, Dennis kertoo.

-Suunnitteluhankkeen lopputuloksena esiteltiin Gripto 1010-kuormain kaksi vuotta sitten FinnMetkossa ja siitä lähtien se on ollut meidän myydyin malli, Dennis kertoo. Nyt esiteltiin FinnMetkossa Gripto 1009-malli, joka on hieman pienempi ja kevyempi, mutta tehty samalla konseptilla.

Tuote kunnossa

Loppukäyttäjää, asiakasta eivät materiaalit aina kiinnosta, mutta jotta asiakas saa oikeat ominaisuudet, valmistajan pitää tuntea ne.

-Monet meidän asiakkaat etenkin ulkomailla tunnistavat Strenx-teräksen, kuten myös ammattilaiset kotimaassa. Toisaaltahan asiakas on kiinnostunut vain siitä, saako hän työnsä tehtyä, Dennis pohtii. Yhteistyö esimerkiksi SSAB:n kanssa on tuonut meille lisäarvoa; Strenx-terästä, jota ilman uusia vientituotteita meidän ei olisi mahdollista menestyä kilpailussa vaativilla markkinoilla, Dennis kiittelee.

Itävallan asiakkaat ovat olleet kiinnostuneita myös erikoisuudestamme tilttaavasta pystytolpasta, koska jyrkillä vuorenrinteillä kääntövoimat ovat raskailla kuormilla jossain vaiheessa kortilla. Tilttaavaa pystytolppaa on myyty Itävaltaan kymmenkunta kappaletta.

-Näillä uusilla tuotteilla on mahdollista saada jalansijaa myös kuormatraktorimarkkinoilla, joissa toki vaatimustaso ei ole aivan traktorikäyttäjien luokkaa. Griptosta ja materiaalina Strenx®-teräksestä meillä on nyt reilu kahden vuoden kokemus ja ne eivät ole tuottaneet pettymystä asiakkaille eivätkä meille. Mitä haastavammissa olosuhteissa puuta korjataan ja mitä kovemmalla kuormaimet joutuvat, sitä parempi meille, Dennis päättää.

Gripto 1010:n sisarmalli Gripto 1009 esiteltiin Metkossa. Rakenteet ovat samat kuin pidemmässä puomissa, mutta pituutta on hieman vähemmän, 8,5 metriä. Neljästä metristä taakkaa kuormaimella nousee 1740 kg.