Köckerling VECTOR ja CASE IH telat alla muokkauksessa

Muokkaus vie aina aikaa ja ajasta on usein pieni pula. Kun veturi on tehokas ja työkone leveä, saadaan muokkausta nopeutettua. Tällöin aikaa jää enemmän muillekin syystöille kuten korjuulle ja kylvölle. Kai Kajantola hankki muokkaustöihin Case IH Quadtrac 385-telatraktorin ja Köckerlingin VECTOR-monitoimikultivaattorin Ekotjänstiltä.

Tällä pellolla halutaan muokata syvälle. Tämä on toinen vuosi kun pelto on Kai Kajantolalla viljelyksessään kunnostettuna peltona. Muokkauksella haetaan olkien sekoittamista maahan ja samalla kuohkeutetaan maata. Lopputuloksena on valmis ja tasainen kylvöalusta. Kunnon muokkaus tuottaa lisää satoa. 

Katso video – Köckerling VECTOR ja CASE IH telat alla muokkauksessa

Maanmuokkaus korjuun jälkeen on tärkeää, jotta saadaan palautettua maan ilmavuus kuohkeuttamalla maata. Kun usein runsas korjaamaton kasvimassa sekoitetaan maan kanssa, alkaa sen lahoaminen nopeasti. Tällöin syksyllä kultivoidussa pellossa ei kasvimassa ole hankaloittamassa seuraavan kevään kylvötyötä, vaan se on enää haperoa harmaata kasvimassaa.

Kultivaattorilla muokataan monesti liian matalaan, koska kultivointia tehdään huonoissa olosuhteissa. Kun maa on liukasta ja luisto kasvaa, nostetaan hieman työlaitetta. Tällöin menetetään huonojen olosuhteiden vuoksi kultivoinnin hyviä puolia. Telatraktorilla luisto ei kasva kuten pyöräkoneella, jolloin muokkaussyvyys voidaan pitää vakiona. 

Jotta kultivointi onnistuu paremmin, oljet on hyvä murskata. Kivet toki hieman häiritsevät. Olki pehmenee helpommin käsiteltäväksi, jos korjuun jälkeen oljen päälle sataa vettä. Vectorin piikkikartta on avara, joten runsaskaan olki ei haittaa, kuten ahtaampia koneita. Oljen murskaus kuitenkin helpottaa kultivointia, kun olki on katkaistu eikä olki tee pattia. Murskaus tehtiin McConnelin SR460 –vaakatasomurskaimella, jossa veturina oli portaattomalla vaihteistolla varustettu Case IH Puma CVX160.

Olkien murskauksessa kuten muissakin töissä saattaa tulla yllätyksiä. Kivet pellossa eivät aina riko koneita, mutta kolinaa ne aiheuttavat.

Mittarissa näkyvät kilometrit. Tällä koneella on ajettu reilu 900 ha, mutta kone on oikeastaan uuden näköinen. 

Köckerling VECTOR laskeutuu päisteessä ”sukeltaen”, jolloin päästään nopeasti oikeaan muokkaussyvyyteen. Koneen takapää seuraa samaa linjaa. Pyörät kannattelevat etupäätä ja pakkeri takapäätä, jolloin muokkaussyvyys pysyy pellolla samana. Vetopuomissa on sylinteri, joka vaimentaa epätasaisuuksia. Kone painaa noin 9000 kiloa 

Kultivoitaessa TopMix-piikin alakärjet uppoavat maahan syvemmälle ja siivet nostavat maata. VECTORissa on hyvin kalteva, suora piikin varsi, jolla maata aurataan ylös. 

Ekotjänst Lindgårdin Boris Lindgård näyttää miten maa on muokattu kultivaattorilla 18 -20 senttiin. Maa on kuohkeaa, kyntöanturaa ei ole syntynyt ja vesi imeytyy maahan. Olki on sekoittunut koko maamassaan, jolloin oljen lahoaminen alkaa heti. Keväällä olki on lahonnut. Syyskylvö voidaan tehdä suoraan kultivoituun maahan. Keväällä ei tarvita kuin harvapiikkinen äes. Kylvökone aukaisee myös peltoa. Muokkaukseen on tärkeää valita hyvä kone, jolloin työ tulee tehtyä kerta-ajolla. 

Perinteinen putkipakkeri ei tasaa maata, Boris muistuttaa. Kaksoispakkeri-STS (soil to soil) kulkee kevyesti maan päälle, kun pyörät ovat eri tasalla. Kun pinta on murustettu maan pinnasta. Tällöin ei tule kelmumainen pinta.

Köckerling VECTORilla kultivoitaessa maa aukeaa, tasoittuu ja maan pinta tiivistetään sopivasti. Pakkerin pyörien väleissä ovat tasoituspiikki ja grossbord, jolloin irtonainen maa tasoittuu. 

Ajossa Case IH:n telarakenne ”imee” montut, mutta terävät kohoumat tuntuvat heittona jousittamattomassa ohjaamossa. Tienopeus on 37 km/h ja linkkuohjattu telakone on samanlainen ajaa tiellä kuin pyöräkuormaaja. Ohjaamojousitus tuli mallistoon pari mallivuotta myöhemmin. 

Peltopäivillä on mukana Loimihuollosta konemyyjä Hyvösen Antti. Antti kertoo, että Case IH:ssa varaosahuolto on kolmiportainen. Jälleenmyyjillä on normaaliin huoltoon tarvittavia varaosia ja kulutusosia. Agritekilla Vantaalla on laajempi varaosavarasto. Ranskassa on Euroopan päävarasto, josta osat saadaan seuraavaksi arkipäiväaamuksi, jos tilaus lähetetään ennen kello yhtä. 

VECTORin runkoputket ovat kahdeksan millistä valua, joka ei anna periksi, Boris vakuuttaa. Pienikin jousto vaikuttaa muokkauskorkeuteen. Yksi erikoisuus ovat nivelet, jotka ovat Expander-pultteja, jolloin nivelet eivät väljisty.

UU 9/2013

Seppo Pentti