Uutiset

Yleinen

Kosken Autokeskus hoitaa vaativat nostotyöt

Hallit turvallisesti pystyyn ammattitaidolla

 Kosken Autokeskus Oy on vuonna 1985 perustettu monipuolinen Suomessa, Pohjoismaissa ja Baltiassa toimiva kappaletavarakuljetusliike, joka on erikoistunut konekuljetuksiin. Yrityksen toimenkuvan täydentävät erikoisperävaunujen valmistus, renkaiden pinnoitus, autokorien myynti ja korjaus, pesupalvelut sekä nosturipalvelut. Toukokuussa yrityksen riviin saapui vaativiin nostotöihin VolvoFH 500 varustettuna PM 85 SP -kappaletavaranosturilla.

Salon tuntumaan Halikon asemalle pystytettiin kesän loppupuolella yhdistettyä teollisuus- ja liikehallia, johon sijoittautuvat mm. tilitoimisto ja maarakennusalan yritys. Kun yli 500 neliön rakennuksen lattia oli valettu ja seinäelementit sekä kattotuolit oli saatu työmaalle, saapui Kosken Autokeskuksen Esa Koski paikalle Volvon ja PM:n yhdistelmän kera. Esa Koski on kokenut kuljetusalan mies ja päätoimisesti nostotöissä hän on toiminut viimeiset kolme vuotta. Hänen kokeneen pelisilmänsä ja ammattitaitoisen FM-Haus Oy:n pystytysporukan ansiosta seinät lähtivät Halikossa nousemaan reippaalla vauhdilla.

Valmistelut tärkeitä

Yli sadan rakennuksen nostokokemuksella Koski muistuttaa valmistelun merkitystä nopeaan ja turvalliseen rakennuksen pystytykseen. ”Kaikki mahdolliset esteet, kuten puut ja sähkölangat täytyy poistaa ennen nostojen alkua ja kokonaisprosessia ajatellen kannattaa lattiavalujen olla myös jo suoritettuja. Aikataulujen kanssa kannattaa pitää maalaisjärki mukana eikä ahnehtia liikaa, mikä aiheuttaa vain vaaratilanteita ja konerikkoja”, korostaa Koski. Halikon työmaalla ulko- ja väliseinien nostoille oli varattu aikaa kahdesta kolmeen työpäivää ja kattotuoleille noin puolitoista työpäivää. Näin mahdolliset ikävätkään yllätykset eivät aiheuta suurempia aikataulullisia ongelmia.

Turvallisuus ennen kaikkea

Kaikesta huolimatta aikataulut ovat usein kohtuullisen tiukkoja, mikä aiheuttaa vaatimuksia sekä konekannalle että miehistölle. Kosken pystytysporukalla turvallisuus säilyy koko ajan mielessä ja esimerkiksi tuuliolosuhteet täytyy aina huomioida. ”Voimakkaan ja ulottuvan nosturin kanssa olisi helppo ahnehtia liikaa, mutta kokonaispainon suhde etäisyyteen täytyy pitää mielessä”, toteaa Koski. Hän onkin urakoissaan säilynyt suuremmilta vaaratilanteilta ja aikaa myöten nostotöiden sujuvuus on vain parantunut.

”Tuttu pystytysporukka on kullan arvoinen, sillä siinä kaikki tietävät tehtävänsä. Nostojen välillä huumori kukkii ja kielenkäyttö on välillä reipasta, mutta olen huomannut, että onnistuneiden nostotöiden aikana puheensorina vaimenee. Ainoastaan tarvittavat ohjeet ja komennot kaikuvat ja muuten tehtäväänsä keskittynyt porukka on miltei vaiti”, kertoo Koski.

Monipuolinen työtehtävä

Esa Koski toteaa jokaisen työkohteen olevan oma kokonaisuutensa, mikä pitää työn haastavana ja mielekkäänä. Välillä kyseessä on erittäin korkeitakin rakennuksia, joiden kattotuolitöissä silmät sekä niska ovat kovilla. Esimerkiksi suurissa maneeseissa on omat haasteensa, sillä niiden leveys on parhaimmillaan ollut 25 metriä ja pituutta 60 metriä. Työmaat sijaitsevat lähinnä Etelä- ja Länsi-Suomessa, mutta välillä Koski on urakoinut myös Jyväskylän ja Oulun seuduilla. Kosken Autokeskuksen konekuljetukset työllistävät myös Esaa ja maarakennuskoneiden ja traktorien vaativat nostot onnistuvat mieheltä kokemuksella



Lue seuraavaksi