Uutiset

Yleinen

Kokko kunnostaa traktorit Ylivieskassa

Lähes poikkeuksetta vaihtokoneessa on jotain kunnostettavaa. Jonkun pitää silloin ottaa vaihtokone fiksattavaksi muutamaksi tunniksi tai päiväksi. Ylivieskalainen TPP Kokko on yksi sellainen kunnostuspaja. Meillä on tässä kolme tukijalkaa, Pekka kertoo. Perhe hoitaa maataloutta Niemelän kylällä. Velipojan, Pasin kanssa pyöritellään koneurakointihommia ja traktoreiden fiksausta myyntikuntoon.

Vaihtokoneet eivät yleensä ole huonossa kunnossa, mutta niitä voidaan fiksata, jotta traktori kiinnostaa enemmän. Uusi omistaja kiinnittää ostopäätöksessään huomiota traktorin siisteyteen ja toimivuuteen. Kaikkien laitteiden toimivuus, pintojen ja esimerkiksi istuimen siisteys vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen. Pienet vuodot eivät paranna traktorin vaihtoarvoa.

Kohta 25 vuotta fiksausta

– Fiksauksen aloittelin aikoinaan Ylivieskassa Kiviojan Hannulla vuonna 1993, jolloin olin siellä harjoittelijana, Pekka aloittaa. Sitten menin armeijaan ja homma jatkui 1995 päättyen vuoteen 2000. Tuolloin jäin Kiviojalta pois ja siirryin kotiin maatilan hommiin, Pekka muistelee. Soittoja alkoi tulla vähitellen, jotta voisinko laittaa jonkun traktorin kuntoon tai maalata traktoria hieman. Vähitellen soitot harvenivat, mutta kalustoa vain lavetoitiin pihaan odottamaan vuoroaan.

TTP Kokko kunnostaa traktorit ja niitä pihaan tuodaan lavetilla. Nyt pihassa on melko tyhjää. Vaikka fiksausjonossa on traktoreita, katkaisevat auraus- tai hiekoitustarve kiireisenkin fiksauksen. Liikenteen sujuvuus ja kulkijoiden turvallisuus ovat kuitenkin arvokkaampia.

Meitä on kolme omasta perheestä ja neljä palkattua töissä. Korjaamotöiden lisäksi tehdään kunnallisteknisiä- ja maatalouden urakointitöitä. Käytännössä palkatut ovat töissä myös korjaamolla, jollei mitään muuta työtä ole kylällä. Yleensä kuitenkin on.

– Jos on kaivamista lumitöitä, hiekoitusta tai jotain muuta konetyötä, ensin lähtevät muut ja minä yleensä jään viimeisenä pajalle, Pekka toteaa. Hoitelen täältä puhelinliikennettä, tilaan tavaraa ja laittelen traktoreita kuntoon, Pekka jatkaa.

Kun traktoreita fiksataan, käytetään lähinnä uusia osia. Toki purkuosiakin käytetään, jos niille on sopiva paikka. Meidän korjaamolla on traktoreita fiksailtu ja kunnostettu vuodesta 2000, Pekka Kokko kertoo. Aikoinaan aloitin harjoittelijana vuonna 1993. Reilussa 20 vuodessa on oppinut jo nopeasti näkemään, mitä traktorista pitää laittaa kuntoon ja paljonko siihen kuluu aikaa.

Omaan Doosaniin on vaihdossa uudet perusketjut, kun urakoissa oli viikon tauko.

Suoraan asiakkaalta

Yleensä traktoreista pidetään hyvä huoli, mutta vaihtokoneena tulee myös traktoreita, joita pitää ensin siivota ja sitten korjata. Fiksaukseen tulevat koneet puhdistetaan ja pestään ensimmäisenä, jolloin mahdolliset korjaustarpeet tulevat helpommin vastaan. Vaihtokone saattaa olla tullut vaikka suoraan työstä kyntöpellolta, kun asiakkaalle on toimitettu uusi kone, eikä asiakkaalla välttämättä ole ollut lämmintä pesuhallia, missä pestä traktoria. Pestystä koneesta havaitaan myös mahdolliset vuodot helpommin. Joka tapauksessa kaikista fiksattavista traktoreista tehdään myyntikuntoisia.

– Tänne korjaamolle tuodaan traktoreita lähinnä Ylivieskasta ja Kokkolasta. Yleensä esimerkiksi AGCO Suomen koneet tulevat tänne suoraan edelliseltä asiakkaalta ja katsomme vaihtokoneet läpi. Fiksattavaksi tulee traktoreita myös Hankkijalta, Konekeskolta, Turun Konekeskukselta ja lähinnä heinäkoneita NHK-keskukselta. Asiakkaan maalauttavat myös itse koneitaan täällä. Pienellä silmäyksellä monesti selviää, paljonko aikaa menee fiksaamiseen; muutama tunti vai kolme päivää, Pekka toteaa.

Ylivieskan taajama on muutaman kilometrin päässä ja siellä on kätevä hakea tarvikkeet korjauksiin. Varaosavarastot Ylivieskassa on kohtalaisen kattavat ja tarvikkeet löytyvät myös muihin merkkeihin paikallisista liikkeistä.

– Monelle muullekin liikkeelle laitetaan koneita kuntoon kuin AGCO:lle, joten kaikkien kanssa pitää olla väleissä, Pekka muistuttaa.

Fiksaus on puskurina erilaisille urakointitöille, jotta palkattua väkeä voidaan pitää töissä. Jos on hiekoitusta tai aurausta, tehdään niitä. Jos ei ole konetöitä, niin sitten fixaillaan. Parhaimmillaan tai pahimmillaan on pihassa ollut parikymmentä traktoria odottamassa, mutta työpuskuri sulaa parissa päivässä, kun fiksaus taas aloitetaan.

Aikoinaan 05-sarjan Valmettia ja Fordia saattoi molempia olla useitakin rivissä. Vuosien varrella mallit ovat vaihtuneet ja nyt kyseisiä traktoreita ei näe edes kerran kuussa. Nekään traktorit eivät ole hävinneet mihinkään, mutta se kertoo siitä, että kyseisten mallien vaihtuvuus on hidastunut, kun niistä on tullut käyttäjille kakkos- ja kolmostraktoreita.

– Koneita fiksataan kiireellisyysjärjestyksessä, mutta toki nopeasti kunnostettavat otetaan monesti myös aikaisemmin työnalle. Ne päätyvät siten nopeammin vaihtokoneriviin tai suoraan asiakkaalle, Pekka kertoo.

– Jos vaihtokoneen haltijalla on tulevan asiakkaan kanssa jotain muuta ylimääräistä sovittuna, niin sitten tulee viestiä ja ohjeita, Pekka kertoo.

Urakointia ja maanviljelyä

Meillä on taustalla perheen maatila, jonka töitä tekee pääasiassa minä ja isä. Isä hoitaa muokkaukset ja kuivaukset, minä kylvöt, ruiskutukset ja puinnit. Maatilan työt kasvinviljelytilalla toki työllistävät sesonkina, mutta työt on koneellistettu siten, että aikaa jää paljoon muuhunkin. Veli on enemmän urakointitöissä mukana.

Kun työvoimaa on kolme omasta takaa ja neljä palkattua työntekijää, saadaan porukalla paljon aikaan. Jokaisella on toki hieman omat päähommansa ja ensisijainen kone, mutta se näissä kavereissa on hyvää, että ne voi heittää oikeastaan mihin työhön vain.

– Poikani sai jo myös traktorikortin ja hän ajaa tarvittaessa yhtä konetta, Pekka kertoo.

Oman kaluston lisäksi käytössä on esimerkiksi serkkupojan traktori. Jos keli menee nopeasti huonoksi, niin töihin voidaan soittaa kollegoita, joilla on myös työlaitteet käytössä.

Kalustoa moneen käyttöön

– Nyt jäi tänä vuonna traktori vaihtamatta, kun hommattiin uusi 18-tonninen telakaivukone eikä kahdesta vanhasta luovuttu. Yksi kaivukone Pasin ohjaamana on lähes tauotta Ylivieskan Vesiosuuskunnalla töissä.

Kun tunteja vuodessa aktiivitraktoreihin tulee pari tuhatta, on vaihtokin jossain vaiheessa edessä. Pari vuotta Kokon käytössä oleva, aikoinaan hankittu Valtran T4-sarjalainen oli ensimmäisiä tehtaalta toimitettuja kyseisen mallin koneita. Direct-vaihteistolla varustetussa traktorissa oli 2016 vuoden vaihteessa 4500 tuntia eli traktoriin oli kertynyt noin 2200 tuntia vuoteen. Traktorilla oli tuolloin ajettu 55000 kilometriä, joten aivan turhanpäiten traktori ei ole käynnissä ollut.

Kuvassa Pekka Kokko ja Kokon työntekijä Juho-Pekka Lempola, joka on ollut jo reilut 10 vuotta töissä. Kalustoa meillä on tälle henkilökunnalle riittävästi. Traktoreita on viisi, tela-alustaisia kaivukoneita oli aiemmin kaksi ja tammikuussa tuli yksi uusi lisää. Käytössä on myös yksi Länkkäri. 

Kauhahiekoitin on kätevä, kun hiekoitellaan rappujen etusia ja muuten ahtaita paikkoja. Aurattaessa on alaterä lähes poikkeuksetta raapimassa pintaa.

Pekka oli itse hiekoittamassa hinattavalla hiekoittimella paikkauksia eli lyhyitä kevyenliikenteenväyliä ja suojateitä, minne perävaunun kanssa ei ole asiaa.

Ylivieskan kaupungille tehdään aluetta, johon kuuluu lähinnä katuja ja kevyenliikenteen väyliä. Hoitoalueeseen kuuluu myös Destian alueen kevyen liikenteen väyliä. Lisäksi hoidetaan liikekiinteistöjen pihoja. Ylivieskan ja Destian töihin lähdetään arkipäivinä tilaajan soitosta. Viikonloppuisin ja pyhisin päivystetään ja tehdään itse päätökset aurauksista ja hiekoituksista.

Kyseisenä kuvauspäivänä yksi traktori oli murskeenajotyömaalla. Ylivieskassa on parin vuoden aikana kunnostettu viemäreitä. Kokkojen traktori on ollut ajamassa ylimääräistä maata kaivannoista ja nyt pintaan tuodaan mursketta pinnansilotukseen. Perävaununa oli Multivan TRM 180 HD.

– Kun on ollut lumipyry tai keli heittää plussan puolelle talvella, on kaikilla toki tiedossa mitä tehdään, Pekka toteaa. Lumisateen jälkeen ensin hoidetaan väylät kuntoon, jotta liikenne ei seisahdu ja tehdään tarvittavat hiekoitukset. Oikeastaan aina kun aurataan, raavitaan isolla tiellä pohjaa myös alaterällä, jolloin pohjasta tulee karkea ja vältetään polantta ja uria. Karhennettuun pintaan hiekkaakin tarvitaan aina hieman vähemmän.

Kokkojen varikko sijaitsee pari kilometriä Ylivieskan taajamasta, mutta kun hoitoalue alkaa Kokkojen tilan vierestä, joten parilla koneella päästään töihin heti ilman siirtoajoa.

Se hyvä puoli on Ylivieskan kaupungin urakoissa, että hiekoituskalustoa tulee kaupungin puolelta. Kokkojen käytössä on kahdeksan kuution hiekoitin, joka on asennettu Kokkojen perävaunun lavalle. Omaa kalustoa on sitten kauha- ja hinattava hiekoitin.

Perävaunu hiekoittimen kanssa päästään ajamaan kätevästi pitkät siivut ja pienemmillä hiekoittimilla täydennetään. Esimerkiksi suojatiet, sillat ja kaarteet käydään täydentämässä ja siihen kierrokseen kuluu aikaa pari tuntia.

Pekka pitää tuntihinnoittelua toimivana. Tilaajat tietävät millaisella kalustolla heidän alueidensa hoidot tehdään ja mitä tunnissa saadaan aikaiseksi.

– Meille tuntihinnoittelu on kätevä ja selkeä hinnoitteluperuste ja asiakkaalle se on oikeudenmukainen. Asiakas myös tietää työjärjestyksen, Pekka kertoo.

– Kun useampi kaveri on töissä, niin toki yrityksillä rahaliikennettä on, Pekka toteaa, kun puhutaan rahasta. Tällä ei kuitenkaan pääse rikastumaan, Pekka päättää. 

Lue seuraavaksi