Uutiset

Yleinen

Konetalo Vainikan uusi edustus – Solis-traktorit

Monipuolinen pienkoneiden ja vähän suurempienkin työkoneiden kauppaa tekevä, helsinkiläinen Konetalo Vainikka on aloittanut intialaisvalmisteisten Solis-traktoreiden maahantuonnin ja jälleenmyynnin. Yritys perehtyi huolellisesti uuden tuotteen ominaisuuksiin ennen yhteistyön alkua. Maailmalta saadut kokemukset olivat luotettavia, ja nyt pirteän siniset traktorit ovat olleet myynnissä maassamme jo viime syksystä alkaen.

Konetalo Vainikka on aloittanut intialaisvalmisteisten Solis-traktoreiden maahantuonnin ja jälleenmyynnin. Tässä malliston toiseksi suurinta kokoluokkaa edustava Solis 75 lisävarusteena saatavalla etukuormaajalla varustettuna. Muilta osin lisävarustevalikoima on suppea, joka pitää hintapolitiikan suotuisana. Kaikki oleellinen koneista kuitenkin löytyy.

Konetalo Vainikkaa luotsaavan Jussi Lehtosen mukaan yritys tekee ”uuden aluevaltauksen” Solis-traktoreiden edustuksella. Myynnin lisäksi yritys tuo maahan kaikki Solis-traktorit sekä huolehtii niiden jälkimarkkinoinnista varaosapalveluineen ja huoltoineen. Maahantuotava mallisto käsittää neljä eri kokoluokkaa, jotka määräytyvät moottoritehon mukaan. Pienin Suomeen tuotava Solis on Mitsubishin 19,1 kilowatin (26 hv) Stage V -dieselmoottorilla varustettu malli. Suurimmasta maahantuotavasta mallista irtoaa tehoa 66 kilowattia (90 hv). Väliin mahtuvat vielä 37-kilowattiset (50 hv) ja 55-kilowattiset (75 hv) mallit. Mallisto on nimetty hevosvoimamäärien mukaan, joten pitäydymmekin jatkossa niissä eli Solis 26, 50, 75 ja 90. Pienin on aina turvakaarellinen avokone, mutta suuremmissa malleissa on ilmastointilaitteella varustettu hytti vakiona.
Pienin malli tulee kilpailemaan asiakkaista muun muassa mönkijöiden kanssa. Nelivetoisena traktorina se tarjoaa mönkijöitä monipuolisemman työlaitevalikoiman harrastelijoille, esimerkiksi omakotitalo- ja mökkihommiin. Toki Solis 26 soveltuu myös ammattikäyttöön. Isommille malleille käyttöä uskotaan löytyvän pienviljelijöiden, kiinteistönhoidon ja erikoisviljelijöiden parista. Pienimmät mallit painavat reilut tonnin, suurimpien painaessa 3,6 tonnia.

Ison tehtaan tuote
Solis on intialainen traktorimerkki, jota markkinoidaan kyseisellä nimellä lähinnä Eurooppaan. Tehdas sanoo olevansa Intian suurin traktorivalmistaja ja maailman mittakaavassakin kolmen suurimman joukossa. Vuodessa linjoilta syntyy yli 120 000 konetta, joka tarkoittaa 400 traktorin päivätuotantoa. Tuotantokapasiteetin sanotaan olevan vielä tätäkin lukua paljon suuremman. Tehdas on valmistanut koneita ja laitteita jo lähes 50 vuotta. Leikkuupuimureiden tuotannolla alkanut toiminta laajentui traktorivalmistukseen vuonna 1996. Vuosituhannen alussa tehdas ryhtyi tekemään sopimusvalmistusta Intiassa muutamille länsimaalaisille konemerkeille. Omien moottoreiden valmistus käynnistyi 2001.
Intian päätehtaan lisäksi yrityksellä on tehdas Brasiliassa ja USA:ssa, joissa toiminta tapahtuu yhteistyössä Yanmarin kanssa. Yanmar myös omistaa 30 prosenttia koko Solis-traktoreita valmistavasta yrityksestä. Intian tehdas työllistää yli 5 000 henkeä, joista 300 on tuotekehityksessä. Suunnitteluyhteistyötä tehdään Yanmarin kanssa. Siitä juontaa myös Intian tehtaan edustajan toteamus toiminnan periaatteesta, ”japanilaista laatua intialaiseen hintaan”. Yritys vie koneita yli sataan eri maahan. Eurooppakin on vahvasti edustettuna yli 30 maalla. Tehdas ilmoittaa valmistaneensa ja myyneensä jo yli miljoona traktoria.

Solis 26 on malliston pienin traktori. Tässä niitä rivi Konetalo Vainikan myyntihallissa. Pienin malli on aina turvakaarellinen ilman ohjaamoa. Suuremmissa on ilmastoitu ohjaamo vakiona.

Pienimmän mallin (26) konepeiton alla sykkii Mitsubishin 19,1-kilowattinen dieselmoottori. Isommissa malleissa on Soliksen oma dieselmoottori. Käytettävät komponentit ovat pitkälti maailmalla tunnettuja ja hyväksi todettuja merkkejä toimivuuden takaamiseksi, kuten kuvassa keskellä oleva Boschin hehkurele.

Tuttu merkki Euroopassa
Solis-traktorit ovat tyyppihyväksyttyjä Euroopassa. Konetalo Vainikka toimittaa koneen asiakkaalle aina tieliikennekäyttöön rekisteröitynä.
Saksassa Solis on tunnettu merkki jo pitkältä ajalta. Siellä koneita sanotaan olevan ajossa jo yli 3 000 kappaletta. Ranskassa Solis on markkinajohtaja alle 50-hevosvoimaisten traktoreiden luokassa. Englannissakin kanta on jo yli puolen tuhatta traktoria. Norjassa ja Tanskassa on tietojen mukaan myös jo paljon Solis-koneita käytössä. Ruotsin maahantuonti on alullaan Suomen tavoin. Solis on arvostettu merkki myös Baltian maissa, joissa muutamissa Konetalo Vainikan miehet kävivät tutustumassa ja tutkimassa koneiden tekniikkaa ja ominaisuuksia ennen maahantuonnin aloittamista. Sikaa ei siis ostettu säkissä.
Valmistajan mukaan Euroopassa on tällä hetkellä jo yli 10 000 Solis-traktorin kanta. Varaosat on keskitetty Saksaan. Suomessa varaosien keskuspaikka tulee olemaan Konetalo Vainikalla, Helsingin Tattarisuolla.

Tosi mielellä
Jussi Lehtosen mukaan maahantuonnin aloituksessa ja sitä edeltävissä neuvotteluissa tehdas on ollut hyvin innokas, mutta jalat maassa. Tehtaan edustajat vierailivat Suomessa viime kesänä ja yhteistyö käynnistyi syksyllä. Ensimmäiset Solis-traktorit ovat olleet jo talven ajossa.
Tehtaan paneutumista asiaan kuvastaa hyvin myös säännöllisesti Eurooppaa kiertävä huoltokoulutus. Maakohtaiset huolto-organisaatiot perehdytetään huolellisesti Solis-traktoreiden rakenteisiin ja huolto- sekä korjaustoimenpiteisiin. Konetalo Vainikalla käytäessä, oli korjaamon lattialla melko pieniin osiin purettuna uusi traktori. Tarkoituksena oli selvittää vaihteiston osan vaihto. Niinpä tehtaan huoltokouluttajat pistivät koneen palasiksi, jotta proseduuri selviäisi. Lehtonen sanoo, että ei ole koskaan kokenut moista muiden merkkien kohdalla.
”Yhteistyön alussa kävimme myös kymmenen päivän huoltokoulutusmatkalla Solis-traktoreiden alkulähteillä Intiassa”, lisää Lehtonen.

Päävirtakytkin (kuvassa keskellä) on luottamusta herättävä. Kyse ei todellakaan ole mistään muovirimpulasta, vaan tukevasta metallisesta kytkimestä.

Yksinkertaista tekniikkaa
Intialaisvalmisteisen traktorin etuna Lehtonen pitää sen yksinkertaista rakennetta. Toimintoja hoidetaan perinteisillä mekaanisilla vivuilla ilman sähköisiä hienouksia. Voimanulosotot (540/1000 r/min) ja voimansiirron valinnat hoituvat kaikki mekaanisesti. Toki laitteista sähköt löytyvät, mutta can-väylä ja loputon anturitekniikka puuttuvat.
”Nämä ovat niitä vasaralla korjattavia malleja”, naurahtaa Lehtonen. Liiallinen automatisointi ja helppokäyttöisyyden tavoittelu näkyy myös hinnassa, ja monesti myös korjausajoissa ja -hinnoissa. Solis edustaa ennemmin vanhaa traktoritekniikkaa, vaikkakin käytössä on moderneja komponentteja tunnetuilta valmistajilta; Mitsubishin moottoreita, Carraron akseleita ja vaihteistoja, ensiasennusrenkaita intialaiselta BKT:ltä sekä osia muun muassa Boschilta, Densolta jaMitalta. Joka koneessa on hydraulinen takanostolaite sekä hydrauliikan ulosotto takana mekaanisen PTO:n ohella. Tuottoa takapään hydrauliikasta irtoaa 55 litraa minuutissa.
Kaikkiin malleihin on saatavana myös etukuormaaja. Ne valmistetaan Puolassa ja asennetaan koneisiin Konetalo Vainikalla. Näin taataan moitteeton toimivuus.

Kaikissa malleissa (yhteensä neljä kokoluokkaa) on hydrauliikkatoiminen takanostolaite sekä hydrauliikan ulosotot takana vakiona ja tietenkin myös mekaaninen PTO. Ensiasennusrenkaat tulevat BKT:ltä.

Valikoima suppeana
Lehtosen mukaan tuotevalikoima tullaan pitämään melko yksinkertaisena, jolloin myös hintapolitiikka pysyy suotuisana. Runsaat optiot kuulostavat hienolta, mutta tuntuvat yleensä lompakossa, vaikka niitä ei valitsisikaan. Nykyinen neljän kokoluokan mallisto kattaa hyvin alle sata hevosvoimaisten koneiden tarpeet. Hinnasta puhuttaessa liikutaan lähes puolet halvemmassa hintaluokassa verrattuna saman tehoisiin ”länsitraktoreihin”. Uskosta omaan tuotteeseensa, myöntää tehdas traktoreille kolmen vuoden tai 2 000 käyttötunnin takuun, sisältäen niin varaosat kuin työnkin.
Konetalo Vainikka on toimittanut suomalaisille asiakkaille jo reilut kymmenen traktoria. Myyntihallissa oli vierailuhetkellä reilusti koneita, osa odottamassa lisävarustelua ja muutamat jo asiakkaalle lähtöä. Lehtosen mukaan lisäerää odotellaan saapuvan Intiasta millä hetkellä hyvänsä ja lisätilauksia harkitaan koko ajan tehtäväksi.
Suuri yleisö pääsee näkemään uusia Solis-traktoreita Oripään Okra-messuilla heinäkuussa ja Lepaan puutarhamessuilla Hattulassa elokuussa.

 

Mallisto: Solis 26 Solis 55 Solis 75 Solis 90
Moottori: Mitsubishi S3L2-3E Sonalika 3102 EL Sonalika 4105CTD CRDI Sonalika 4105CTD CRDI
Teho: 19,1 kW (26 hv) 37 kW (50 hv) 55 kW (75 hv) 66 kW (90 hv)
Vetotapa: 2WD/4WD 2WD/4WD 4WD 2WD/4WD
Max nopeus: 17 km/h 33,5 km/h 30 km/h 40 km/h
PTO: 540&1 000 r/min 540  540/540 E 500/540 E
Nostokyky: 600 kg 1 600 kg 2 500 kg 3 000 kg
Polttoainesäiliö: 30 litraa 55 litraa 88 litraa 88 litraa
Pituus 2 725 mm 3 820 mm 4 285 mm 4 285 mm
Leveys: 1 058 mm 1 810 mm 2 085 mm 2 085 mm
Korkeus: 2 153 mm   2 590 mm 2 775 mm
Paino: 1 055 kg 2 445 kg 3 500 kg 3 500 kg

 

 

 

Lue seuraavaksi